Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Sygnatura: IP-PP2-443-727/07-2/PK
Hasła tematyczne: opodatkowanie, podatek od towarów i usług, stawki podatku, usługi stomatologiczne
Kategoria: Podatek od towarów i usług –> Zakres opodatkowania –> Przepisy ogólne –> Czynności opodatkowane
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. 2005, Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 roku w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 03 grudnia 2007 roku (data wpływu 10 grudnia 2007 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącym prawidłowej stawki opodatkowania świadczonych usług – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 grudnia 2007 roku wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącym prawidłowej stawki opodatkowania świadczonych usług.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Spółka posiada zwolnienie z podatku w zakresie usług stomatologicznych, których leczenie wymaga wykorzystania wykonanych przez techników dentystycznych – uzupełnień protetycznych.
Zdaniem Spółki usługi stomatologiczne, w których wykorzystywane są uzupełnienia protetyczne (uzupełnienia protetyczne opodatkowane są stawką 7 %), pomimo iż są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 85.13 i są zwolnione od podatku od towarów i usług również powinny być opodatkowane stawką 7 %. Spółka wskazuje, ponadto iż podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie.
W związku z powyższym Spółka zadała następujące pytanie:
Czy Spółka prawidłowo w powyższej sytuacji stosuje stawkę opodatkowania w wysokości 7 %.
Spółka, uważa iż stawka w wysokości 7 % jest stawką poprawnie zastosowaną.
Ustosunkowując się do stanowiska Strony Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wyjaśnia, co następuje:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod pozycją 9 tego załącznika wymienione są „usługi w zakresie ochrony i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych – PKWiU 85.2.
Wobec powyższego świadczone usługi stomatologiczne sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 85.13 (zgodnie z oświadczeniem Spółki) podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.
Ponadto, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 14 ww. ustawy o podatku od towarów i usług od podatku zwalnia się również świadczenie usług przez techników dentystycznych w ramach wykonywania ich zawodu, jak również dostawę protez dentystycznych lub sztucznych zębów przez dentystów oraz techników dentystycznych. Powyższe zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie do usług świadczonych przez osoby fizyczne, które są dentystami lub technikami dentystycznymi i mają uprawnienia do wykonywania zawodu. Zatem przedmiotowe zwolnienie nie ma również zastosowania w przypadku świadczenia ww. usług przez osobę fizyczną (osobę prawną), która nie jest protetykiem lub technikiem dentystycznym, a zatrudnia pracowników którzy posiadają takie uprawnienia.
Jeżeli zatem zarówno świadczenie usług stomatologicznych i usług świadczonych przez techników dentystycznych oraz dostawa protez dentystycznych (w ramach wykonywania zawodu) jest zwolniona od podatku od towarów i usług odpowiednio na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 14, nie ma żadnych podstaw do stosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7 %.
Należy jednak zaznaczyć, iż do końca 2007 roku na mocy nie obowiązującej już treści pozycji 101 załącznika nr 3 do ww. ustawy o podatku od towarów i usług (sztuczne stawy, przyrządy, aparaty i protezy ortopedyczne; sztuczne zęby; protezy dentystyczne; protezy innych części ciała, gdzie indziej niesklasyfikowane) dostawa tych towarów była opodatkowana preferencyjną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7 %.
W chwili obecnej, w przypadku gdy nie zostaną spełnione warunki umożliwiające zastosowanie zwolnienia przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 14, właściwą stawką opodatkowania tychże usług bądź dostaw będzie stawka w wysokości 22 %.
Niemniej jednak, nawet w przypadku gdy nie będzie można zastosować zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 14 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, usługi stomatologiczne wymagające leczenia pacjenta z wykorzystaniem wykonanych przez techników dentystycznych uzupełnień protetycznych (protez dentystycznych, sztucznych zębów) należy traktować jako kompleksową usługę stomatologiczną. Skutkuje to koniecznością stosowania jednej stawki podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 9 załącznika nr 4 do ww. ustawy o podatku od towarów i usług, czyli jest to zwolnienie od podatku.
Judykatura, także orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, ale również doktryna prawa stoją od dawna na stanowisku, iż nie można jednej usługi sztucznie dzielić tylko i wyłącznie dla potrzeb podatkowych. Taka sytuacja miałby by miejsce, gdyby stosować różne stawki podatkowe dla dwóch części jednej usługi sztucznie podzielonej.
Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, iż udzielając powyższej interpretacji, przyjął wskazany przez podatnika symbol PKWiU 85.13 – usługi stomatologiczne (podatnik przedstawiając stan faktyczny wskazał, że realizowana czynność przynależy do wskazanego powyżej grupowania PKWiU). W przypadku, gdy pytający posiada wątpliwości dotyczące prawidłowej klasyfikacji świadczonej usługi w świetle norm statystycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług organem właściwym do udzielenia wyjaśnień w tej kwestii jest wyłącznie Urząd Statystyczny w Łodzi, Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy przedstawionego przez wnioskodawcę zaistniałego stanu faktycznego oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.