Czy przedstawiona powyżej usługa stanowiąca usługę reklamy o której mowa wart. 27 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu w miejscu w którym nabywca usługi posiada siedzibę tj. w tym przypadku w Republice Czeskiej?


Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Sygnatura: IPPP1/443-637/07-2/IG

Hasła tematyczne: Czeska Republika, miejsce wykonywania czynności, nabywca, Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU), reklama, usługi reklamowe

Kategoria: Podatek od towarów i usług –> Miejsce świadczenia –> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług –> Miejsce świadczenia usług

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 04 grudnia 2007r. (data wpływu 07 grudnia 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca opodatkowania usług reklamy świadczonych na rzecz kontrahenta z Czech – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07 grudnia 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca opodatkowania usług reklamy świadczonych na rzecz kontrahenta z Czech.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

X Sp. z o.o. na mocy umowy zawartej ze spółką prawa czeskiego zobowiązała się do wykonania usług reklamowych i promocyjnych związanym z XVII Forum Ekonomicznym, które odbyło się w dniach 5-8 września 2006r. w K. Zgodnie z umową nasza flrma winna podjąć wszelkie możliwe działania reklamowe i promocyjne na rzecz firmy czeskiej podczas Forum Ekonomicznego, a w szczególności:

  • przygotować foldery i materiały reklamowe,
  • zapewnić uczestnictwo w Forum Ekonomicznym osób reprezentujących klienta,
  • zapewnić panelistów reprezentujących klienta podczas Forum Ekonomicznego,
  • zamieścić logo i informację o kliencie na folderach i wydawnictwach dystrybuowanych podczas trwania Forum Ekonomicznego, jak również w elektronicznych nośnikach informacji związanych z obsługą Forum Ekonomicznego,
  • dystrybuować materiały reklamowe wszystkim uczestnikom Forum Ekonomicznego,
  • zorganizować dwa (zewnętrzne i wewnętrzne) stoiska promocyjne na terenie Centrum Kongresowego oraz salkę konferencyjną z przeznaczeniem na organizację indywidualnych spotkań przedstawicieli klienta,
  • wystawiać materiały reklamowe w wybranych miejscach na terenie Centrum kongresowego
  • umieścić logo klienta jak również innych materiałów promocyjnych (rolI-up, baner, flaga) w budynkach Centrum Kongresowego
  • zorganizować spotkanie promocyjne klienta w trakcie trwania Forum Ekonomicznego.

W celu realizacji powyższego zlecenia X Sp. z o.o. wynajęła podwykonawców, których działalność była przez nią koordynowana. X Sp. z o.o. wystąpiła do Urzędu Statystycznego o klasyfikację świadczonych na rzecz spółki czeskiej usług. Usługi te zostały zaklasyfikowane przez w/w urząd jako usługi reklamowe (PKWiU 74.40.1)

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przedstawiona powyżej usługa stanowiąca usługę reklamy o której mowa wart. 27 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu w miejscu w którym nabywca usługi posiada siedzibę tj. w tym przypadku w Republice Czeskiej…

Zdaniem wnioskodawcy wszystkie podjęte czynności w ramach umowy zawartej z podmiotem czeskim mają charakter usługi reklamowej, gdyż służą one wyłącznie promocji i reklamie tego podmiotu. Potwierdza to klasyfikacja dokonana przez Urząd Statystyczny. Nie zmienia tego stanowiska fakt, że w ramach świadczonej usługi usługodawca jest zobowiązany zapewnić usługobiorcy stoiska promocyjne i salkę konferencyjną, gdyż takie działanie mają charakter pomocniczy w stosunku do usługi, którą jest reklama i promocja podmiotu zagranicznego. W konsekwencji nie można zaklasyfikować usługi jako związanej z nieruchomością o której mowa w art 27 ust 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Element usługi związany z organizacją stoisk, salki konferencyjnej nie jest wyszczególniony w fakturach poddostawców i nie stanowi istotnego elementu kosztów usługi. W związku z tym naszym zdaniem w przedstawionym stanie faktycznym znajduje zastosowanie art. 27 ust 3 i 4 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług tzn. świadczona usługa jako usługa reklamowa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w miejscu siedziby nabywcy usługi tj. w tym przypadku w Republice Czeskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) „w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4 są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę – miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania”. Art. 27 ust. 4 pkt 2 stanowi, że „przepis ust. 3 stosuje się do usług reklamy”.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca świadczy określone usługi dla podmiotu w Republice Czeskiej.

Należy podkreślić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega świadczenie konkretnej usługi określonej w zawartej umowie, ze wszystkimi elementami składającymi się na jej kompleksowy zakres. Podział jednorodnej usługi na poszczególne elementy jest podziałem sztucznym i nie znajduje logicznego uzasadnienia. Jeżeli dwie lub więcej czynności dokonywane przez usługodawcę na rzecz nabywcy są tak ściśle ze sobą związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów stosowania podatku od towarów i usług.

Jeżeli wnioskodawca świadczy usługę reklamy na rzecz podmiotu mającego siedzibę w Republice Czeskiej, to taka usługa podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby nabywcy usługi.

Jednakże obowiązek prawidłowego zakwalifikowania świadczonych usług do właściwego grupowania PKWiU ciąży na podmiocie wykonującym te usługi. Tutejszy organ nie jest właściwym do dokonania oceny prawidłowości przedstawionej klasyfikacji statystycznej wykonywanych usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.