Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Sygnatura: IPPP1-443-679/07-3/IZ
Hasła tematyczne: dostawca towaru, korekta, nabycie wewnątrzwspólnotowe, podatnik
Kategoria: Podatek od towarów i usług –> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku –> Informacje podsumowujące –> Informacje podsumowujące
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 04.12.2007r. (data wpływu 10.12.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty wewnątrzwspólnotowego nabycia – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 07.12.2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty wewnątrzwspólnotowego nabycia.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Spółka wchodzi w skład jednostki organizacyjnej XXX, a przez to należy do międzynarodowego koncernu S. z siedzibą w Szwecji. Ta przynależność organizacyjna narzuca stosowanie się do pewnych zasad panujących w koncernie. Spółka (jak również pozostałe jednostki XXX oraz oddziały Firmy S.) zaopatrują się w towary u podmiotu Z., posiadającego oddział w . Faktury zakupu wystawiane są przez ten podmiot. Zakupy narzędzi odbywają się po jednakowej cenie ustalonej dla wszystkich jednostek grupy XXX. Następnie zakupiony towar transportowany jest na trasie H-Polska. Podatnik sprzedając powyższe towary zobligowany jest do stosowania cen sprzedaży dla niektórych klientów mających oddziały na całym świecie, w tym również w Polsce, ustalonych przez koncern XXX według zawartych umów na szczeblu centrali.(XXX). Dla tych klientów koncern stosuje specjalne warunki rabatowe oparte o wieloletnią współpracę bądź pakiety lojalnościowe. Raz na jakiś czas organizowane są również akcje promocyjne przez XXX na poszczególne asortymenty. Podatnik, który zobligowany jest do stosowania cen sprzedaży ustalonych w umowach między koncernami ponosi w nielicznych przypadkach stratę na sprzedaży, bądź realizuje niższe zyski. XXX zwraca Stronie część kosztów zakupu towarów, które zostały sprzedane poniżej ich wartości zakupu, tak aby na sprzedaży tych towarów nie było wykazywanej ujemnej marży. XXX wystawia notę kredytową (dokument ten obniża cenę towarów kupionych pierwotnie od Z.) na refinansowaną część kosztów zakupu towarów.
Reklamacje oraz zwroty niektórych towarów zakupionych od Z. rozpatrywane są nie przez ten podmiot lecz przez XXX. Spółka XXX po rozpatrzeniu reklamacji wystawia noty kredytowej na towar zwrócony lub obniżkę cenową towaru niepełnowartościowego. Przy czym mamy tutaj do czynienia z sytuacją, gdzie towar pierwotnie był fakturowany przez Z. (posiadającej oddział w H) i zarejestrowanym tam jako podatnik od podatku od wartości dodanej, a korekta wystawiona jest przez XXX (z siedzibą w Niemczech), posiadającą na tych korektach NIP z prefixem DE. Faktura zakupu towaru wystawiona przez XXX powołują się na ten sam numer zamówienia, po którym możliwe jest prześledzenie co się działo z towarem od momentu jego zamówienia.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy możliwym jest rozliczenie wystawionej noty kredytowej przez XXX jako korekty wewnątrzwspólnotowego nabycia od Spółki Z. …
Zdaniem Spółki można pomniejszyć obrót wykazany w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towaru, w sytuacji gdy wystawcą noty kredytowej jest inny podmiot niż sprzedawca towaru, na podstawie art. 31 ust. 3. należy bowiem traktować kwotę zwróconą przez XXX (zarówno w przypadku obniżenia ceny jak i zwrotu towaru) jako dofinansowanie do ceny zakupu towaru nabytego w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia. Korekty otrzymywane od XXX zmniejszyłyby obrót ze spółką Z. wykazywany w informacji podsumowującej VAT-UE.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. nr 54, poz.535 ze zm.) przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:
- 1) nabywcą towarów jest:
- podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,
- osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a
- z zastrzeżeniem art. 10;
2) dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.
Z przedmiotowego wniosku wynika, iż Strona zakupuje towary od firmy Z. z siedzibą w H. i tam zarejestrowanej jako podatnik od wartości dodanej. Zakupiony towar transportowany jest na trasie H.-Polska.
Oznacza to, iż uczestnikami tej transakcji jest dostawca – firma Z., zarejestrowana w H. jako podatnik podatku od wartości dodanej oraz nabywca Spółka będąca podatnikiem podatku od towarów i usług. Towar przemieszczany jest z terytorium H. na terytorium Polski. Okoliczności te potwierdzają, iż Spółka prawidłowo rozpoznała wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.
Zgonie z art. 106 ust. 1 podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. W myśl ust. 7 ww. artykułu w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.
W myśl art. 31 ust. 1 i 2 ustawy podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 1, obejmuje:
- podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku
- wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Przy ustalaniu podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 1, przepis art. 29 ust. 4 stosuje się odpowiednio.
Stosownie do zapisu art. 100 ust. 1 ww. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9-12 lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów, zwane dalej "informacjami podsumowującymi", za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu:
- wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów – w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów
- wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.
Informacja podsumowująca, zgodnie z ust. 3 powyższego artykułu powinna zawierać w szczególności następujące dane:
- nazwę lub imię i nazwisko podmiotu, o którym mowa w ust. 1 lub 2, oraz jego numer identyfikacji podatkowej podany w potwierdzeniu dokonanym przez naczelnika urzędu skarbowego zgodnie z art. 97 ust. 9;
- właściwy i ważny numer identyfikacyjny kontrahenta nadany mu w państwie członkowskim, z którego dokonywane jest wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów;
- kod kraju, z którego jest dokonywane wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów;
- łączną wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wyrażoną zgodnie z art. 31, oraz łączną wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – w odniesieniu do poszczególnych kontrahentów.
Minister Finansów, na podstawie upoważnienia zawartego w art. 102 ust. 1 wydał rozporządzenie z dnia 13 października 2005r. w sprawie informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów (Dz. U. z 2005r. nr 201, poz. 1665 ze zm.), w którym określił wzór informacji podsumowującej o dokonanych wewnatrzwspólnotowych nabyciach towarów.
Podatnik dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powinien podać w informacji VAT-UE jest kod kraju oraz numer identyfikacyjny VAT kontrahenta.
Informacje podsumowujące składane przez podatników są jednym z elementów umożliwiających organom państw członkowskich kontrolę faktycznego ruchu towarowego.
Że złożonego wniosku wynika, iż reklamacje oraz zwroty niektórych towarów zakupionych z Holandii rozpatrywane są przez XXX, która wystawia noty kredytowe na towary zwrócone lub obniżkę cenową towaru niepełnowartościowego, wykazując na korektach NIP z prefixem DE.
W ocenie tut. Oranu podatkowego noty wystawiane przez firmę rozpatrującą reklamacje i zwrot towarów nie mogą stanowić podstawy do obniżenia wewnatrzwspólnotowego nabycia towarów Podatnika. Strona dokonała zakupów od podatnika podatku od wartości dodanej, zarejestrowanego w H, a zatem w informacji podsumowującej wykazując wewnątrzwspólnotowe nabycie powinna wykazać kod kraju NL i NIP podatnika h. Zatem korekty wykazanej transakcji może dokonać tylko na podstawie dokumentów otrzymanych od dostawcy, od którego Strona zakupiła przedmiotowe towary.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.