II SA/Kr 1492/09 – Postanowienie WSA w Krakowie


Sygnatura:
6014 Rozbiórka budowli lub innego obiektu budowlanego, dokonanie oceny stanu technicznego obiektu, doprowadzenie obiektu do s
Hasła tematyczne:
Wstrzymanie wykonania aktu
Skarżony organ:
Wojewoda
Data:
2009-10-06
Sąd:
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie
Treść wyniku:
Oddalono wniosek o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji
Sędziowie:
Małgorzata Brachel – Ziaja /przewodniczący sprawozdawca/

Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Małgorzata Brachel – Ziaja po rozpoznaniu w dniu 13 listopada 2009 r. na posiedzeniu niejawnym wniosku skarżącego o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji w sprawie ze skargi J.G. na decyzję Wojewody [….] z dnia 29 lipca 2009 r. znak [….] w przedmiocie wniesienia sprzeciwu od zamiaru wykonania robót budowlanych postanawia: oddalić wniosek o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji.
Uzasadnienie: J.G. złożył do Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego w Krakowie skargę na decyzję Wojewody [….] z dnia 29 lipca 2009 r. znak [….] w przedmiocie wniesienia sprzeciwu od zamiaru wykonania robót budowlanych. Do skargi dołączył również wniosek o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji, nie uzasadniając go jednak w żaden sposób.
Wniosek ten nie zasługuje na uwzględnienie.
Stosownie do art. 61 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zmianami) po przekazaniu sądowi skargi sąd może na wniosek skarżącego wydać postanowienie o wstrzymaniu wykonania w całości lub w części zaskarżonego aktu lub czynności, jeżeli zachodzi niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków. Wstrzymanie wykonania może jednak dotyczyć wyłącznie tych aktów administracyjnych, które nadają się do wykonania i wymagają wykonania. Przez pojęcie wykonania aktu administracyjnego należy rozumieć spowodowanie w sposób dobrowolny lub doprowadzenie w trybie egzekucji do takiego stanu rzeczy, który jest zgodny z rozstrzygnięciem zawartym w danym akcie. Nie każdy akt administracyjny nadaje się do tak rozumianego wykonania. Nie kwalifikują się do wykonania te spośród aktów prawnych, które dla sprowadzenia stanu prawnego lub faktycznego w nim określonego nie wymagają czynności podmiotów uprawnionych. W rzeczywistości więc problem wykonania aktu administracji dotyczy aktów zobowiązujących, ustalających dla ich adresatów nakazy powinnego zachowania lub zakazy określonego zachowania, aktów, na podstawie których określony podmiot uzyskuje równocześnie uprawnienie i mocą którego zostają na niego nałożone obowiązki (por. P. Tarno: Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – komentarz, LexisNexis. W-wa 2005, str. 295).Nie można natomiast mówić o wykonaniu, a więc także o możliwości wstrzymania wykonania decyzji w sytuacji, kiedy ma ona charakter odmowny, ponieważ akt taki nie ma przedmiotu wykonania (postanowienia Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 3 lipca 2008 roku, sygn. akt II OZ 714/08, Lex nr 493646 oraz Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 16 października 2008 roku, sygn. akt II SA/Wr 411/08, Lex nr 504587). Nie podlega również wykonaniu decyzja umarzająca postępowanie administracyjne (zob. postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 3 października 2008 roku, sygn. akt II SA/Wr 251/08, Lex nr 504581).
W niniejszej sprawie wniosek o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji dotyczy aktu administracyjnego, którym organ administracji architektoniczno- budowlanej wniósł sprzeciw wobec zgłoszonego zamiaru wykonania robót budowlanych. W przypadku tego trybu postępowania sprawa administracyjna jest załatwiana w drodze decyzji wyłącznie wówczas, kiedy organ sprzeciwia się zgłoszonemu zamiarowi wykonania robót budowlanych. Jeżeli natomiast inwestycja odpowiada wymogom prawa, może być realizowana na podstawie tzw. milczącej zgody organu. W tej sytuacji nie zostaje wydany żaden akt administracyjny, a inwestor, zgodnie z powołanym wyżej art. 30 ust. 5 prawa budowlanego, może przystąpić do wykonywania zgłoszonych robót budowlanych.
W trybie zgłoszeniowym przyznanie inwestorowi uprawnienia do prowadzenia robót budowlanych następuje w drodze milczącej zgody organu administracji, natomiast decyzja o wniesieniu sprzeciwu ani nie przyznaje uprawnień, ani nie nakłada na nikogo obowiązku. Charakter prawny takiej decyzji jest najbardziej zbliżony do rozstrzygnięć odmownych, np. decyzji odmawiającej udzielenia pozwolenia na budowę, bowiem decyzja o wniesieniu sprzeciwu od zamiaru wykonania określonych robót budowlanych oznacza, że jej adresat będzie musiał powstrzymać się od wykonywania robót budowlanych objętych zgłoszeniem.
Skoro zaskarżona decyzja ze swej istoty nie podlega wykonaniu, należało orzec jak w sentencji postanowienia na podstawie art. 61 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270).

Uzasadnienie wyroku