Opodatkowanie odbiorów częściowych i końcowych przyłącza sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.


Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Sygnatura: ILPP1/443-374/07-2/IN

Hasła tematyczne: budownictwo mieszkaniowe, infrastruktura towarzysząca, klasyfikacja statystyczna, przyłączenie do sieci, stawki podatku

Kategoria: Podatek od towarów i usług –> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe –> Przepisy przejściowe i końcowe –> Okresy przejściowe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2007 r. (data wpływu: 6 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla czynności polegających na odbiorach częściowych i końcowych przyłączy do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla czynności polegających na odbiorach częściowych i końcowych przyłączy do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.<...b>

Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT prowadzącym działalność opodatkowaną. Przedmiotem działalności są usługi związane z rozprowadzaniem wody i odprowadzaniem ścieków.

Okoliczni mieszkańcy budujący domy mogą podłączyć się do posiadanej przez Wnioskodawcę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. W związku z powyższym Spółka zawiera z odbiorcami umowy o przyłączenie budynków mieszkalnych do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej sanitarnej, będącej własnością przedsiębiorstwa, zgodnie z wydanymi warunkami podłączenia.

Po podłączeniu Spółka dostarcza wodę, odbiera ścieki i wystawia faktury za usługi w zakresie dostawy wody (PKWiU 40.0) i usługi w zakresie gospodarki ściekami (PKWiU 90.0).

W ramach umowy o przyłączenie Spółka pobiera opłaty za odbiory częściowe i końcowe przyłączy wykonywane przez odbiorców.

Odbiory częściowe i końcowe są elementem podłączenia danego odbiorcy do sieci przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Spółka może ww. usługi (odbiór częściowy, odbiór końcowy przyłącza), wykonywane w ramach umów o podłączenie traktować jako usługi w zakresie dostawy wody i gospodarki ściekami i stosować stawkę podatku w wysokości 7%, zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług…
  2. Czy w przypadku nie uznania ww. usług jako związanych z dostawą wody i odbiorem ścieków Spółka może korzystać z art. 146 ustawy o VAT i traktować je jako czynności związane z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu…

Zdaniem Wnioskodawcy usługi wykonywane w ramach umowy o podłączenie do sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej są związane z nabyciem praw do korzystania z usług rozprowadzania wody i odprowadzania ścieków, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 40.0 i 90.0, a zatem opłaty za ww. usługi należy traktować jako świadczenie usług, które podlega opodatkowaniu stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, tj. według stawki 7%.

Spółka stwierdza ponadto, że jeżeli ww. usługi nie mogą być w całości potraktowane jako element dostawy wody i odprowadzania ścieków, to z pewnością niektóre z nich są związane z usługami infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu i powinny podlegać opodatkowaniu stosownie do przepisu art. 146 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług według stawki 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1

Zgodnie z art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów – w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do przepisu art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w rozumieniu art. 7 cyt. ustawy. Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 ustawy o VAT (art. 8 ust. 3 ustawy).

Zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawowa stawka podatku VAT wynosi 22%. Jej obniżenie możliwe jest tylko wówczas, gdy przewiduje to ustawa lub też rozporządzenia wykonawcze do ustawy.

W myśl art. 41 ust. 2 cyt. ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Pod pozycją 138 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wykazane są „Usługi w zakresie rozprowadzania wody” – PKWiU 41.00.2, natomiast pod pozycją 153 „Usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne” – PKWiU 90.0.

W przypadku świadczenia usług w zakresie rozprowadzania wody i gospodarki ściekami ustawodawca uzależnił możliwość skorzystania przez Podatnika z preferencyjnej 7 % stawki podatku VAT od zaklasyfikowania danej czynności w systemie PKWiU.

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. W przypadku jakichkolwiek trudności w ustaleniu właściwego grupowania, może się zwrócić do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego.

To Wnioskodawca zatem musi rozstrzygnąć kwestię właściwej klasyfikacji statystycznej i dopiero na tej podstawie możliwe jest ustalenie właściwej stawki.

Wobec powyższego, jeżeli czynności polegające na wykonywaniu odbiorów częściowych i odbiorów końcowych przyłączy do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej będą zaklasyfikowane jako „Usługi w zakresie rozprowadzania wody” pod symbolem PKWiU 41.00.2 (a nie jak określił Wnioskodawca, usługi w zakresie dostawy wody ale sklasyfikowane pod symbolem 40.00) lub jako „Usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne”, pod symbolem PKWiU 90.0, będą one podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7 %.

Ad. 2

Jeżeli przedmiotowe czynności nie były zaklasyfikowane do „Usług w zakresie rozprowadzania wody” – PKWiU 41.00.2 lub „Usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne” – PKWiU 90.0, wówczas można było rozważyć czy czynności te są związane z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu.

W myśl regulacji zawartej w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stawka w wysokości 7% mogła być stosowana w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Przepis art. 146 ust. 2 ustawy o VAT stanowił, iż przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a rozumiano:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

nbspnbsp – jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego (art. 146 ust. 3 ustawy o VAT).

Stosownie do przepisu art. 2 pkt 12 ustawy o VAT – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2007 r. – przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumiano budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 – Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 – Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 – Budynki zbiorowego zamieszkania – wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Z powołanego wyżej przepisu art. 146 ust. 3 cyt. ustawy wynikało, iż infrastruktura związana z budownictwem mieszkaniowym obejmuje m. in. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych. Przyłącza do budynku stanowiły zatem część infrastruktury towarzyszącej budownictwu. Z kolei art. 146 ust. 2 wskazywał na to, iż obniżona do 7% stawka VAT mogła być stosowana do robót budowlanych dotyczących inwestycji w zakresie infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

Przepis art. 146 ust. 2 posługiwał się pojęciem robót budowlanych, a te zostały wyodrębnione w PKWiU w grupowaniu 45.

Przepis art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT należy do grupy przepisów, co do których ustawodawca zrezygnował z klasyfikowania wymienionych w nich czynności w systemie PKWiU, jednakże na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2007 r.) usługi, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Powyższe regulacje wskazują, iż opisane we wniosku czynności mogą być zaliczone do robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą, pod warunkiem, że zostaną sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem 45.

Przyjęcie takiej klasyfikacji skutkowało prawem do stosowania 7% stawki VAT do czynności polegającej na odbiorze częściowym i końcowym przyłączy do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, ale tylko do dnia 31 grudnia 2007 r. i w zakresie, w jakim były one związane z budownictwem mieszkaniowym.

Jak już wyżej wskazano obowiązek dokonania właściwej klasyfikacji statystycznej ciąży na wykonawcy usługi, a organem właściwym do potwierdzenia jej prawidłowości jest Urząd Statystyczny.

Od 1 stycznia 2008 r. prawo do stosowania obniżonej stawki podatku na podstawie powołanych wyżej przepisów nie jest już możliwe. Po tej dacie ustawodawca nie przewidział stosowania obniżonej, 7% stawki VAT dla robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu.

Reasumując, jeżeli wykonywane przez Wnioskodawcę usługi polegające na odbiorach częściowych i końcowych przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych zostaną zaklasyfikowane do grupowania 41.00.2 „Usługi w zakresie rozprowadzania wody” lub do grupowania 90.0 „Usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne”, wówczas prawidłowe jest zastosowanie do nich 7% stawki VAT. Jeżeli natomiast wymienione czynności zaliczone zostaną do symbolu PKWiU 45, wówczas jako roboty budowlane dotyczące infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu mogły być objęte 7% stawki podatku VAT, w zakresie, w jakim były one związane z budownictwem mieszkaniowym ale tylko do dnia 31 grudnia 2007 r.

Zauważyć należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących klasyfikacji statystycznej towarów i usług. Dokonywanie takiej klasyfikacji nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.