Sygnatura:
6195 Funkcjonariusze Straży Pożarnej
Hasła tematyczne:
Straż pożarna
Skarżony organ:
Komendant Państwowej Straży Pożarnej
Data:
2009-07-23
Sąd:
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie
Treść wyniku:
Oddalono skargę
Sędziowie:
Joanna Zdrzałka /przewodniczący/
Małgorzata Wolska
Maria Zarębska-Kobak /sprawozdawca/
Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący WSA Joanna Zdrzałka Sędziowie NSA Małgorzata Wolska NSA Maria Zarębska- Kobak /spr./ Protokolant Anna Zięba po rozpoznaniu w Wydziale II Ogólnoadministracyjnym na rozprawie w dniu 17 listopada 2009 r. sprawy ze skargi B. J. na postanowienie Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej z dnia […] czerwca 2009 r., bez numeru w przedmiocie przekazania sprawy organowi właściwemu -skargę oddala-
Uzasadnienie: II SA/Rz 599/09
U Z A S A D N I E N I E
Zaskarżonym postanowieniem Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej z dnia […] czerwca 2009 / bez numeru / zostało utrzymane w mocy postanowienie Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarne B. J. z dnia […] maja 2009 r Nr […] o przekazaniu wg właściwości pisma w/w z dnia 13 maja 2009 r / oświadczenia o naliczenie i wypłatę równoważnika pieniężnego za remont lokalu mieszkalnego/ .
W uzasadnieniu tego rozstrzygnięcia wyjaśnione zostało, że B. J. strażak – emeryt w/w piśmie domaga się naliczenie i wypłaty równoważnika pieniężnego za remont lokalu mieszkalnego za rok 2009 , który to równoważnik pobierał przez okres 10 lat i korzysta z nabytego mu uprawnienia.
Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej uznał się niewłaściwym do rozpoznania niniejszego wniosku i stosownie do art. 65 § 1 k.p.a przekazał niniejszy wniosek do rozpatrzenia Dyrektorowi Zakładu Emerytalno-Rentowemu MSWiA jako właściwemu.
W zażaleniu B. J. nie sprecyzował kierunku weryfikacji zaskarżonego zażaleniem postanowienia a jedynie domagał się merytorycznego rozpoznania jego wniosku.
Rozpoznając zażalenie Komendant Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej utrzymał w mocy zaskarżone postanowienie.
W uzasadnieniu swojego rozstrzygnięcia wyjaśnił, że B. J. jest emerytowanym funkcjonariuszem straży pożarnej , zatem jego oświadczenie w sprawie naliczenie i wypłaty równoważnika pieniężnego za remont lokalu mieszkalnego za rok 2009 należało stosownie do art. 65 § 1 k.p.a w zw. Z art. 2 pkt 2 c i art. 30 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Strazy Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Straży Pożarnej i Służby Więziennej, oraz ich rodzin / Dz.U z 2004 r Nr 8 poz. 67 ze zm/ przekazać wg właściwości Dyrektorowi Zakładu Emerytalno-Rentowemu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji stosownie do art. 32 ust.2 a w/w ustawy wz. § 1 i 2 § pkt 1 rozporządzenia ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 marca 2004 r w sprawie organu emerytalnego właściwego do ustalania prawa do zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Straży Pożarnej i Służby Więziennej, oraz ich rodzin/ Dz.U 2004 r Nr 43 poz. 405 /gdyż on jest właściwym do rozpoznania niniejszego wniosku .
W skardze do Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego w Rzeszowie skarzmy B. J. domagał się rozpoznania jego wniosku wskazując na nabyte oprawa do równoważnika pieniężnego wskazując, że właściwość organu jest poza zasięgiem jego zainteresowania.
W odpowiedzi na skargę organ wniósł o jej oddalenie z przyczyn wywiedzionych jak uzasadnieniu zaskarżonego postanowienia.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie zważył co następuje ;
skarga skarżącego jest nieuzasadniona.
Wyjaśnienia wymaga, że w świetle art. 3 ustawy z dnia 20 września 2002 r Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi / Dz.U z 2002 r Nr 153 poz. 1270 ze zm / zwana dalej P.p.s.a., sądy administracyjne sprawują kontrolę działalności administracji publicznej, stosuje środki określone w ustawie.
Kontrola ta sprowadza się do badania zgodności z prawem zaskarżonego aktu.
Oznacza to, że ustalenie że zaskarżone rozstrzygnięcie zostało wydane z naruszeniem prawa dającym podstawę do wznowienia postępowania administracyjnego lub innym naruszeniem prawa materialnego, które miało istotny wpływ na wynik sprawy, może skutkować uchyleniem przez Sąd zaskarżonego aktu./ art. 145 § 1 ustawy P.p.s.a.
Przeprowadzając w oparciu o powyższe uregulowania ocenę zgodności z prawem zaskarżonego postanowienia Sąd stwierdza, że nie narusza ono prawa.
Wyjaśnienia wymaga, że stosownie do art. 19 Kodeksu postępowania administracyjnego , organy administracji publicznej przestrzegają z urzędu swojej właściwości rzeczowej i miejscowej.
W pierwszej kolejności po wpłynięciu wniosku do organu, organ administracji publicznej bada swoją właściwość tj. bada czy jest właściwym do jego rozpatrzenia.
Negatywny wynik badania swojej właściwości skutkuje bądź przekazaniem w formie postanowienia sprawy organowi właściwemu stosownie do art. 65 § 1 k.p.a, bądź zwróceniem podania wnoszącemu z odpowiednim pouczeniem/ art. 66 § 2 k.p.a/
Przenosząc powyższe rozważania na grunt rozpoznawanej sprawy wskazać należy ,że wniosek skarżącego dotyczy przyznania do emerytury dodatku tj. naliczenie i wypłaty równoważnika pieniężnego za remont lokalu mieszkalnego za rok 2009.
Zatem słusznie organy orzekające w sprawie uznały ,że skarżący jako były funkcjonariusz straży pożarnej obecnie emeryt z takim wnioskiem winien wystąpić do Dyrektora Zakładu Emerytalno-Rentowemu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji stosownie do art. 32 ust.2 a w/w ustawy wz. § 1 i 2 § pkt 1 rozporządzenia ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 marca 2004 r w sprawie organu emerytalnego właściwego do ustalania prawa do zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu/ Dz.U 2004 r Nr 43 poz. 405, gdyż tylko ten organ jest uprawniony do załatwienie w/w sprawy.
Zatem przekazanie do tego organu stosownie do art. 65 § 1 k.p.a było zgodne z prawem.
Dodatkowo wskazać należy, że Sąd był jedynie uprawniony do wypowiedzenia się w sprawie właściwości organu do rozpoznania tego wniosku natomiast nie był uprawniony do wypowiedzenia się co do sposobu jego merytorycznego załatwienia.
Skoro zaskarżone postanowienie nie narusza prawa, Sąd skargę oddali jako nieuzasadnioną stosownie do art. 151 P.p.s.a..
Uzasadnienie wyroku