Czy przyjęty system udzielania rabatów jest prawidłowy tzn. czy w przypadku, gdy po osiągnięciu określonego obrotu spółka udziela rabatu poprzez wystawienie zbiorczej faktury korygującej odnoszącej się do poszczególnych faktur dokumentujących dostawy, należy traktować to zdarzenie jako rabat, i czy daje ono podstawę do zmniejszenia obrotu i kwoty podatku należnego wnioskodawcy


Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Sygnatura: IP-PP2-443-53/08-2/KCH

Hasła tematyczne: czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, faktura korygująca, obrót, premia pieniężna, rabaty

Kategoria: Podatek od towarów i usług –> Miejsce świadczenia –> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług –> Miejsce świadczenia usług transportowych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia10 stycznia 2008r. (data wpływu 14 stycznia 2008r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie rozliczania udzielanych rabatów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2008r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług,

w przedstawionym poniżej opisie zdarzenia przyszłego oraz stanu faktycznego.

Spółka jako hurtownia farmaceutyczna prowadzi obrót produktami farmaceutycznymi. W ramach prowadzonych transakcji kontrahenci otrzymują różnego rodzaju bonusy z tytułu wielkości osiągniętego obrotu, terminowości płatności takie jak: rabaty oraz premie pieniężne. Rabaty były udzielane poprzez korektę faktur dotyczących poszczególnych dostaw w drodze wystawiania zbiorczej faktury korygującej, a premie pieniężne dokumentowane były otrzymanymi od kontrahentów fakturami VAT.

W związku z tak przedstawionym opisem, Strona zwróciła się z prośbą o zajęcie stanowiska w następującej kwestii:

Czy przyjęty system udzielania rabatów jest prawidłowy tzn. czy w przypadku, gdy po osiągnięciu określonego obrotu spółka udziela rabatu poprzez wystawienie zbiorczej faktury korygującej odnoszącej się do poszczególnych faktur dokumentujących dostawy, należy traktować to zdarzenie jako rabat, i czy daje ono podstawę do zmniejszenia obrotu i kwoty podatku należnego wnioskodawcy.

Zdaniem wnioskodawcy opisany sposób udzielania rabatów jest prawidłowy oraz pozwala na pomniejszenie obrotu oraz podatku należnego. Rozróżnienia pomiędzy rabatem i premią pieniężną dokonał Minister Finansów w piśmie z dnia 30 grudnia 2004r. w formie wyjaśnień Podsekretarza Stanu Nr PP3-812-1222/2004/AP/4026 w sprawie premii pieniężnych wypłacanych nabywcom. W piśmie tym Minister stwierdził, że gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W odniesieniu do przedmiotowego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż podatnik udzielając rabatu poprzez wystawienie zbiorczej faktury korygującej i dokonanie korekty faktur dokumentujących poszczególne dostawy, ma prawo do pomniejszenia obrotu oraz podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) zwana dalej ustawą, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych dotacji, subwencji i innych dopłaty o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Zgodnie z § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798) zwane dalej rozporządzeniem, w przypadku gdy po wystawieniu faktur udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia,
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygującą określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3, nazwę towaru lub usługi objętych rabatem,
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu,
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Na uwagę zasługuje także fakt, iż ustawodawca w § 16 ust. 4 rozporządzenia wprowadził pewne uwarunkowania odnośnie obniżenia kwoty podatku należnego z wystawionych faktur korygujących. Stosownie do tegoż przepisu sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy – w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powyższe, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznaje stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe, jednakże podkreśla, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje dopiero w rozliczeniu za miesiąc, w którym spółka otrzymała potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.