Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Sygnatura: ILPP2/443-154/07-2/GZ
Hasła tematyczne: import usług, miejsce świadczenia usług
Kategoria: Podatek od towarów i usług –> Miejsce świadczenia –> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług –> Miejsce świadczenia usług
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Marszałowskiego przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2007 r. (data wpływu 13 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie importu usług – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie importu usług.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest zamawiającym w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych. W myśl art. 91 ust. 3a tejże ustawy „jeżeli złożono ofertę, której wybór prowadziłby do powstania obowiązku podatkowego zamawiającego zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług w zakresie dotyczącym wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, zamawiający w celu oceny takiej oferty dolicza do przedstawionej w niej ceny podatek od towarów i usług, który miałby obowiązek wpłacić zgodnie z obowiązującymi przepisami”.
Taki stan faktyczny zaistniał w związku z wyborem oferty najkorzystniejszej w postępowaniu o zamówienie publiczne na świadczenie usługi polegającej na sporządzeniu analizy scenariusza tras lotniczych dla portu lotniczego. Zainteresowany na dzień składania wniosku nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Jakie czynności Wnioskodawca musi wykonać, żeby pozostać w zgodzie z obowiązującymi przepisami, tj. czy musi dokonać: rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług, składania comiesięcznej deklaracji oraz odprowadzenia podatku…
Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami (art.17 ust. 1 pkt 4) są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Ponadto Zainteresowany wskazał, iż zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2, w przypadku podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę, miejscem świadczenia ww. usługi jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona. Przepis cyt. art. 27 ust. 3 pkt 2 stosuje się, zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 3, do usług doradztwa (…) badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.
Zgodnie z art. 99 ust. 9 w przypadku, gdy podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 nie mają obowiązku składania deklaracji podatkowej, o którym mowa w art. 99 ust. 1-3 lub w ust. 8, deklarację podatkową (VAT-9 – deklarację od podatku od towarów i usług od importu usług lub dostawy towarów dla której podatnikiem jest nabywca) składa się w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.
Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, dokonując importu usług zgodnie z art. 103 ust. 3 jest on zobowiązany, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczenia i wpłacenia podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego. Ponadto, zgodnie z wyjaśnieniami właściwego urzędu skarbowego Urząd Marszałkowski winien złożyć zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R i VAT-R/UE), oraz deklaracje VAT-7, dokonać odpowiednich księgowań, w oparciu o fakturę VAT – wewnętrzną, bez obowiązku odprowadzenia podatku na konto Urzędu Skarbowego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów (art. 17 ust. 2 ustawy). Jednocześnie należy wskazać, iż stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.
W związku z powyższymi przepisami, należy stwierdzić, iż usługobiorca krajowy, jako odbiorca usługi świadczonej przez podatnika spoza terytorium Polski, będzie podlegał opodatkowaniu od importowanych usług, jeśli spełnione zostaną wszystkie warunki niezbędne do stwierdzenia, że ma miejsce import usług. Dokonując oceny, czy określona usługa podmiotu zagranicznego dla usługobiorcy krajowego, stanowi import usług, w pierwszej kolejności należy ustalić, gdzie w świetle ustawy określone jest miejsce świadczenia przedmiotowej usługi.
Bowiem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Podstawowa zasada regulująca miejsce świadczenia przy świadczeniu usług wynika z art. 27 ust. 1 ustawy, w myśl którego, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.
Jest to ogólna zasada określająca miejsce świadczenia, od której to zasady ustawodawca wprowadził szereg wyjątków. I tak zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy – w przypadku, gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę – miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.
Zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 3 – przepis ust. 3 stosuje się do usług doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1); w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2); prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1); architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) – z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1; w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3); przetwarzania danych i dostarczania informacji; tłumaczeń.
W świetle powyższej analizy, stwierdza się, iż w przypadku przedmiotowej usługi po stronie Zainteresowanego powstanie obowiązek rozliczenia podatku VAT należnego od importu usług.
Nadmienić jednak należy, iż tut. Organ nie ustosunkował się do dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usług będących przedmiotem wniosku. Bowiem obowiązek prawidłowego sklasyfikowania usługi, zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, spoczywa na Zainteresowanym, który w razie trudności może zwrócić się do kompetentnego organu do dokonywania klasyfikacji towarów i usług, którym jest Urząd Statystyczny.
Fakt, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie zwalnia go z obowiązku złożenia deklaracji, w której zostanie rozliczony podatek należny od czynności importu usług. Stosownie do zapisu art. 99 ust. 9 ustawy, w przypadku gdy podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 nie mają obowiązku składania deklaracji podatkowej, o którym mowa w ust. 1-3 lub w ust. 8, deklarację podatkową składa się w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 19 września 2005 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 185, poz. 1545) wydanym na podstawie art. 99 ust. 14 ustawy, właściwą deklaracją w przedmiotowej sprawie jest deklaracja VAT-9, stanowiąca załącznik nr 5 do ww. rozporządzenia.
Zainteresowany jest również zobowiązany do obliczenia i wpłaty należnego podatku, od czynności importu usług, w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego zgodnie z art. 103 ust. 3 ustawy.
Jednakże, w przypadku dokonania rejestracji zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy – w myśl art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jako podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do zapisu art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
W tej sytuacji Zainteresowany rozlicza transakcję importu usług za pomocą dokumentu – faktury VAT wewnętrznej – wystawionej zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy, który wskazuje, iż w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.
Wnioskodawca będzie również zobowiązany – w myśl art. 99 ust. 1, 2 i 3 – do składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej za okresy miesięczne (lub w przypadku „małych podatników” za okresy kwartalne) w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu (kwartale).
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.