Ośrodek posiadając od 2002r. status jednostki budżetowej zwolniony jest podmiotowo z podatku dochodowego od osób prawnych, a tym samym nie ma obowiązku składania zeznań podatkowych CIT-8


Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Sygnatura: IP-PB3-423/499/07-2/KO

Hasła tematyczne: deklaracja podatkowa, jednostka budżetowa, ośrodki, podatek dochodowy od osób prawnych, sport, zeznanie podatkowe, zwolnienia podmiotowe

Kategoria: Podatek dochodowy od osób prawnych –> Pobór podatku –> Zeznania podatkowe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 22.11. 2007r. /data wpływu 26.11.2007r./ o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z obowiązku składania zeznań podatkowych CIT-8, jednostek budżetowych zwolnionych podmiotowo z podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26.11.2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z obowiązku składania zeznań podatkowych CIT-8, jednostek budżetowych zwolnionych podmiotowo z podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono stan faktyczny;

Ośrodek X jest jednostką budżetową powołaną uchwałą Rady Miejskiej w M.

Podstawą działalności Ośrodka wg klasyfikacji GUS jest pozostała działalność związana ze sportem.

Do wniosku załączono uchwały dotyczące zmian prawnych;

  • uchwałę Nr X/2001 Rady Miejskiej w M z dnia 08.11.2001r. w sprawie; przekształcenia z dniem 31 grudnia 2001r zakładu budżetowego pod nazwą Y z siedzibą w M w jednostkę budżetową pod nazwą X,
  • uchwałę Nr XY/2001 Rady Miejskiej w M z dnia 28.12.2001r. w sprawie; nadania statutu X w M,
  • uchwałę Nr Y/04 Rady Miejskiej w M z dnia 29.01.2004r. w sprawie; zmiany uchwały Nr XXX/2001 z dnia 28.12.2001r.w sprawie; nadania statutu X -wprowadzając zmiany; Y zastępuje się słowami X.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy X miał obowiązek złożenia zeznania /deklaracji/ CIT-8 za rok 2006 oraz czy ma obowiązek składać za lata następne ….

Stanowisko Wnioskodawcy.

Według naszej interpretacji przepisów prawa podatkowego (ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych art.6 ust.1 pkt 3 oraz art. 27 ust.1) będąc jednostką budżetową nie mamy obowiązku złożenia CIT-8 za rok 2006 ani za lata następne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego oraz z treści załączonych do wniosku uchwał wynika, że uchwałą Nr XXX/2001 Rady Miejskiej w M z dnia 08.11.2001r. na podstawie art.18 ust.3 pkt 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz.1014 ze zm.) przekształcono z dniem 31 grudnia 2001r zakład budżetowy w jednostkę budżetową, której formę organizacyjno-prawną określa ust. 1 art. 18 ustawy, obecnie obowiązujący akt prawny art. 20 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz.2104 ze zm.).

Na mocy w/w uchwały w wyniku przekształcenia formy organizacyjno-prawnej powstał X, który rozpoczął swój byt prawny jako jednostka budżetowa z dniem 1 styczna 2002r.

Zgodnie z art. 20 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 20104 ze zm.) jednostkami budżetowymi są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

W myśl cytowanego przepisu jednostka budżetowa jest to taka jednostka sektora finansów publicznych, która nie wypracowuje samodzielnie dochodów odrębnych od dochodów jednostki głównej tj; skarbu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

Powołana uchwałą Rady Miejskiej jednostka budżetowa, która spełnia wymogi określone w art. 20 ustawy o finansach publicznych jest jednostką organizacyjną sektora finansów publicznych.

Zgodnie z art. 6 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zm.) jednostki budżetowe zostały podmiotowo zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 powołanej ustawy podatnicy korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 6 ust. 1 nie są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznania o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym.

Ośrodek X posiadając od 2002r. status jednostki budżetowej zwolniony jest podmiotowo z podatku dochodowego od osób prawnych, a tym samym nie ma obowiązku składania zeznań podatkowych CIT-8. W związku z powyższym stanowisko wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.