Czy spółka ma prawo do złożenia korekty deklaracji oraz czy ma prawo do zwrotu podatku?


Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Sygnatura: ITPP2/443-165/07/EŁ

Hasła tematyczne: kontrola podatkowa, korekta, moment powstania obowiązku podatkowego, obowiązek podatkowy, odliczenie podatku od towarów i usług, prawo do odliczenia, zaliczka, zwrot podatku od towarów i usług

Kategoria: Podatek od towarów i usług –> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe –> Odliczenie i zwrot podatku –> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2007 r. (data wpływu 8 listopada 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 stycznia 2008 r. (data wpływu 31 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do złożenia korekty deklaracji za miesiąc kwiecień 2007 r. oraz prawa do wykazania w tej korekcie zwrotu podatku, w związku z przeprowadzoną kontrolą podatkową za miesiące od stycznia do marca 2007 r. – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do złożenia korekty deklaracji za miesiąc kwiecień 2007 r. oraz prawa do wykazania w tej korekcie zwrotu podatku, w związku z przeprowadzoną kontrolą podatkową za miesiące od stycznia do marca 2007 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W Spółce została przeprowadzona kontrola za miesiące od stycznia do marca 2007 r. z tytułu podatku od towarów i usług. W wyniku kontroli wydano dwie decyzje, w których ustalono, iż Spółka w miesiącu lutym 2007 r. obniżyła podatek należny o podatek naliczony wynikający z faktury VAT z dnia 26 lutego 2007 r. wystawionej z tytułu zaliczki na poczet kontraktu, w kwocie podatku 3.417,39 zł. Ustalono, iż zapłata przedmiotowej zaliczki nastąpiła w dniu 1 marca 2007 r. za pośrednictwem banku. Spółka w miesiącu marcu 2007 r. obniżyła podatek należny o podatek naliczony wynikający z faktury VAT z dnia 6 marca 2007 r. wystawionej z tytułu przedpłaty na poczet kontraktu, w kwocie podatku 8.100,36 zł, gdzie zapłata nastąpiła w dniach 5 kwietnia 2007 r. i 24 kwietnia 2007 r. za pośrednictwem banku. Spółka przyjmując przedmiotowe faktury VAT do rozliczenia podatku od towarów i usług za miesiące luty i marzec 2007r. zawyżyła podatek naliczony o łączną kwotę 11.518,00 zł. W deklaracji za miesiąc marzec 2007 r. zadeklarowała nadwyżkę do zwrotu w terminie 60 i 180 dni. Różnica pomiędzy ustaleniami organu podatkowego, a deklaracją podatkową VAT-7 wynosi 11.518,00 zł. Spółka wskazała, iż w deklaracji za miesiąc kwiecień 2007 r. wykazała sprzedaż z tytułu dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów opodatkowaną stawką w wysokości 0%. Kwota do zwrotu wykazana w deklaracji za miesiąc kwiecień 2007 r. jest wyższa od przedmiotowej kwoty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy spółka ma prawo do złożenia korekty deklaracji, a jeżeli tak to czy może to zrobić w miesiącu kwietniu 2007 r. oraz czy ma prawo do zwrotu podatku w kwocie 11.518,00 zł…

Zdaniem Wnioskodawcy składając korektę w miesiącu kwietniu 2007 r. może ubiegać się o zwrot podatku w kwocie 11.518,00 zł wynikający ze zmian określonych w decyzjach. Spółka wskazała, iż kontrakt z Przedsiębiorstwem Budowlano – Montażowym został zakończony, a firma dostarczyła w całości towar na miejsce budowy. Kwoty zaliczek zostały rozliczone fakturami końcowymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) zawiera ogólne zasady korygowania deklaracji, także dotyczące deklaracji składanych dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 81 § 1 i § 2 ustawy – Ordynacja podatkowa, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. W myśl art. 81b § 1 Ordynacji podatkowej uprawnienie do skorygowania deklaracji ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej – w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą, oraz przysługuje nadal po zakończeniu kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego – w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego. Zgodnie z art. 81b § 3 ww. ustawy – Ordynacja podatkowa przepisu § 1 pkt 2 lit. a) nie stosuje się w zakresie podatku od towarów i usług.

A zatem nie ma przeszkód, aby podatnik, któremu organ podatkowy zakwestionował odliczenie podatku naliczonego uznając je za przedwczesne, dokonał odpowiedniej korekty deklaracji podatkowej za właściwy okres, który nie jest przedmiotem orzekania organu podatkowego.

Zasada dotycząca prawa podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług wyrażona została w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), który stanowi, iż w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego uregulowania wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy (art. 86 ust. 11 ww. ustawy).

Kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. b) ww. ustawy stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego. Stosownie do postanowień art. 19 ust. 11 ww. ustawy po stronie sprzedawcy, który przed wydaniem towaru otrzymał część należności, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części. W powyższej sytuacji sprzedawca ma obowiązek wystawić fakturę dokumentującą otrzymaną zaliczkę, nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymał część należności od nabywcy w myśl § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.). Zgodnie z zasadą wyrażoną w § 14 ust. 2 cytowanego rozporządzenia, fakturę wystawia się również nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym pobrano przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi każdą kolejną część należności (zaliczkę, przedpłatę, zadatek lub ratę).

Cytowane wyżej przepisy wskazują na obowiązek wystawienia faktury VAT dokumentującej otrzymanie zaliczki, w terminie 7 dni od dnia jej uzyskania i obowiązku ciążącym na podatniku, który otrzymał zaliczkę przed wydaniem towaru oraz na zasadę, iż u kupującego (Spółki) prawo do odliczenia powstanie w momencie powstania obowiązku podatkowego u sprzedawcy (z chwilą otrzymania zaliczki). Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny u kupującego będzie miało to miejsce w miesiącu otrzymania zaliczek tj. w miesiącu marcu i kwietniu 2007 r.

Zgodnie z § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. faktura stwierdza dokonanie sprzedaży. Wskazać należy także na przepis art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, który mówi, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury, w przypadku gdy wystawione faktury stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane.

Aby stwierdzić, czy faktura potwierdza czynności, które zostały faktycznie dokonane, sprawdzić należy kiedy kontrahent otrzymał zaliczkę. Decydującym kryterium jest tu stwierdzenie, czy środki finansowe zostały postawione do dyspozycji kontrahenta w ten sposób, iż może on nimi swobodnie dysponować, a to następuje w momencie wpłynięcia zaliczki na rachunek bankowy sprzedającego towary lub świadczącego usługi.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż wpływ na rachunek bankowy sprzedawcy nastąpił w przypadku faktury wystawionej w miesiącu lutym 2007 r. – w następnym miesiącu tj. w marcu 2007 r., a w odniesieniu do faktury wystawionej w marcu 2007 r. – dopiero w miesiącu kwietniu 2007 r.

Jak wskazano wyżej podstawą do obniżenia kwoty podatku należnego jest faktura VAT (art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy). Ponieważ płatności dokonywane przez kupującego mają charakter zaliczkowy, firma sprzedająca powinna wystawić fakturę VAT (zaliczkową) z terminie 7 dni od dnia, w którym otrzymał od kupującego należną kwotę zaliczki. Faktura nie może być wystawiona w terminie wcześniejszym niż chwila faktycznego otrzymania zaliczki. Wynika to z faktu, że faktura dokumentuje zdarzenie w postaci otrzymania danej części należności. Wystawienie faktury przed datą otrzymania zaliczki oznacza, że dokument ten w dacie wystawienia nie odzwierciedla opisanego zdarzenia, co czyni go wadliwym. W efekcie takiego zdarzenia Spółka nie posiada faktur VAT wystawionych zgodnie z obowiązującymi przepisami, dokumentujących zaistnienie zdarzeń polegających na wpłacie zaliczki w miesiącu marcu i kwietniu 2007 r.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że Spółce nie przysługuje prawo do złożenia korekty deklaracji VAT-7 za miesiąc kwiecień 2007 r. i uwzględnienie faktur z dnia 26 lutego 2007 r. oraz z dnia 6 marca 2007 r.

Mając na uwadze powyższe, kwestia prawa do zwrotu podatku w wysokości 11.518,00 zł wynikającego z przedmiotowych faktur – w konsekwencji pozostaje bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.