Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Sygnatura: ILPB2/415-324/07-4/PW
Hasła tematyczne: dziedziczenie, nieruchomości, sprzedaż nieruchomości, zwolnienia przedmiotowe
Kategoria: Podatek dochodowy od osób fizycznych –> Zwolnienia przedmiotowe
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2007 r. (data wpływu 20 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu sprzedaży nieruchomości nabytej w drodze dziedziczenia – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu sprzedaży nieruchomości nabytej w drodze dziedziczenia.
W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 04 stycznia 2008 r. nr ILPB2/415-324/07-2/PW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku poprzez przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zawartego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz złożenie oświadczenia, iż elementy stanu faktycznego objętego wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.
Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 07 stycznia 2008 r., a w dniu 10 stycznia 2008 r. (data wpływu 14 stycznia 2008 r.) wniosek uzupełniono o brakujące informacje.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawczyni jest właścicielką nieruchomości zabudowanej, którą nabyła w drodze dziedziczenia w 1/4 części po ojcu zmarłym w 1999 r. oraz w 3/4 części po matce zmarłej w 2007 r. Zainteresowana wyjaśnia, że jako jedyne dziecko nabyła przedmiotową nieruchomość, stanowiącą majątek dorobkowy Jej rodziców. Ponadto Wnioskodawczyni wyjaśnia, iż testament w formie aktu notarialnego został sporządzony w 1985 r. oraz, że nie jest Ona zameldowana w przedmiotowej nieruchomości.
W związku z koniecznością ponoszenia znacznych opłat, związanych z utrzymaniem ww. nieruchomości, Wnioskodawczyni zmierza dokonać jej sprzedaży w 2007 lub 2008 roku.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Jaki będzie zakres i sposób zastosowania przepisów dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych w przypadku sprzedaży przedmiotowej nieruchomości w 2007 lub w 2008 r….
Zdaniem Wnioskodawczyni, przychód uzyskany ze sprzedaży w 2008 r. ww. nieruchomości, nabytej w 1/4 części po ojcu zmarłym w 1999 r., a w 3/4 części po zmarłej w 2007 r. matce, jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:
- nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
- spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
- prawa wieczystego użytkowania gruntów,
jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
W związku z powyższym przychody uzyskane z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Istotna dla rozpatrywanej sprawy jest kwestia, od kiedy należy liczyć bieg pięcioletniego terminu, o którym mowa w cytowanym wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy zatem ustalić moment nabycia przez Wnioskodawczynię, stanowiącej przedmiot dziedziczenia nieruchomości.
W tej kwestii należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.), zwanej dalej k.c.
Spadek jest instytucją regulowaną przepisami zawartymi w księdze czwartej ww. ustawy. Artykuł 924 k.c. stanowi, że spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy. Natomiast zgodnie z art. 925 k.c., spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.
Mając na uwadze ww. regulacje prawne stwierdzić należy, iż skoro spadek, stanowiący ogół majątkowych praw i obowiązków zmarłego (art. 922 § 1 k.c.) otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy (art. 924 k.c.) i według tej daty spadkobierca nabywa spadek (art. 925 k.c.), za dzień nabycia w drodze spadku należy rozumieć dzień otwarcia spadku. Należy również zaznaczyć, że w postanowieniu o stwierdzeniu nabycia spadku sąd wymienia spadkodawcę i datę jego śmierci, równoznaczną z otwarciem spadku i nabyciem spadku przez spadkobierców.
Odnosząc postanowienia cytowanych wyżej przepisów do rozpoznawanej sprawy, należy stwierdzić, że do nabycia przez Wnioskodawczynię w drodze spadkobrania po zmarłej matce 3/4 przysługującego spadkodawczyni udziału w przedmiotowej nieruchomości doszło z chwilą jej śmierci, tj. w dniu 12 kwietnia 2007 r.
Natomiast fakt sporządzenia w 1985 r. testamentu, pozostaje bez znaczenia przy rozpatrywaniu kwestii daty nabycia przez Wnioskodawczynię nieruchomości stanowiącej przedmiot spadkobrania.
W związku z powyższym suma uzyskana przez Wnioskodawczynię ze sprzedaży w 2008 r. przedmiotowej nieruchomości, w części odpowiadającej wartości udziału nabytego w drodze dziedziczenia po zmarłej w 2007 r. matce, będzie stanowiła podlegający opodatkowaniu przychód, gdyż zbycie nieruchomości nastąpi przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym doszło do nabycia przez Wnioskodawczynię udziału w nieruchomości po zmarłej matce.
Powyższy dochód będzie opodatkowany 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o art. 30e ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podlegający opodatkowaniu dochód należy ustalić zgodnie z treścią art. 30e ust. 2 ww. ustawy. W myśl tego przepisu dochodem, uzyskanym z odpłatnego zbycia nieruchomości, jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym z jej zbycia, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększona o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanej nieruchomości.
Natomiast z uwagi na fakt, że do nabycia przez Wnioskodawczynię w drodze spadkobrania po zmarłym ojcu 1/4 przysługującego mu udziału w nieruchomości doszło w 1999 r., kwota uzyskana ze sprzedaży w 2008 r. ww. nieruchomości, odpowiadająca wartości wskazanego wyżej udziału nie będzie stanowić przychodu podlegającego opodatkowaniu. Wynika to z faktu, iż zbycie nieruchomości nastąpi po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie przez Wnioskodawczynię udziału, przysługującego zmarłemu ojcu.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.