Sygnatura:
6079 Inne o symbolu podstawowym 607
Hasła tematyczne:
Inne
Skarżony organ:
Prezydent Miasta
Data:
2009-08-13
Sąd:
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie
Treść wyniku:
Odrzucono skargę
Sędziowie:
Agnieszka Miernik /przewodniczący/
Joanna Skiba
Mirosław Gdesz /sprawozdawca/
Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Agnieszka Miernik Sędziowie WSA Joanna Skiba WSA Mirosław Gdesz (spr.) Protokolant Anna Traczyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 listopada 2009 r. sprawy ze skargi L. B. na pismo Naczelnika Wydziału Zasobów Lokalowych […] W. z dnia […] maja 2009 r. nr […] w przedmiocie odmowy przyłączenia pokoju do lokalu mieszkalnego postanawia: odrzucić skargę
Uzasadnienie: Pismem z dnia 17 lipca 2009 r. L. B. (dalej powoływana jako skarżąca) wniosła skargę na pismo z dnia […] maja 2009 r. podpisane przez Naczelnika Wydziału Zasobów Lokalowych W. znak […] informujące o negatywnym załatwieniu wniosku o przyłączenie zwolnionego pokoju do dwóch pokoi zajmowanych przez skarżącą w tym samym lokalu tj. w lokalu nr […] przy ul. […] w W.
Stan faktyczny sprawy:
Skarżąca w oparciu o decyzję z dnia […] stycznia 1970 r. oraz decyzję z dnia […] marca 1983 r. otrzymała przydział części lokalu położonego przy ul. […] w W. składającej się z dwóch lokali wraz z prawem używalności kuchni. Na tej podstawie została zawarta umowa najmu w dniu […] września 1985 r.
Skarżąca wnioskiem z dnia 10 marca 2009 r. wystąpiła o przyłączenie pokoju zwolnionego po K. J. .
W wyniku rozpatrzenia tego wniosku Zarząd […] zdecydował, żeby zaproponować skarżącej i jej rodzinie inny lokal o powierzchni ok. […] m2 składający się z dwóch pokoi i kuchni o zbliżonym wyposażeniu. Dodatkowo w dniu 27 maja 2009 r. skarżąca przedstawiła orzeczenie z dnia […] maja 2009 r. o niepełnosprawności.
W wyniku rozpatrzenia tego wniosku – pismem z dnia […] maja 2009 r. Wydział Zasobów Lokalowych […] poinformował, że Zarząd […] zdecydował o zaproponowaniu lokalu zamiennego, odmawiając jednocześnie przyłączenia pokoju do pokoi zajmowanych przez skarżącą jako najemczynię.
Skarżąca w dniu 3 czerwca 2009 r. skarżąca wniosła o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Pismem z dnia […] czerwca 2009 r. Urząd W.- Wydział Zasobów Lokalowych […] ponownie utrzymał w mocy swoje stanowisko w przedmiocie odmowy przyłączenia pokoju.
W dniu 17 lipca 2009 r. skarżąca wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego skargę na powołane pismo z dnia […]maja 2009 r. wskazując, że jest to akt z zakresu administracji publicznej. Skarżąca zarzuciła naruszenie § 36 pkt 3 w zw. z § 1 Uchwały […] Rady W. z dnia […] grudnia 2004 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu miasta W., brak przedstawienia przez organ faktycznego i prawnego uzasadnienia odmowy, naruszenie ogólnych zasad gospodarowania zasobem mieszkaniowym w szczególności wynikających z art. 4 i art. 20 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. 2001 r., Nr 71 poz. 733) , nie uwzględnienie treści art. 2 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zmianie ustawy o dodatkach mieszkaniowych – zgodnie, z którym do osób niepełnosprawnych konieczność zamieszkania w oddzielnym pokoju może być udokumentowana w szczególności zaświadczeniem lekarskim lub opinią biegłego, naruszenie § 36 pkt 3 w zw. z § 1 pkt 7 uchwały oraz art. 2 ust. 1 pkt 6 ustawy o ochronie praw lokatorów, nieprawidłowy tryb rozpatrzenia odwołania.
W odpowiedzi na skargę Prezydent W. wniósł o jej odrzucenie, wskazując że powołany dokument z dnia […] maja 2009 r. nie jest aktem z zakresu administracji publicznej.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził, co następuje:
1. Zgodnie z treścią przepisu art. 3 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) kontrola działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne obejmuje orzekanie w sprawach skarg na:
1) decyzje administracyjne;
2) postanowienia wydane w postępowaniu administracyjnym, na które służy zażalenie albo kończące postępowanie, a także na postanowienia rozstrzygające sprawę co do istoty;
3) postanowienia wydane w postępowaniu egzekucyjnym i zabezpieczającym, na które służy zażalenie;
4) inne niż określone w pkt 1-3 akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa;
5) akty prawa miejscowego organów jednostek samorządu terytorialnego i terenowych organów administracji rządowej;
6) akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków, inne niż określone w pkt 5, podejmowane w sprawach z zakresu administracji publicznej;
7) akty nadzoru nad działalnością organów jednostek samorządu terytorialnego;
8) bezczynność organów w przypadkach określonych w pkt 1-4.
2. Należy podkreślić, że zaskarżone pismo nie mieści się w powyższym katalogu. W żadnym razie odmowa rozszerzenia umowy najmu o dodatkowy pokój nie jest czynnością z zakresu administracji publicznej dotycząca uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa. Wskazany w skardze jako podstawa wniesienia skargi art. 3 § 2 pkt 4 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi dotyczy tylko i wyłącznie czynności wykonania (realizacji) prawa, podejmowaną wtedy, gdy stosunek prawny nie wymaga konkretyzacji, ponieważ został ukształtowany bezpośrednio przepisami prawa (tak postanowienie z dnia 14 stycznia 2009 r. Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie sygn. II GPS 7/08).
3. Powołanego pisma nie można również uznać za akt organu administracji publicznej podejmowany w sprawach z zakresu administracji publicznej. Charakter prawny aktów, o których mowa w art. 3 ust. 6 p.p.s.a. (sprawy z zakresu administracji publicznej), jak przyjmuje się w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego, Sądu Najwyższego oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego obejmuje różnorodne działania podmiotów publicznych z wyłączeniem jednak tych działań, które rodzą bezpośrednio skutki cywilnoprawne. Przedmiotem wniosku skarżącej była zmiana stosunku cywilnoprawnego jaki łączy ją z W. jako właścicielem nieruchomości. Chodziło więc w istocie o powstanie bezpośrednio skutków cywilnoprawnych. Dodatkowo należy zauważyć, że skarżący nie ubiegał się o przyznanie mu lokalu socjalnego czy też zamiennego.
4. Skarżąca zabiegała jako najemca o rozszerzenie zakresu umowy najmu jaką zawarła w 1985 r. W przedmiotowej sprawie zaskarżone pismo informuje o negatywnym załatwieniu sprawy zmiany zakresu umowy najmu. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że odmowa zawarcia czy zmiany zakresu umowy najmu lokalu mieszkalnego nie należy do żadnej z kategorii aktów wymienionych w powyższym przepisie. Z tego względu należy zgodzić się ze stanowiskiem przedstawionym w odpowiedzi na skargę, że zaskarżona czynność organu polegająca na odmowie zmiany czy też nawet zawarcia nowej umowy najmu pokoju mieszkalnego nie spełnia wymogów koniecznych do zakwalifikowania jej do którejkolwiek z form aktów lub czynności podlegających zaskarżeniu do sądu administracyjnego, a sprawa niniejsza jako sprawa cywilna należy do właściwości sądu powszechnego.
5. Reasumując w ocenie Sądu zaskarżone zarządzenie nie podlega kontroli sądów administracyjnych na podstawie art. 3 § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Żaden przepis szczególny ustawy o samorządzie gminnym nie przewiduje bowiem zaskarżenia takiego zarządzenia do sądu administracyjnego.
Natomiast stosownie do treści art. 58 § 1 pkt 1 cytowanej ustawy, sąd odrzuca skargę jeżeli sprawa nie należy do właściwości sądu administracyjnego.
W związku z powyższym Sąd na podstawie art. 58 § 1 pkt 1 w związku z art. 3 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, odrzucił skargę.
Uzasadnienie wyroku