Skorzystanie przez Wnioskodawcę ze zwolnienia alkoholu etylowego zużywanego do produkcji rozpuszczalników i rozcieńczalników zawierających w swoim składzie alkohol etylowy (PKWiU 24.30.22-79, CN 3814 00 90), środków zapobiegających zamarzaniu i płynów usuwających oblodzenie zawierających w swoim składzie alkohol etylowy (PKWiU 24.66.33-50, CN 3820 00 00), oraz produktów ułatwiających rozpalanie ognia zawierających w swoim składzie alkohol etylowy bez względu na symbol PKWiU i CN, które zostaną następnie sprzedane na terenie kraju lub w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej wymaga jego skażenia w sposób wskazany w § 18 ust. 1 pkt 2a lit a albo lit b rozporządzenia.


Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Sygnatura: ILPP3/443-26/07-2/TW

Hasła tematyczne: alkohol etylowy, nabycie wewnątrzwspólnotowe, podatek akcyzowy, wyroby akcyzowe zharmonizowane, zwolnienie z podatku akcyzowego

Kategoria: Podatek akcyzowy –> Przepisy ogólne –> Zwolnienia –> Inne przypadki zwolnień z podatku akcyzowego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2007 r. (data wpływu 19 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca sądzi, iż rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 października 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 196, poz. 1416), wprowadziło zmiany w zakresie zwolnień od podatku akcyzowego alkoholu etylowego, używanego m.in. do produkcji rozpuszczalników i rozcieńczalników zawierających w swoim składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU 24.30.22-79 i kodem CN 3814 00 90.

Zainteresowany stwierdza, iż przy produkcji rozcieńczalników zwolnienie z akcyzy może mieć zastosowanie w przypadku skażania alkoholu etylowego, zgodnie z § 18 ust. 1 pkt 2a rozporządzenia z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 ze zm.) środkami dopuszczonymi do skażania na podstawie rozporządzenia Komisji 3199/93/WE lub w określonych w rozporządzeniu ilościach ketonem etylowo-metylowym albo alkoholem izopropylowym, do którego skażania dodano określoną ilość octanu etylu albo benzoesanu denatonium.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy firma Wnioskodawcy, prowadząca skład podatkowy, mająca swoją siedzibę w Polsce państwie będącym członkiem Unii Europejskiej, ma prawo produkować oraz sprzedawać na terenie Polski i do innych krajów Unii Europejskiej rozpuszczalniki i rozcieńczalniki zawierające w swoim składzie alkohol etylowy (PKWiU 24.30.22-79, CN 3814 00 90), środki zapobiegające zamarzaniu i płyny usuwające oblodzenie zawierające w swoim składzie alkohol etylowy (PKWiU 24.66.33-50, CN 3820 00 00) oraz produkty ułatwiające rozpalanie ognia zawierające w swoim składzie alkohol etylowy bez względu na symbol PKWiU i CN skażone tylko:

  1. środkami dopuszczonymi do skażenia alkoholu etylowego zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 31, poz. 353 ze zm.) np. benzoesanem denatonium w ilości 0,3g na 100 litrów 100% alkoholu etylowego, albo
  2. ogólnym środkiem skażającym w ilości 0,5 litra na 100 litrów 100% alkoholu etylowego

bez konieczności skażania środkami dopuszczonymi do skażania zgodnie z rozporządzeniem Komisji WE 3199/93/WE albo ketonem etylowo-metylowym albo alkoholem izopropylowym, do którego po skażeniu dodano:

  • octan etylu, lub
  • benzoesan denatonium

a jedynym warunkiem skorzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie § 18 ust. 8 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego jest rozlanie tych produktów w opakowania o pojemności do 5 litrów…

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z § 18 ust. 8 rozporządzenia, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w nabywanych wewnątrzwspólnotowo rozpuszczalnikach i rozcieńczalnikach złożonych organicznych pozostałych, zawierających w swoim składzie alkohol etylowy PKWiU 24.30.22-79 CN 2814 00 90, w środkach zapobiegających zamarzaniu i pozostałych płynach usuwających oblodzenie, zawierających w swoim składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU 24.66.33-50 i kodem CN 3820 00 00 oraz w produktach ułatwiających rozpalanie ognia, zawierających w swoim składzie alkohol etylowy, bez względu na symbol PKWiU i kod CN, w opakowaniach o pojemności do 5 litrów.

Nie ma zatem konieczności skażania tych produktów środkami dopuszczonymi do skażenia, zgodnie z rozporządzeniem Komisji WE 3199/93/WE, albo ketonem etylowo-metylowym, albo alkoholem izopropylowym, do którego po skażeniu dodano octan etylu, albo benzoesan denatonium (w określonych ilościach zgodnie z § 18 ust. 7 rozporządzenia).

Jak stwierdza następnie Zainteresowany, dopuszczalne jest nabywanie wymienionych produktów, które zostały skażone w inny sposób niż wskazany w ww. rozporządzeniu z równoczesnym skorzystaniem ze zwolnienia z akcyzy, a jedynym warunkiem jest nabywanie produktów w opakowaniach o pojemności 5 litrów.

Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w państwie członkowskim Unii Europejskiej ma prawo – zdaniem Wnioskodawcy – do korzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie § 18 ust. 8 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Zwolnienie znajduje bowiem zastosowanie przy wprowadzaniu do obrotu (produkcji, sprzedaży lub nabywaniu) w Polsce lub innych krajach Unii Europejskiej rozcieńczalników i rozpuszczalników zawierających w swoim składzie alkohol etylowy, środków zapobiegających zamarzaniu i pozostałych płynów usuwających oblodzenie, zawierających w swoim składzie alkohol etylowy oraz produktów ułatwiających rozpalanie ognia, zawierających w swoim składzie alkohol etylowy skażony, zgodnie z ustawą o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych, z zastosowaniem środków dopuszczonych do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 stycznia 2006 r. w sprawie środków dopuszczonych do skażania alkoholu etylowego (Dz. U. z 2006 r. Nr 8, poz. 49) rozlanych w opakowania o pojemności do 5 litrów.

Wobec powyższego Zainteresowany konkluduje, iż rozcieńczalniki, środki zapobiegające zamarzaniu itd. zawierające w swoim składzie alkohol etylowy są zwolnione z akcyzy pod warunkiem rozlania ich w opakowania o pojemności do 5 litrów.

Wyjaśnia ponadto, iż wskazane w rozporządzeniu metody skażania powodują, że produkowane przez podatników produkty (m.in. rozpuszczalniki) zmieniają swoje właściwości i stają się nieprzydatne dla kontrahentów, którymi są zakłady przemysłowe wykorzystujące te produkty w procesach produkcyjnych, jako substancje chemiczne a nie konsumpcyjne.

Istotne jest zatem skażenie produktów skażalnikami dopuszczonymi do skażenia alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Ograniczenie tego zwolnienia tylko dla nabywanych wewnątrzwspólnotowo rozpuszczalników (PKWiU 24.30.22-79), środków zapobiegających zamarzaniu (PKWiU 24.66.33-50), produktów ułatwiających rozpalanie ognia zawierających w swoim składzie alkohol etylowy, dyskryminuje polskich producentów, ogranicza ich rynki zbytu i powoduje napływ obcych produktów i daje szanse rozwoju dla zagranicznych przedsiębiorców, dyskryminując jednocześnie krajowe przedsiębiorstwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 29, poz. 257 ze zm.) alkoholem etylowym w rozumieniu ustawy są wszelkie wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2% objętości oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.91.10, 15.92.11 i 15.92.12 oraz kodami CN 2208 i 2207, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego grupowania PKWiU i kodu CN oraz napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony spirytus oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.91.10 i 15.92.11 oraz kodami CN 2208 i 2207 10 00, a także wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 22% objętości, oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.93.11, 15.93.12, 15.94.10 i 15.95.10 oraz kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10, 2204, 2206 00 i 2205.

W związku z cytowanym powyżej brzmieniem definicji alkoholu etylowego, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 ze zm.) uregulował kwestię zwolnień tego alkoholu z podatku akcyzowego.

W świetle § 18 ust. 1 pkt 2a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 ze zm.) zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy używany do produkcji rozpuszczalników i rozcieńczalników złożonych organicznych pozostałych, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.30.22-79 i kodem CN ex 3814 00 90, środków zapobiegających zamarzaniu i pozostałych płynów usuwających oblodzenie, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.66.33-50 i kodem CN ex 3820 00 00 oraz produktów ułatwiających rozpalanie ognia, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, bez względu na symbol PKWiU i kod CN i skażony:

  1. środkami dopuszczonymi do skażania na podstawie rozporządzenia Komisji nr 3199/93/WE, albo
  2. ketonem etylowo-metylowym w ilości nie mniejszej niż 3 dm3 na 100 dm3 100% alkoholu etylowego, albo alkoholem izopropylowym (2-propanol) w ilości nie mniejszej niż 10 dm3 na 100 dm3 100% alkoholu etylowego, do którego po skażeniu dodano, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598, z późn. zm.):
  • octan etylu w ilości nie mniejszej niż 5 dm3 na 100 dm3 100% alkoholu etylowego, albo
  • benzoesan denatonium ("Bitrex") w ilości nie mniejszej niż 1 gram na 100 dm3 100% alkoholu etylowego.

Powyższe przepisy w celu zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego wykorzystywanego do produkcji ww. grupy wyrobów akcyzowych nakładają więc wymóg jego skażenia środkami wymienionymi w § 18 ust. 1 pkt 2a lit. a albo lit. b rozporządzenia. Jak wynika z wniosku, Zainteresowany interpretuje obowiązujące przepisy w analogiczny sposób.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą jednak innej kwestii związanej z działalnością jaką zamierza wykonywać, tj. produkcją i sprzedażą na terenie Polski i do innych krajów Unii Europejskiej m.in. rozpuszczalników i rozcieńczalników zawierających w swoim składzie alkohol etylowy (PKWiU 24.30.22-79, CN 3814 00 90).

Zainteresowany twierdzi, iż jako przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w państwie członkowskim Unii Europejskiej ma prawo do korzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie § 18 ust. 8 rozporządzenia, przy wprowadzaniu do obrotu (produkcji, sprzedaży lub nabywaniu) w Polsce lub innych krajach Unii Europejskiej wskazanych powyżej produktów. W tym zakresie Podatnik uważa, że w świetle zapisów § 18 ust. 8 rozporządzenia, powyższe czynności mogą odbywać się z użyciem alkoholu skażonego tylko środkami dopuszczonymi do skażenia alkoholu etylowego, na podstawie odrębnych przepisów wydanych na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 31, poz. 353 ze zm.).

Zdaniem Zainteresowanego w powyższym przypadku „ … jedynym warunkiem skorzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie § 18 ust. 8 rozporządzenia jest rozlanie tych produktów w opakowania o pojemności 5 litrów”.

Powyższy pogląd nie jest oparty na prawdzie, gdyż zgodnie z § 18 ust. 8 rozporządzenia zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w nabywanych wewnątrzwspólnotowo, w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów, rozpuszczalnikach i rozcieńczalnikach złożonych organicznych pozostałych, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.30.22-79 i kodem CN ex 3814 00 90, w środkach zapobiegających zamarzaniu i pozostałych płynach usuwających oblodzenie, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.66.33-50 i kodem CN ex 3820 00 00 oraz w produktach ułatwiających rozpalanie ognia, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.

Przedmiotowy przepis nader jasno stanowi, iż tylko w przypadku dokonywania nabycia wewnątrzwspólnotowego ww. wyrobów zawarty w nich alkohol etylowy podlega zwolnieniu.

Pojemność opakowań jednostkowych do 5 litrów jest przy tym jedynie warunkiem tego zwolnienia, co nie zmienia tym samym zastosowania tego przepisu wyłącznie do czynności nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Zauważyć również należy, iż kwestia zwolnienia alkoholu etylowego na terytorium państw członkowskich, wykorzystywanego do produkcji ww. grupy wyrobów wynika z innych przepisów, a w szczególności jest konsekwencją uregulowań dyrektywy Rady UE 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych (Dz. Urz. WE L 316 z 31.10.1992, str. 21).

Reasumując należy stwierdzić, iż skorzystanie przez Wnioskodawcę ze zwolnienia alkoholu etylowego zużywanego do produkcji rozpuszczalników i rozcieńczalników zawierających w swoim składzie alkohol etylowy (PKWiU 24.30.22-79, CN 3814 00 90), środków zapobiegających zamarzaniu i płynów usuwających oblodzenie zawierających w swoim składzie alkohol etylowy (PKWiU 24.66.33-50, CN 3820 00 00), oraz produktów ułatwiających rozpalanie ognia zawierających w swoim składzie alkohol etylowy bez względu na symbol PKWiU i CN, które zostaną następnie sprzedane na terenie kraju lub w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej, wymaga jego skażenia w sposób wskazany w § 18 ust. 1 pkt 2a lit. a albo lit. b rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.