Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Sygnatura: ITBP1/436-62/07/PS
Hasła tematyczne: aukcja, czynności cywilnoprawne, czynności niepodlegające opodatkowaniu, deklaracja podatkowa, internet, monety, obowiązek podatkowy, rzecz, sprzedaż rzeczy, stawki podatku, umowa sprzedaży, wartość rynkowa, zakup, zwolnienie
Kategoria: Podatek od czynności cywilnoprawnych –> Obowiązek podatkowy –> Powstanie obowiązku podatkowego
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2007 r. (data wpływu 19 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania zakupu monet – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 listopada 2007 r. wpłynął ww. wniosek Pana o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania zakupu monet.
Pismem z dnia 28 grudnia 2007 r. znak ITPP1/443-642/07/MN i ITPB1/415-573/07/PS poinformowano Pana, iż zgodnie z przepisem art. 14f § 1 ustawy Ordynacja podatkowa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 75 zł. Natomiast w przypadku wystąpienia w jednym wniosku odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego (art. 14f § 2 ustawy Ordynacja podatkowa). Wskazano, iż w ocenie tut. Organu złożony wniosek dotyczy co najmniej dwóch stanów faktycznych w podatku dochodowym od osób fizycznych i w podatku od towarów i usług, a ponadto z jego treści może wynikać, że przedmiotem interpretacji indywidualnej mają być także przepisy ustawy o podatku o czynnościach cywilnoprawnych, natomiast uiszczona została opłata w kwocie 75 zł, tj. w wysokości odpowiadającej jednemu stanowi faktycznemu. Pismem z dnia 7 stycznia 2007 r. (data wpływu 8 stycznia 2008 r.) poinformował Pan, że wniosek dotyczy trzech ww. podatków. Należne opłaty zostały uzupełnione.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Jest Pan zatrudniony w zakładzie pracy na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze. Posiada Pan zarejestrowaną działalność gospodarczą w zakresie ”usługi geodezyjne”. Opłaca Pan podatek na zasadach ogólnych. Nie jest Pan ”płatnikiem podatku VAT”. W lutym 2007 r. otrzymał Pan od swojej rodziny kolekcję monet 20-złotowych i 2-złotowych oraz znaczków pocztowych. Kolekcja monet liczyła kilkaset sztuk. Kolekcję znaczków stanowiło 50 klaserów wypełnionych znaczkami. Po otrzymaniu kolekcji zarejestrował się Pan na allegro i ”dokupił” część monet do uzupełnienia kolekcji. Z otrzymanej kolekcji od rodziny rozpoczął Pan sprzedaż monet powtarzających się. Wyprzedał Pan już wszystkie monety 2-złotowe. Pozostałe nie sprzedane zostaną w Pana rodzinie i nie ma Pan zamiaru ich sprzedawać. Sprzedał Pan również część monet 20-złotowych i zamierza Pan jeszcze sprzedać część z nich, które są Panu zbędne. Wartość sprzedanej kolekcji przekroczyła już 40 000 zł. Wszystkie monety nabyte na allegro i część otrzymanej kolekcji pozostaną w Pana rodzinie. Nie ma Pan zamiaru ich sprzedawać. Podkreśla Pan również, że całość kolekcji zlecił firmie gradingowej do określenia stanu ich zachowania. Nie posiada Pan żadnych dowodów zakupu monet na allegro i za usługę gradingową. Podaje Pan, że na temat rejestrowania działalności w zakresie sprzedaży posiadanej kolekcji i opłacania stosownych podatków otrzymywał rozbieżne ustne informacje. Informuje Pan, że nie rozpoczynał sprzedaży kolekcji znaczków. Obecnie wstrzymuje się Pan z wykonywaniem jakichkolwiek czynności związanych z wystawianiem przedmiotów z posiadanej kolekcji do sprzedaży.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
- Czy sprzedaż na allegro kolekcji otrzymanej od rodziny i stanowiącej majątek osobisty Wnioskodawcy należy traktować jak działalność gospodarczą…
- Jeżeli tak, to co ma stanowić przedmiot opodatkowania i jak go określić… Jakie podatki Wnioskodawca będzie zobowiązany uiścić…
Zdaniem Wnioskodawcy nie może podlegać opodatkowaniu wyprzedaż kolekcji otrzymanej od rodziny stanowiącej obecnie Jego majątek osobisty. Nie może podlegać opodatkowaniu zakup monet na allegro, których Wnioskodawca nie ma zamiaru sprzedawać.
Interpretacja niniejsza dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych. Wniosek Pana w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku od towarów i usług stanowi przedmiot odrębnych interpretacji.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 ze zm.), podatkowi temu podlegają m.in. umowy sprzedaży rzeczy. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, o czym stanowi art. 3 ust. 1 pkt 1 wyżej powołanej ustawy. Natomiast podstawą opodatkowania przy umowie sprzedaży jest wartość rynkowa rzeczy, co wynika z treści art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c) tej ustawy. W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy, stawka podatku od umowy sprzedaży rzeczy ruchomych wynosi 2%. Na mocy art. 10 ust. 1 ustawy, na podatnikach ciąży obowiązek, bez wezwania organu podatkowego, złożenia deklaracji w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru, oraz obliczenia i wpłacenia podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego. Stosownie do art. 4 pkt 1 ustawy, obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym. Na podstawie art. 9 pkt 6 ustawy, zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych jest sprzedaż rzeczy ruchomych, jeżeli podstawa opodatkowania nie przekracza 1 000 zł. W przedstawionym stanie faktycznym należy uznać, że obowiązek zapłaty przez Wnioskodawcę podatku od czynności cywilnoprawnych powstał w momencie zakupu monet na aukcjach prowadzonych przez serwis internetowy allegro z chwilą zawarcia umowy sprzedaży, jeżeli wartość tej sprzedaży stanowiąca sumę cen poszczególnych monet przekroczyła 1 000 zł. W pozostałych przypadkach zastosowanie miało zwolnienie, o którym mowa w wyżej powołanym art. 9 pkt 6 ustawy. Trzeba przy tym zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy, nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:
- opodatkowana podatkiem od towarów i usług,
- zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:
- umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
- umowy spółki i jej zmiany,
- umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.
Z opisu stanu faktycznego nie wynika jednak, że przynajmniej jedna ze stron umów sprzedaży była podmiotem, o którym mowa w cytowanym art. 2 pkt 4 lit. a) i b) ustawy.
Reasumując, z tytułu sprzedaży składników kolekcji nie miał Pan obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych. Jednakże z tytułu zakupu monet ciążył na Panu obowiązek uiszczenia tego podatku, chyba że wartość umowy nie przekroczyła 1 000 zł, lub też że z tytułu tej umowy sprzedawca był opodatkowany podatkiem VAT lub był zwolniony z tego podatku.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 – 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.