Odnosząc się do stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę zastosowanie zatem nie będzie miała zasada podstawowa, wyrażona we wskazanym przez Spółkę przepisie art. 27 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Skoro zatem miejscem świadczenia usługi organizowania wystaw, targów i kongresów w żadnym przypadku, nie będzie terytorium kraju (usługi są świadczone na terenie krajów będących i nie będących członkami Unii Europejskiej) przedmiotowe usługi nie będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług.


Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Sygnatura: IP-PP2-443-708/07-2/PK

Hasła tematyczne: czynności niepodlegające opodatkowaniu, miejsce świadczenia usług, targi

Kategoria: Podatek od towarów i usług –> Miejsce świadczenia –> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług –> Miejsce świadczenia usług

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. 2005, Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 roku w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 04 grudnia 2007 roku (data wpływu 06 grudnia 2007 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącym miejsca świadczenia oraz stawki podatku od towarów i usług w stosunku do świadczonych przez Spółkę usług – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06 grudnia 2007 roku wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącym miejsca świadczenia oraz stawki podatku od towarów i usług w stosunku do świadczonych przez Spółkę usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka w ramach powadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi polegające na organizacji targów i wystaw. Targi i wystawy organizowane są na rzecz polskich podmiotów gospodarczych zarówno na terytorium krajów trzecich jak i na terytorium Unii Europejskiej. Przedmiotowe usługi sklasyfikowane są w PKWiU 74.84.15-00.00 „Usługi organizowania wystaw, targów i kongresów”.

Usługa organizacji wystaw świadczona na rzecz wystawców zawiera promocję wystawy na terenie kraju wystawy, match making, wydanie i dystrybucję katalogu targowego, organizację spotkań i seminariów z przedstawicielami władz danego kraju, udostępnienie powierzchni wystawienniczej wraz z mediami oraz dodatkowo organizację pobytu uczestników wystawy, tj zakwaterowanie, transport, logistyka, usługi hostessy.

Usługa targowa obejmuje udostępnienie powierzchni wystawienniczej zabudowanej lub niezabudowanej, umieszczenie informacji o wystawcy w katalogu targów, akredytacja firmy na targach oraz dodatkowo organizację pobytu uczestników wystawy, tj. zakwaterowanie, transport, logistyka, usługi hostessy.

W związku z powyższym Spółka zadała następujące pytanie:

Jakie jest miejsce świadczenia rzeczonych usług organizacji wystaw i targów na terenie krajów będących i nie będących Członkami Unii Europejskiej świadczonych przez Spółkę w wyżej opisanej sytuacji na rzecz polskich podmiotów gospodarczych oraz wskazanie prawidłowej stawki podatku od towarów i usług.

Spółka stoi na stanowisku, iż miejscem świadczenia usług organizacji wystaw i targów, świadczonych na rzecz polskich podmiotów, bez względu na miejsce ich organizacji zastosowanie znajduje zasada określona w art. 27 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, tj. wg miejsca siedziby świadczącego usługę.

Ustosunkowując się do stanowiska Strony Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wyjaśnia, co następuje:

Z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zmieniły się zasady opodatkowania świadczonych przez podatników usług, na rzecz kontrahentów z terytorium Wspólnoty i z poza Wspólnoty (z państw trzecich). Obecnie zasady opodatkowania usług zależą w szczególności od prawidłowego określenia rodzaju danej usługi, a przede wszystkim od ustalenia miejsca świadczenia tej usługi. Realizacja usług w zakresie organizowania wystaw, targów i kongresów wiąże się z wykonywaniem szeregu różnorodnych czynności. Opodatkowanie tych usług związane jest zatem z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności, a następnie określeniem miejsca ich świadczenia.

Zgodnie z oświadczeniem strony, zakres realizowanych czynności został sklasyfikowany w grupowaniu statystycznym 74.84.15-00.00 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jako usługi organizowania wystaw, targów i kongresów. W myśl art. 27 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o podatku do towarów i usług, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego jest miejsce położenia nieruchomości.

Ponieważ kompleksowe usługi organizowania wystaw, targów i kongresów sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 74.84.15 obejmują swym zakresem, jako usługę główną, wynajem powierzchni wystawienniczej, a także pewne usługi powiązane z wynajmem tej powierzchni – należy je traktować jako usługi związane z nieruchomościami i tym samym stosować wskazany przepis art. 27 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie udostępnienie powierzchni wystawienniczej wraz z mediami zabudowanej bądź niezabudowanej leży w gestii Spółki. Na usługę organizacji wystaw składa się realizacja promocji wystawy na terenie kraju wystawy, match making, wydanie i dystrybucję katalogu targowego, organizację spotkań i seminariów z przedstawicielami władza danego kraju oraz dodatkowo organizację pobytu uczestników wystawy, tj. zakwaterowanie, transport, logistyka, usługi hostessy. Natomiast na usługę targową składa się umieszczenie informacji o wystawcy w katalogu targów, akredytacja firmy na targach oraz również organizację pobytu uczestników wystawy, tj. zakwaterowanie, transport, logistyka, usługi hostessy.

Czynności te mają charakter usługi kompleksowej w przyjętym wyżej znaczeniu, zawierają bowiem usługę podstawową – udostępnienie powierzchni wystawienniczej. Zatem do ustalenia miejsca świadczenia takich usług należy zastosować odpowiednie regulacje zawarte w ww. art. 27 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, tj. miejscem świadczenia usługi będzie miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone.

Odnosząc się do stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę zastosowanie zatem nie będzie miała zasada podstawowa, wyrażona we wskazanym przez Spółkę przepisie art. 27 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Skoro zatem miejscem świadczenia usługi organizowania wystaw, targów i kongresów w żadnym przypadku, nie będzie terytorium kraju (usługi są świadczone na terenie krajów będących i nie będących członkami Unii Europejskiej) przedmiotowe usługi nie będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, iż udzielając powyższej interpretacji, przyjął wskazany przez podatnika symbol PKWiU 74.84.15-00.00 – usługi organizowania wystaw, targów i kongresów, jako rodzaj czynności podlegającej ocenie z punktu widzenia zastosowania prawa podatkowego (podatnik przedstawiając stan faktyczny wskazał, że realizowana czynność przynależy do wskazanego powyżej grupowania PKWiU). W przypadku, gdy pytający posiada wątpliwości dotyczące prawidłowej klasyfikacji świadczonej usługi w świetle norm statystycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług organem właściwym do udzielenia wyjaśnień w tej kwestii jest wyłącznie Urząd Statystyczny w Łodzi, Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, ul. Suwalska 29.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez wnioskodawcę zaistniałego stanu faktycznego oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.