Czy od wydatków na paliwo można w całości odliczyć podatek naliczony, czy też nie przysługuje w ogóle takie prawo, a może należałoby przyjąć odliczenie podatku proporcjonalne?


Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Sygnatura: ITPP2/443-187B/07/AW

Hasła tematyczne: czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług, czynności niepodlegające opodatkowaniu, czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, odliczenie podatku od towarów i usług, sprzedaż mieszana

Kategoria: Podatek od towarów i usług –> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe –> Odliczenie i zwrot podatku –> Odliczenie podatku

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2007 r. (data wpływu 12 listopada 2007 r.), uzupełnionego w dniu 17 grudnia 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia paliwa do koparki – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia paliwa do koparki.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z dnia 6 grudnia 2007 r. (data wpływu do tutejszego organu 17 grudnia 2007 r.) przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe. Zakład jest jednostką budżetową oraz czynnym podatnikiem VAT. Zgodnie ze Statutem do jego zadań należy w szczególności:

  1. utrzymywanie, modernizacja, remonty i budowa dróg gminnych, mostów oraz chodnikówprowadzenie inwestycji wodociągowych, kanalizacyjnych oraz związanych z budową oczyszczalni ściekówpobieranie opłat za pobór wody oraz zrzut nieczystości stałych i płynnychprowadzenie inwestycji ogólno – budowlanych oraz remontówkonserwacja, utrzymanie i eksploatacja sieci wodociągowych, w tym ujęć wodnych (hydroforni) oraz kanalizacyjnychprowadzenia składowiska odpadów i oczyszczalni ściekówgospodarka zasobami lokali mieszkalnych i użytkowych gminy oraz pobór czynszówprowadzenie przetargów związanych z powierzonymi przez wójta zadaniami inwestycyjnymikonserwacja i remonty gminnych obiektów użyteczności publicznejprowadzenie dokumentacji technicznej i kartotek związanych z eksploatacją ujęć i sieci wodno – kanalizacyjnych oraz inne usługi i zadania
  2. .

Jak z powyższego wynika Zakład prowadzi szeroką działalność:

  • związaną ze sprzedażą opodatkowaną (np. opłaty za pobór wody, zrzut nieczystości stałych i płynnych, czynsze za wynajem lokali użytkowych gminy)
  • ,

  • związaną ze sprzedażą zwolnioną z opodatkowania (np. odbiór techniczny przyłącza wody, wydanie warunków technicznych przyłącza wody, wynajmowanie lokali o charakterze mieszkalnym)
  • ,

  • nie związaną z żadną sprzedażą (np. utrzymanie, modernizacja, remonty i budowa dróg gminnych, mostów oraz chodników)
  • .

Środki na realizację tych zadań, jak i całą działalność Zakład otrzymuje z urzędu gminy w planie finansowym.

Z tytułu wykonywania zadań wymienionych w pkt 1 Zakład nie otrzymuje żadnych dochodów, a zatem nie posiada z tytułu zakupu towarów i usług wykorzystywanych do ich realizacji prawa do obniżenia podatku należnego. Natomiast czynności wymienione w pozostałych punktach związane są ze sprzedażą opodatkowaną, wiec zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zakład planuje zakup koparki, którą chce wykorzystywać do działalności związanej ze sprzedażą opodatkowaną (inwestycje wodociągowe, kanalizacyjne oraz bieżące ich utrzymanie), jak również nie związaną z taką działalnością (inwestycje i remonty dróg, mostów i chodników). Na chwilę obecną Wnioskodawca nie jest w stanie ustalić proporcji wykorzystywania tej koparki do jednej, czy też drugiej działalności.

Z pisma z dnia 6 grudnia 2007 r. wynika, iż Wnioskodawca stosuje, zgodnie z art. 90 ustawy o VAT, zasadę proporcjonalnego odliczania podatku. Wskaźnik proporcji wyliczony zgodnie z art. 90 ust. 3 za okres od 1 stycznia 2007 r. do 30 listopada 2007 r. wynosi 99,37%, za rok 2006 98,77%, za rok 2005 99,30%, za okres od 1 maja do 31 grudnia 2004 r. 99,27%. Proporcja w tych okresach przekroczyła 98%, zatem zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy zastosowano prawo do obniżenia kwoty podatku o całą kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od wydatków na paliwo do koparki można w całości odliczyć podatek naliczony, czy też nie przysługuje w ogóle takie prawo, a może należałoby przyjąć odliczenie podatku proporcjonalne…

Zdaniem Wnioskodawcy, jak stanowi art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podatek od zakupu paliwa należałoby rozliczać w zależności od tego czy jest ono wykorzystywane do działalności związanej ze sprzedażą opodatkowaną (odliczanie pełne podatku VAT), czy też do działalności, gdzie takiej sprzedaży nie ma (odliczenia VAT brak).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 11, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z przytoczonych wyżej regulacji należy wyprowadzić wniosek, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w związku z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych przez podatnika wyłącznie do realizacji czynności opodatkowanych, tzn. takich które generują podatek należny. Jednocześnie powyższa zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. takich które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z wniosku wynika, że Zakład przy nabyciu paliwa do napędu koparki będzie mieć możliwość dokonania rozdziału wydatków w odniesieniu do wykonywanych czynności: opodatkowanych, zwolnionych od podatku czy też niepodlegających opodatkowaniu. Tutejszy organ podziela stanowisko Wnioskodawcy, że w przypadku zakupów paliwa do czynności opodatkowanych przysługiwać mu będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości. Natomiast podatek towarzyszący wydatkom na paliwo służącym wyłącznie czynnościom zwolnionym lub niepodlegającym podatkowi od towarów i usług w ogóle nie podlega odliczeniu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.