Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Sygnatura: IBPP2/443-262a/07/EJ
Hasła tematyczne: stawki podatku, świadczenie odpłatne, świadczenie usług, znak towarowy
Kategoria: Podatek od towarów i usług –> Zakres opodatkowania –> Dostawa towarów i świadczenie usług –> Świadczenie usług
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko U. przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2007r. (data wpływu 6 listopada 2007r.), uzupełnionego pismem z dnia 4 lutego 2008r. (data wpływu 6 lutego 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku VAT w przypadku wyrażenia zgody na odpłatne umieszczenie łacińskiej nazwy miasta w znaku towarowym – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 listopada 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku VAT w przypadku wyrażenia zgody na odpłatne umieszczenie łacińskiej nazwy miasta w znaku towarowym oraz stawki podatku VAT w przypadku przekazania środków finansowych na dożynki w zamian za bilety oraz umieszczenie logo na banerach i stronie internetowej Gminy. Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 4 lutego 2008r. (data wpływu 6 lutego 2008r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP2/443-262/07/EJ z dnia 23 stycznia 2008r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca wyraził zgodę na umieszczenie nazwy miasta w konkretnym znaku towarowym. Przedmiotowa zgoda wyrażana jest w formie Zarządzenia Prezydenta w wykonaniu którego zawierana jest umowa cywilno-prawna określająca prawa i obowiązki stron, związane z nabytym prawem do używania nazwy Miasta w znaku towarowym. Prezydent wyraził zgodę na odpłatne umieszczenie nazwy Miasta w języku łacińskim w znaku towarowym Z.P.O.W. Spółka z o.o. W dniu 10 stycznia 2007r. pomiędzy Gminą Miejską a Z.P.O.W. zawarta została umowa na okres 10 lat, która określa prawa i obowiązki stron związane z umieszczeniem nazwy Miasta w znaku towarowym. Z.P.O.W. Spółka z o.o. zobowiązane są do uiszczenia na rzecz Gminy Miejskiej, wynagrodzenia w wysokości 20.000 zł netto rocznie oraz corocznego sponsorowania organizowanych przez Gminę Miejską dożynek w kwocie nie niższej niż 10.000 zł netto, na warunkach określonych w odrębnej umowie. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, Miasto może bądź zarejestrować własną nazwę w charakterze znaku towarowego dla oznaczenia dóbr i usług świadczonych w zakresie wykonywanych swoich ustawowych zadań, bądź udzielić zezwolenia innym podmiotom na zamieszczenie nazwy miasta w znaku towarowym.
Nazwa miasta nie jest nazwą zarejestrowaną przez Gminę Miejską jako znak towarowy, objęty prawem ochronnym zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 czerwca 2000r. Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2003r. nr 119, poz. 1117).Dla powyższej czynności zastosowano podstawową stawkę podatku VAT tj. 22%, wystawiono fakturę VAT i należny podatek VAT odprowadzono do właściwego urzędu skarbowego.Na mocy umowy cesji praw i obowiązków zawartej w dniu 5 lutego 2007r. prawo do znaku towarowego Z.P.O.W. Spółka z o.o. zostało przeniesione na firmę E. D. Inc. Na podstawie przedmiotowej umowy prawa i obowiązki dotychczasowego podmiotu uprawnionego i zobowiązanego z umowy zawartej w dniu 10 stycznia 2007r. przejęte zostały przez firmę E.D. Inc. z siedzibą w Chicago.
W związku z powyższym, podmiotem, z którym Gmina Miejska zawarła umowę w sprawie sponsorowania Dożynek Miejskich 2007 był podmiot E. D. Inc. z siedzibą w Chicago. Na podstawie przedmiotowej umowy E. D. Inc. przekazał na konto Gminy środki w wysokości 12.200 zł, w tym 22% podatku VAT (faktura VAT nr 06/MP/07 z dnia 31 sierpnia 2007r.). Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że za przekazane na organizację dożynek środki finansowe otrzyma od gminy 3 bilety wstępu dla VIP-ów biorących udział w dożynkach oraz gmina zamieści znak firmowy na banerach na stadionie gdzie odbywały się dożynki oraz na stronie internetowej gminy.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować przy wyrażeniu zgody na odpłatne umieszczenie łacińskiej nazwy miasta w znaku towarowym…
Zdaniem Wnioskodawcy umieszczenie łacińskiej nazwy miasta w znaku towarowym należy traktować jako usługi sponsoringu. Te jako nie wymienione w klasyfikacji statystycznej należy opodatkować stawką podstawową 22% zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT. W związku z powyższym na ww. czynność wystawiono fakturę sprzedaży VAT ze stawką 22% i podatek w takiej wysokości został odprowadzony do właściwego urzędu skarbowego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7., w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.W świetle obecnie obowiązującej ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie usługi zostało zdefiniowane bardzo uniwersalnie. Usługa została oderwana od klasyfikacji statystycznych. Do opodatkowania usługi nie jest już bowiem konieczne wymienienie jej w tych klasyfikacjach. Jednakże w przypadku usług wymienionych w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej usługi te identyfikowane są w myśl art. 8 ust. 3 ww. ustawy o VAT, za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Prezydent Miasta wyraził w formie Zarządzenia zgodę na użycie łacińskiej nazwy miasta w znaku towarowym Z.P. O.W. W konsekwencji, zawarta została pomiędzy stronami umowa cywilno-prawna określająca prawa i obowiązki stron, związane z uzyskaną zgodą na umieszczenie nazwy Miasta w języku łacińskim w znaku towarowym ZPOW spółka z o.o. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że nazwa miasta nie jest nazwą zarejestrowaną jako znak towarowy, objęty prawem ochronnym zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 czerwca 2000r. Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2003r. Nr 119, poz. 1117).
Z powyższego wynika, że Wnioskodawca wykonał świadczenie na rzecz podatnika krajowego, które wypełnia dyspozycję cyt. wyżej przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Jest to usługa niesklasyfikowana według PKWiU i nie wymieniona w załącznikach do ustawy, zawierających listę towarów i usług objętych zwolnieniem od podatku lub objętych obniżoną stawką podatku VAT. Zatem w myśl art. 41 ust. 13 ustawy stawka podatku dla świadczonej usługi wynosi 22%.
Tut. organ uznał jednak stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe, albowiem świadczona usługa nie nosi znamion usługi sponsoringu.Przepisy podatkowe, w szczególności ustawa o podatku od towarów i usług, nie zawierają ustawowej definicji sponsoringu. Zgodnie ze Słownikiem Wyrazów Obcych (Wydawnictwo PWN), przez sponsoring rozumie się: „finansowanie czegoś, często w zamian za reklamowanie własnej działalności”. Celem sponsoringu jest między innymi upowszechnianie znajomości firmy i jej produktów wśród klientów i potencjalnych nabywców produktów i usług. Ponadto jedną z podstawowych cech sponsoringu jest łączenie w sobie reklamy, aktywizacji sprzedaży lub public relations. Istotnym dla celów podatkowych jest fakt, iż umowa sponsoringu jest oparta na ekwiwalentności świadczeń, ponieważ sponsor ponosi pewne koszty w celu sfinansowania określonych działań sponsorowanego.
Po analizie przedstawionego stanu faktycznego stwierdzenia wymaga, że wykonane przez Wnioskodawcę świadczenie polegające na wyrażeniu zgody na odpłatne umieszczenie nazwy miasta w znaku towarowym Z.P.O.W. spółka z o.o. nie wypełnia przesłanek wykonania usługi sponsoringu, w konsekwencji czego stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
W zakresie zapytania odnośnie stawki podatku VAT w przypadku przekazania środków finansowych na dożynki w zamian za bilety oraz umieszczenie logo na banerach i stronie internetowej Gminy zostanie wydana odrębna interpretacja.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.