Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Sygnatura: ILPP2/443-127/07-2/JK
Hasła tematyczne: miejsce świadczenia, podatek od wartości dodanej, świadczenie usług
Kategoria: Podatek od towarów i usług –> Miejsce świadczenia –> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług –> Miejsce świadczenia usług
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana reprezentowanego przez Doradcę Podatkowego przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2007 r. (data wpływu 6 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi polegające na przetwarzaniu danych i zbieraniu informacji na rzecz Kancelarii Prawnej z siedzibą w Niemczech (będącej podatnikiem podatku od wartości dodanej w rozumieniu ustawy VAT); są to usługi obejmujące m.in. analizę danych zawartych w dokumentacji genealogicznej i dostarczania danych w tym zakresie. Analiza powyższej dokumentacji odbywa się na terytorium Polski, natomiast materialny efekt pracy – w postaci pisemnej informacji – przekazywany jest do Niemiec. Z tytułu wykonanej usługi wystawiana jest na rzecz niemieckiej Kancelarii Prawnej faktura VAT, przy czym z uwagi na fakt, iż w ocenie Wnioskodawcy za miejsce świadczenia tej usługi uznaje się terytorium Niemiec, od kwoty należnej za jej wykonanie nie naliczano podatku od towarów i usług, podając na fakturze jedynie informację, że podatek VAT zostanie rozliczony przez nabywcę usługi i usługa ta nie podlega opodatkowaniu w Polsce. Niemiecka Kancelaria Prawna nie posiada przedstawicielstwa ani oddziału na terenie Polski.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w opisanym stanie faktycznym za miejsce świadczenia przedmiotowej usługi należy uznać terytorium Niemiec, a jeśli tak to czy obowiązek rozliczenia podatku VAT od tej usługi ciąży na niemieckim podatniku podatku od wartości dodanej…
Zdaniem Wnioskodawcy, miejscem świadczenia usług przetwarzania danych i zbierania informacji, obejmujących m.in. analizę danych zawartych w dokumentacji genealogicznej i dostarczania danych w tym zakresie – zgodnie z art. 27 ust. 3 w związku z art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT – są Niemcy, tj. kraj, w którym siedzibę posiada usługobiorca (Kancelaria Prawna) będący podatnikiem podatku od wartości dodanej. Jeszcze szerzej reguluje to Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w art. 56 ust. 1 lit. c, gdzie odwołuje się do usług wykonywanych podmiotowo jak i przedmiotowo.
Ze wskazanych przepisów ustawy o VAT jak i Dyrektywy Rady zdaniem Zainteresowanego wynika wprost, iż usługi, przedstawione w opisie stanu faktycznego powinny być zawsze opodatkowane w kraju siedziby usługobiorcy, bez względu na to gdzie zostały one faktycznie wykonane. Jest to wyjątek od przewidzianej w art. 27 ust. 1 ustawy VAT zasady, w myśl której za miejsce świadczenia usługi uznaje się kraj usługodawcy. Również w dyrektywie Rady w art. 56 wskazano wprost iż usługi takie są opodatkowane w miejscu gdzie usługobiorca posiada siedzibę. Konsekwencją uznania, iż miejscem świadczenia przedmiotowych usług są Niemcy, jest natomiast obowiązek rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu świadczenia tych usług przez niemieckiego podatnika podatku od wartości dodanej. To właśnie ten podmiot (niemiecka Kancelaria Prawna) jest więc zobowiązany do naliczenia podatku VAT od kwoty należnej za wykonaną usługę, wynikającej z wystawionej przez Zainteresowanego faktury.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
W treści art. 27 tejże ustawy, ustawodawca określił miejsce świadczenia usług. Według zasady ogólnej zawartej w ust. 1 powołanego artykułu, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Jednakże w odniesieniu do niektórych usług miejsce to ustawodawca określił odmiennie. I tak w przypadku gdy, zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy – usługi o których mowa w ust. 4 są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę – miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Powyższy przepis dotyczy m.in. usług wskazanych w ust. 4 pkt 3 tego artykułu tj. usług doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1); w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2); prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1); architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) – z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1; w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3); przetwarzania danych i dostarczania informacji; tłumaczeń.
W przypadku świadczenia usług na rzecz podatników z innych państw Wspólnoty istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest więc określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia usługi zależy, czy świadczenie usług będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w kraju, czy w innym państwie członkowskim. W przypadku gdy podatnik świadczy w kraju usługi przetwarzania danych i zbierania informacji oraz dostarczania danych w tym zakresie na rzecz kontrahenta z Niemiec, mającego status podatnika podatku od wartości dodanej – miejscem świadczenia usług jest miejsce gdzie nabywca, dla którego dana usługa jest świadczona, posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, a w przypadku braku tych miejsc, stały adres lub miejsce zamieszkania. W takim przypadku usługi te, zgodnie z zasadą wyrażoną powyżej, nie stanowią dla podatnika czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w kraju.
O sposobie rozliczania podatku od wartości dodanej i jego wysokości, oraz o podmiocie zobowiązanym do jego rozliczenia przesądzają w takim przypadku przepisy kraju, w którym znajduje się miejsce świadczenia usługi.
W przedmiotowej sprawie znajduje ponadto zastosowanie przepis § 27 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 27 ust. 3 pkt 2 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.