Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Sygnatura: IP-PP2-443-52/08-2/AS
Hasła tematyczne: opodatkowanie, posiłki, stawki podatku, usługi stołówkowe, zwolnienia z podatku od towarów i usług
Kategoria: Podatek od towarów i usług –> Zakres opodatkowania –> Przepisy ogólne –> Czynności opodatkowane
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2008r. (data wpływu 14 stycznia 2008r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez jednostkę wojskową usług stołówkowych – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 stycznia 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez jednostkę wojskową usług stołówkowych.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Z dniem 01.02.2008r. u Wnioskodawcy powstaje stołówka budżetowa na bazie zlikwidowanego gospodarstwa pomocniczego (kasyno35). Opłaty za posiłki wydawane dla żołnierzy zawodowych i pracowników wojska są skalkulowane w wysokości stosowanej normy wyżywienia, co wynika z decyzji Ministerstwa Obrony Narodowej z dnia 29.12.2000r. w sprawie organizacji żywienia wojska. Oprócz wydawanych posiłków będą serwowane napoje bezalkoholowe (kawa, herbata, woda mineralna). Jednocześnie Wnioskodawca nadmienia, że artykuły żywnościowe będą dostarczane nieodpłatnie z bazy materiałowej.
Wnioskodawca do wniosku załączył pismo Urzędu Statystycznego w Łodzi Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych z dnia 25.01.2008r., z którego wynika, iż świadczone przez jednostkę usługi polegające na prowadzeniu stołówki w jednostce wojskowej przez personel jednostki dla żołnierzy zawodowych oraz pracowników wojska i cywilnych (stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym), mieszczą się w grupowaniu PKWiU 75.22.1 – „Usługi w dziedzinie obrony narodowej”, natomiast usługi polegające na prowadzeniu stołówki w jednostce wojskowej, w przypadku, gdy posiłki przygotowywane są na odrębne zlecenie i odsprzedawane np. byłym pracownikom jednostki lub żołnierzom i pracownikom cywilnym innych jednostek, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55.51.10-00.00 – „Usługi stołówkowe”.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Jaką stawką podatku od towarów i usług należy opodatkować usługi stołówkowe świadczone przez jednostkę wojskową…
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 146 ustawy o podatku od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do usług gastronomicznych.
Wnioskodawca działalność rozpoczyna się od 01.02.2008r., w załącznikach do ww. ustawy usługi gastronomiczne nie występują w załączniku nr 3 – towary i usługi opodatkowane stawką podatku w wysokości 7% ani w załączniku nr 4 – usługi zwolnione od podatku.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Stosownie zaś do treści art. 8 ust. 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 6 powyższego załącznika wymienione są usługi o symbolu PKWiU ex 75 w zakresie administracji publicznej, obrony narodowej, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych – wyłącznie usługi w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych.
Ustawodawca wskazał tu, iż zwolnienie dotyczy jedynie usług w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych (PKWiU 75.3), nie zaś całej grupy o symbolu 75. W tym miejscu tut. organ zauważa, iż symbol ex oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.
W oparciu o § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy (tj. usług w zakresie rozprowadzania wody i usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych) oraz usług komunikacji miejskiej.
Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003r. Nr 15, poz. 148), jednostkami budżetowymi są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Na podstawie poz. 27 załącznika nr 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 249, poz. 1861), obniżoną 7% stawkę podatku stosuje się do usług związanych z podawaniem napojów (PKWiU ex 55.4) oraz usług stołówkowych i usług dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU ex 55.5), z wyłączeniem: sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%; oraz sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.
W związku z powyższym istotne w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wykonywanych usług przez Podatnika pod odpowiedni symbol PKWiU.
Z przedłożonego wniosku wynika, iż usługi stołówki w jednostce wojskowej w zakresie wydawania posiłków dla żołnierzy zawodowych oraz pracowników wojska, Jednostka kwalifikuje w dziale PKWiU 75.22.1 – „Usługi w dziedzinie obrony narodowej”, dla osób prywatnych spoza jednostki wojskowej w grupowaniu PKWiU 55.51.10 – „Usługi stołówkowe”, zaś w odniesieniu do podmiotów będących jednostkami budżetowymi stosuje zwolnienie od podatku od towarów i usług w oparciu o § 8 cyt. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Biorąc powyższe pod uwagę, przedmiotowe usługi stołówkowe świadczone między podmiotami spełniającymi przesłanki wyżej powołanego art. 18 ustawy o finansach publicznych, podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku sprzedaży posiłków w stołówce w jednostce wojskowej na rzecz osób prywatnych spoza jednostki wojskowej, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 55.51 – „Usługi stołówkowe”, zastosowanie znajdzie 7% stawka podatku od towarów i usług (poz. 27 załącznika nr 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług).
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.