Autor: Izba Skarbowa w Bydgoszczy
Sygnatura: PB-3/4117-SIP-27/05
Hasła tematyczne: ekwiwalent pieniężny, opodatkowanie, ulga, świadczenie, zwolnienie, emeryci
Kategoria:
DECYZJA
Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu zażalenia Pana … z dnia 8 czerwca 2005 roku, na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Świeciu n/Wisłą z dnia 30 maja 2005 roku nr PD-II/415-8/05 w sprawie pisemnej interpretacji co zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego
– zmieniam postanowienie organu pierwszej instancji i uznaje stanowisko podatnika zawarte we wniosku z dnia 26 kwietnia 2005 roku, za prawidłowe.
UZASADNENIE
Pismem z dnia 26 kwietnia 2005 roku., uzupełnionym pismem z dnia 9 maja 2005 roku wystąpił Pan o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następującym stanie faktycznym:
W okresie 1967-2002 roku zatrudniony był Pan (stosunek pracy) w … spółka z o.o. w …. Z tego tytułu otrzymywał Pan od zakładu pracy "ulgę" za energię elektryczną, która wynikała z zakładowego układu zbiorowego pracy. W roku 2002 przeszedł Pan na świadczenie przedemerytalne i do końca 2004 roku nadal pozostawał Pan uprawniony do otrzymywania "ulgi" za energię elektryczną. W roku 2004 uzyskał Pan refundację z tytułu korzystania z ulgi za energię w kwocie 347,33 zł, zaś wypłata została udokumentowana na PIT-8C.
Zapytanie dotyczyło kwestii opodatkowania przedmiotowego świadczenia, czy też korzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. nr 14, poz. 176 ze zm.)
Zdaniem wnioskodawcy świadczenie to korzysta ze wskazanego wyżej zwolnienia podatkowego.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Świeciu n/Wisłą, postanowieniem z dnia 30 maja 2005 roku nr PD-II/415-8/05 uznał, że przedstawione przez podatnika stanowisko jest nieprawidłowe.
W uzasadnieniu przedmiotowego postanowienia Naczelnik Urzędu Skarbowego wskazał, że zgodnie z powołanym przepisem art. 21 ust. 1 pkt 38, ze zwolnienia korzystają świadczenia wypłacane przez zakład pracy, z którym emeryt/rencista związany był stosunkiem pracy, stosunkiem służbowym lub spółdzielczym stosunkiem pracy. Ponieważ świadczenie przedemerytalne uzyskał Pan w związku z zatrudnieniem w Zakładzie … Sp z o.o. w …, zaś świadczenie ulgi za energię od ENEA S.A Oddział w Bydgoszczy, z którą nie był Pan związany stosunkiem pracy, nie może ono korzystać ze zwolnienia, o którym wyżej mowa.
Nie zgadzając się z powyższym stanowiskiem, pismem z dnia 8 czerwca 2005 roku złożył Pan zażalenie, w którym ponownie poinformował, iż Pana zdaniem świadczenie to korzysta ze zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dyrektor Izby Skarbowej po zapoznaniu się z przedstawionym stanem faktycznym zważył co następuje:
W myśl art. 14b § 5 pkt 1 powołanej Ordynacji podatkowej organ odwoławczy, po zapoznaniu się ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku, w drodze decyzji zmienia lub uchyla postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego, jeżeli uzna, że zażalenie wniesione przez podatnika, płatnika lub inkasenta zasługuje na uwzględnienie.
Zgodnie z treścią powoływanego art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy, wolne od podatku są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.
Jak wynika z treści cytowanego przepisu, aby dane świadczenie było zwolnione od podatku spełniać musi łącznie następujące warunki:
musi stanowić świadczenie rzeczowe lub ekwiwalent pieniężny tego świadczenia,
otrzymującym jest osoba będąca emerytem lub rencistą,
osoba ta otrzymuje świadczenie w związku z poprzednio łączącą ją z zakładem pracy (zakładami pracy) stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy lub od związków zawodowych
Z literalnego brzmienia zapisów powoływanego wyżej przepisu wynika, że nie jest wymagane, aby uzyskiwane świadczenie pochodziło od zakładu pracy, z którym uprzednio łączył emeryta/rencistę jeden z wymienianych wyżej stosunków obligacyjnych. Jedynym warunkiem w tym zakresie jest aby tytuł prawny do uzyskania świadczenia wynikał z tego stosunku. Powyższe oznacza, że świadczeniodawca nie musi być ani zakładem pracy (w rozumieniu podmiotowym), w którym uprzednio wykonywał pracę świadczeniobiorca ani zakładem pracy, powstałym w wyniku wyodrębnienia lub przejęcia czy przez innego pracodawcę.
Skoro zatem tytułem do wypłacenia świadczenia (refundacja z tytułu korzystania z ulgi w rozliczeniu za energię elektryczną) był stosunek obligacyjny łączący Pana z Zakładem … w …, od którego pierwotnie uzyskiwał Pan ww. ulgę, to uznać należy, że zostały spełnione warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy.
Mając na uwadze powyższe uznać należy, iż przedstawione przez Pana w zapytaniu stanowisko było prawidłowe.
Jednocześnie organ podatkowy informuje, że powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Zgodnie z przepisem art. 14b § 5 cyt. Ordynacji podatkowej zmiana postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za rok następujący po roku, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
Na decyzję tę służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia.