IV SA/Gl 278/09 – Wyrok WSA w Gliwicach


Sygnatura:
6198 Inspekcja pracy
Hasła tematyczne:
Inspekcja pracy
Skarżony organ:
Inspektor Pracy
Data:
2009-04-16
Sąd:
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach
Treść wyniku:
Uchylono zaskarżoną decyzję w części
Sędziowie:
Adam Mikusiński /przewodniczący/
Małgorzata Walentek
Tadeusz Michalik /sprawozdawca/

Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia NSA Adam Mikusiński Sędziowie Sędzia NSA Tadeusz Michalik (spr.) Sędzia WSA Małgorzata Walentek Protokolant st. ref. Ewa Pasiek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 listopada 2009 r. sprawy ze skargi "A" Sp. z o. o. w B. na decyzję Okręgowego Inspektora Pracy w K. z dnia […] r. nr […] w przedmiocie inspekcji pracy 1. uchyla zaskarżoną decyzję w części obejmującej rozstrzygnięcie dotyczące decyzji nr […] zawartej w nakazie Inspektora Pracy Okręgowej Inspekcji Pracy w K. z dnia […] r. nr […] oraz nakaz Inspektora Pracy Okręgowej Inspekcji Pracy w K. z dnia […] r. nr […] w części dotyczącej decyzji nr […], 2. określa, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu, 3. zasądza od organu odwoławczego na rzecz strony skarżącej […] zł ([…] złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie: Nakazem z dnia […] Nr […] Inspektor Pracy Państwowej Inspekcji Pracy Okręgowej Inspekcji Pracy w K. działając na podstawie art. 33 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz.U. Nr 89, poz. 589), po przeprowadzeniu kontroli w dniu: […] nakazał firmie "A" Sp.z o.o. w B – Zakład Produkcyjny w M.:
1. Wstrzymać eksploatację przenośników taśmowych wykorzystywanych w systemach nawęglania i odżużlania kotłów OSR 16 i aSR 10, w tym:
-przenośników nr 1 i nr 2 (pośredni) za pomocą, których transportuje się miał węglowy z poziomu terenu na bunkier kotła OSR 10 i przenośnika nr 3 dalej przenoszącego miał na bunkier kotła OSR 16,
-przenośników nr 1, nr 2 i nr 3, które transportują żużel powstały w procesie spalania miału w kotłach OSR 10 oraz OSR 16,
do czasu wyposażenia ww. urządzeń w automatyczne urządzenia ochronne, służące do zatrzymywania ww. urządzeń w miejscu i uniemożliwiające ruch wsteczny w razie uszkodzenia napędu lub części nośnych.
Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
2. Zapewnić na hali hydropulperów osłonę bębna prowadzącego przenośnika taśmowego nr 3 transportującego makulaturę z przenośnika nr 2 bezpośrednio na rozwłókniacz HC 20M. Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
3. Zapewnić osłonę bębna prowadzącego przenośnika taśmowego usytuowanego przy zbiorniku rozwłókniacza HC 20 transportującego papier z hali makulatury bezpośrednio na ww. urządzenie. Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
4. Zabezpieczyć przed swobodnym dostępem w przestrzeń nawracającej taśmy przenośnika taśmowego transportującego papier z hali makulatury bezpośrednio na rozwłókniacz HC 20. Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
5. Zabezpieczyć na hali hydropuIperów przed swobodnym dostępem w przestrzeń nawracającej taśmy przenośnika taśmowego nr 3, od strony podestu roboczego przy bębnie prowadzącym, skąd następuje zrzut transportowanego materiału do komory mieszania rozwłókniacza HC 20M. Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
6. Zapewnić od strony przejścia, na hali hydropulperów nieuszkodzoną osłonę przestrzeni nawracającej taśmy przenośnika taśmowego nr 3 transportującego makulaturę z przenośnika nr 2 bezpośrednio na rozwłókniacz HC 20M. Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
7. Zapewnić na parterze hali hydropulperów osłonę układu napędowego rozwłókniacza HC 20, w tym silnika oraz wałów pasowych ww. urządzenia wraz z rzędami pasów transmisyjnych uniemożliwiającą dostęp w strefę niebezpieczną obracających się elementów. Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
8. Zapewnić na parterze hali hydropulperów skuteczną osłonę układu napędowego rozwłókniacza HC 20M, w tym silnika oraz wałów pasowych ww. urządzenia wraz z rzędami pasów transmisyjnych uniemożliwiającą dostęp w strefę niebezpieczną obracających się elementów. Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
9. Zapewnić na hali makulatury sprawny technicznie, nieuszkodzony włącznik zatrzymania awaryjnego przenośnika taśmowego nr 2 przenoszącego papier do hali hydropulperów na przenośnik nr 3 układu transportowego rozwłókniacza HC 20M. Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
10. Zapewnić na hali makulatury swobodny dostęp do włącznika zatrzymania awaryjnego przenośnika taśmowego nr 1 przenoszącego papier na przenośnik nr 2 układu transportowego rozwłókniacza HC 20M, poprzez usunięcie zalegających na ziemi stosów papieru i tektury. Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
11. Zapewnić na hali makulatury po prawej stronie przy kadzi V50 stabilną, równą oraz odporną na ścieranie i łatwą do utrzymania w czystości podłogę poprzez usunięcie znacznego ubytku posadzki betonowej. Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
12. Zapewnić na hali makulatury. przy kadzi masy V50 bezpieczne zejście do posadowionej ok. 3 m poniżej poziomu ww. hali tzw. pompy masy poprzez doprowadzenie do właściwego stanu technicznego metalowej drabiny zabudowanej w ścianie bocznej ww. pomieszczenia. Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
13. Zabezpieczyć otwór technologiczny w stropie pomiędzy halą makulatury, a położonym poniżej pomieszczeniem pompy masy, od strony kadzi masy V50, przed możliwością upadku z wysokości. Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
14. Zapewnić na hali hydropulperów właściwy stan techniczny drewnianego podestu usytuowanego na wysokości ok. 2,5 m ponad poziomem posadzki. w sposób umożliwiający bezpieczne, stabilne przejście pomiędzy dwoma elementami konstrukcyjnymi podestu roboczego metalowego i dostęp do komory mieszania rozwłókniacza HC 20. Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
15. Zabezpieczyć przed możliwością upadku z wysokości metalową platformę wychodzącą na zewnątrz hali hydropulperów wykorzystywaną do zrzutu nierozwłóknionych odpadów oddzielonych na sortowniku wibracyjnym MJ 150, a w szczególności otwarte przestrzenie:
-na wprost linii zrzutu tych odpadów,
-pomiędzy krawędziami metalowych drzwi, a istniejącą balustradą.
Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
16. Zabezpieczyć w sposób właściwy przed możliwością upadku z wysokości lewą krawędź ciągu komunikacyjnego prowadzącego na metalową platformę wychodzącą na zewnątrz hali hydropulperów poprzez zabudowę w istniejącej balustradzie elementu pośredniego tzw. poprzeczki. Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
17. Zastosować niezbędne środki techniczne zapewniające bezpieczne odprowadzanie nierozwłóknionych odpadów z sortownika MJ 150 na zewnątrz hali hydropulperów w sposób eliminujący ryzyko upadku osób z wysokości podczas zrzutu ww. odpadów za pomocą taczki przy krawędzi metalowej platformy wychodzącej poza obrys budynku. Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
18. Określić w instrukcji obsługi dla osób obsługujących sortownik wibracyjny MJ na hali hydropulperów bezpieczny sposób usuwania odpadów z ww. urządzenia.
Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
19. Usunąć z podestu roboczego zabudowanego przy sortowniku MJ 150 na hali hydropulperów resztki rozwłóknionej masy i odpadów, które nie uległy rozwłóknieniu, celem zapewnienia bezpiecznej, nieśliskiej nawierzchni ciągu komunikacyjnego przebiegającego na ww. podeście. Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
20. Usunąć stwarzający ryzyko wypadkowe znaczny ubytek posadzki betonowej, znajdujący się, na podeście roboczym zabudowanym przy sortowniku wibracyjnym MJ150 na hali hydropulperów, .w miejscu gdzie metalowy fragment podestu łączy się z jego częścią betonową. Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia 31 marca 2009 r..
21. Zapewnić przy umywalce zabudowanej w pomieszczeniu szatni znajdującej się na parterze hali hydropulperów właściwy stan techniczny:
-syfonu -w sposób zapewniający odprowadzenie wody bezpośrednio do instalacji kanalizacyjnej,
– baterii -w sposób zapewniający dopływ bieżącej wody.
Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
22. Zapewnić odnowienie powłok malarskich w pomieszczeniu szatni znajdującej się na parterze hali hydropulperów, ze szczególnym uwzględnieniem ściany w pobliżu umywalki. Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
23. Zapewnić odnowienie powłok malarskich w pomieszczeniu ustępu wraz z przedsionkiem, znajdujących się na parterze hali hydropulperów, z uwzględnieniem pokrycia ścian ww. pomieszczeń do wysokości co najmniej 2 m materiałami gładkimi, nienasiąkliwymi i odpornymi na działanie wilgoci. Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
24. Zapewnić doprowadzenie ciepłej wody do umywalki zabudowanej w przedsionku pomieszczenia ustępu znajdującego się na parterze hali hydropulperów. Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
25. Oznakować wyraźnie tablicą informacyjną i zabezpieczyć w sposób uniemożliwiający uruchomienie wyłączoną z eksploatacji niesprawną wolnoobrotową zwijarkę do blach WIEPOFAMA typu WL-2:5 A/1 00 o nr inw. 00018, znajdującą się na warsztacie mechanicznym. Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
26. Wstrzymać eksploatację tokarek:
-F.U.M, "PORĘBA" typu TR 55 nr 1011230,
-F.U.M. "PORĘBA" typu TR 70 nr 102046,
-uniwersalnej o nr inw. 400-577,
do czasu zapewnienia na ww. urządzeniach znajdujących się na warsztacie mechanicznym osłon uchwytów samocentrujących zintegrowanych z urządzeniami ochronnymi uniemożliwiającymi pracę maszyn przy otwartej osłonie i jednocześnie skutkujące zatrzymaniem maszyny wskutek otwarcia osłony podczas jej pracy. Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
27. Zapewnić osłony końcówek wrzecion oraz wałków pociągowych na następujących tokarkach użytkowanych na warsztacie mechanicznym:
-F.U.M. "PORĘBA" typu TR 55 nr 1011230,
-F.U.M. "PORĘBA" typu TR 70 nr 102046,
-uniwersalnej o nr inw. 400-577.
Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
28. Zapewnić osłony uniemożliwiające dostęp do ruchomych elementów układów napędowych w części obejmującej przestrzeń ruchu pasa transmisyjnego następujących tokarek:
-F.U,M. "PORĘBA" typu TR 55 nr 1011230,
-F.U.M. "PORĘBA" typu TR 70 nr 102046,
-uniwersalnej o nr inw. 400-577,
oraz strugarki -użytkowanych na warsztacie mechanicznym.
Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
29. Wyposażyć w układ sterowania przeznaczony do awaryjnego zatrzymania następujące tokarki użytkowane na warsztacie mechanicznym:
-F.U.M. "PORĘBA" typu TR 55 nr 1011230,
-F.U.M. "PORĘBA" typu TR 70 nr 102046,
-uniwersalną o nr inw. 400-577.
Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
30. Zapewnić na tokarce uniwersalnej nr inw. 400-577 użytkowanej na warsztacie mechanicznym bezpieczne dostarczanie emulsji chłodzącej w strefę roboczą narzędzia w sposób wykluczający ręczne dozowanie ww. substancji przez operatora.
Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
31. Zabezpieczyć przed swobodnym dostępem do strefy niebezpiecznej, w obszar ruchomych elementów biorących udział w procesie pracy, w tym wrzeciona i wiertła, do których ma dostęp obsługujący, na wiertarkach typu:
-Wrs 25/08 nr inw. 00014,
-WKA 25 nr 24, nr inw. 00013,
-stołowej samb. 3540211.
Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
32. Oznakować znakami bezpieczeństwa ostrzegającymi o możliwości kontaktu z ruchomymi .elementami i niebezpieczeństwie porażenia prądem obrabiarki użytkowane w zakładzie: tokarki i wiertarki.
Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
33. Dokonać potwierdzonej stosownymi protokołami kontroli maszyn eksploatowanych na terenie warsztatu mechanicznego, celem dokonania oceny i dostosowania nw. urządzeń do wymagań minimalnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy, w tym:
-tokarki F.U.M. "PORĘBA" typu TR 55 nr 1011230,
-tokarki F.U.M. "PORĘBA" typu TR 70 nr 102046,
-tokarki uniwersalnej o nr inw. 400-577,
-wiertarki Wrs 25/08 nr inw. 00014,
-wiertarki WKA 25 nr 24, nr inw. 00013,
-wiertarki stołowej samb. 3540211.
Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
34. Zapewnić odnowienie powłok malarskich w pomieszczeniu jadalni, znajdującym się na warsztacie mechanicznym, z uwzględnieniem pokrycia ścian ww. pomieszczenia do wysokości co najmniej 2 m materiałami gładkimi, nienasiąkliwymi i odpornymi na działanie wilgoci oraz likwidacji widocznego dużych rozmiarów zacieku po lewej stronie od wejścia. Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
35. Zapewnić właściwy stan techniczny baterii w sposób umożliwiający korzystanie z ciepłej wody przy umywalce zabudowanej w pomieszczeniu jadalni, na warsztacie mechanicznym. Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
36. Zapewnić właściwą eksploatację instalacji oświetleniowej w pomieszczeniu jadalni na warsztacie mechanicznym poprzez uzupełnienie brakujących świetlówek w zainstalowanych oprawach jarzeniowych. Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
37. Zapewnić odnowienie powłok malarskich w pomieszczeniu ustępu, znajdującym się na warsztacie mechanicznym, z uwzględnieniem pokrycia ścian ww. pomieszczenia do wysokości co najmniej 2 m materiałami gładkimi, nienasiąkliwymi i odpornymi na działanie wilgoci oraz likwidacji widocznych zacieków występujących przy stropie. Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
38. Zapewnić w pomieszczeniu umywalni na warsztacie mechanicznym, w miejscach mycia się osób podkładki izolujące (podesty). Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
39. Uzupełnić brakujące sitka w dwóch kabinach natryskowych zabudowanych w pomieszczeniu umywalni na warsztacie mechanicznym. Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
40. Zapewnić odnowienie powłok malarskich w pomieszczeniu szatni, znajdującym się na warsztacie mechanicznym, z uwzględnieniem pokrycia ścian ww. pomieszczenia do wysokości co najmniej 2 m materiałami gładkimi, nienasiąkliwymi i odpornymi na działanie wilgoci oraz likwidacji widocznego uszkodzonego fragmentu tynku na stropie ww. pomieszczenia. Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
41. Oznakować barwami bezpieczeństwa w sposób zgodny z Polskimi Normami, stwarzający potencjalne zagrożenie wypadkowe element konstrukcyjny w postaci niskiego otworu wyjściowego prowadzącego z pomieszczenia szatni na warsztacie mechanicznym. Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
42. Zapewnić pracownikom korzystającym z podestu roboczego zabudowanego ponad wlewem sita formującego wraz z prowadzącą na niego drabiną znajdujących się na hali ciągu technologicznego do produkcji papieru, dodatkowe skuteczne zabezpieczenie chroniące przed możliwością upadku z wysokości od strony ww. wlewu, odpowiednie do rodzaju i warunków wykonywania pracy. Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
43. Zabezpieczyć ciąg technologiczny do produkcji papieru, w części pomiędzy sitem formującym, a prasą nr I przed swobodnym dostępem w strefę ruchomych rolek prowadzących taśmę z uformowaną wstęgą poprzez zastosowanie skutecznej/-ych osłony/-n lub innego urządzenia ochronnego w stopniu minimalizującym ryzyko pochwycenia przez ruchome elementy maszyny. Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
44. Zabezpieczyć ciąg technologiczny do produkcji papieru przed swobodnym dostępem w strefę niebezpieczną obejmującą przestrzenie: ruchomych wałów i taśmy wraz ze wstęgą papieru, a później samej wstęgi, pomiędzy poszczególnymi urządzeniami wchodzącymi w skład ww. ciągu tj.:
-linią transportującą wstęgę z sita, a prasą I,
-prasą I a prasą II,
-prasą II, a prasą III,
poprzez zastosowanie skuteczniejszych osłon lub innego urządzenia ochronnego w stopniu minimalizującym ryzyko pochwycenia przez ruchome elementy maszyny. Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
45. Zapewnić rozwiązania techniczne zabezpieczające przed swobodnym dostępem w strefę przejść prowadzących w poprzek linii ciągu technologicznego do produkcji papieru tj. w obszar przesuwu wstęgi, znajdujących się pomiędzy:
-prasą III a grupą cylindrów suszących,
-grupą cylindrów suszących, a gładzikiem maszynowym,
-gładzikiem maszynowym a nawijakiem,
w trakcie pracy maszyny. Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
46. Zabezpieczyć przed możliwością upadku z wysokości w strefę obracających się wałów, podest roboczy zabudowany ponad I i II prasą ciągu technologicznego do produkcji papieru -na odcinku wzdłuż jego wewnętrznej krawędzi przebiegającej pomiędzy ww. prasami. Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
47. Zapewnić właściwy stan techniczny balustrady zainstalowanej na podeście roboczym zabudowanym ponad prasą II ciągu technologicznego do produkcji papieru, od strony prasy I. poprzez trwałe zamocowanie na ww. balustradzie jednostronnie wyłamanej poprzeczki, czyli tzw. elementu pośredniego zabezpieczającego przed możliwością upadku z wysokości. Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
48. Zapewnić nieuszkodzoną osłonę dolnego cylindra suszącego ciągu technologicznego do produkcji papieru, zabudowaną w przejściu pomiędzy cylindrami suszącymi, a gładzikiem maszynowym. Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
49. Zapewnić sprawny technicznie system monitorujący prędkość przesuwu taśmy w ciągu technologicznym produkcji papieru celem kontroli procesu technologicznego. Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
50. Zapewnić środki techniczne i organizacyjne eliminujące konieczność ręcznego zaprowadzania wstęgi podczas ruchu ciągu technologicznego do produkcji papieru, wymagającego od pracowników bezpośredniego dostępu do stref niebezpiecznych urządzenia tj. w obszar obracających się walców i cylindrów i jednoczesnego szybkiego przemieszczania się wzdłuż linii ww. ciągu. Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
51. Dokonać potwierdzonej stosownymi protokołami kontroli maszyn wchodzących w skład ciągu (linii) technologicznego do produkcji papieru oraz krajarki zwoi, celem dokonania oceny i dostosowania nw. urządzeń do wymagań minimalnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy, w tym:
-sita formującego,
-pras I, II i III,
-4 grup cylindrów suszących I+IV,
-gładzika maszynowego,
-nawijaka,
-krajarki.
Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
52. Zabezpieczyć w pomieszczeniu kadzi maszynowej na parterze tzw. starej kotłowni otwór technologiczny występujący na pomoście ponad zbiornikiem odsortu, przed możliwością upadku z wysokości. Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
53. Zabezpieczyć w pomieszczeniu na I-m piętrze budynku tzw. starej kotłowni gdzie eksploatuje się sortownik wibracyjny występujące w posadzce otwory przelotowe stwarzające zagrożenie wypadkowe. Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
54. Zapewnić w pomieszczeniu na II-m piętrze budynku tzw. starej kotłowni, gdzie eksploatuje się zagęszczarkę właściwy stan techniczny okna zabudowanego w ścianie po lewej stronie, od tyłu ww. urządzenia, poprzez usunięcie znacznego ubytku w przeszkleniu, przy jednoczesnym uwzględnieniu dopływu dostatecznej ilości światła dziennego. Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
55. Zabezpieczyć obustronną różnicę poziomów pomiędzy podestem roboczym zabudowanym przy zagęszczarce eksploatowanej w pomieszczeniu na II-m piętrze budynku tzw. starej kotłowni, a poziomem posadowienia pompy wirowej, w sposób skutecznie eliminujący ryzyko upadku na niższy poziom. Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
56. Zapewnić właściwy stan techniczny podestu roboczego zabudowanego po prawej stronie zagęszczarki eksploatowanej w pomieszczeniu na II-m piętrze budynku tzw. starej kotłowni poprzez:
-zabezpieczenie kwadratowego otworu przelotowego występującego w ww. podeście i stwarzającego ryzyko potknięciem,
-zabezpieczenie przed zmianą położenia ruchomej belki drewnianej stwarzającej ryzyko potknięcia i upadku.
Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
57. Zastosować w odniesieniu do krajarki zwoi PH-25 eksploatowanej na hali ciągu technologicznego do produkcji papieru rozwiązanie/-a techniczne eliminujące konieczność ręcznego zaprowadzania przez pracowników wstęgi przez wały rozprowadzające fałdy i wał nożowy, a także przez tuleję założoną na drążku nawijającym, podczas ruchu ww. maszyny celem zminimalizowania zagrożenia wypadkowego. Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
58. Zapewnić wyposażenie krajarki zwoi PH-25 eksploatowanej na hali ciągu technologicznego do produkcji papieru w odpowiednią osłonę Jubli inne urządzenie ochronne zabezpieczające przed swobodnym dostępem podczas pracy krajarki:
-w strefę niebezpieczną od czoła maszyny, pomiędzy osłoną siatkową, a częściami ruchomymi,
-w strefę niebezpieczną po tylnej stronie maszyny -styk dolnego wału nośnego,
z ruchem zwoju papieru.
Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
59. Uwzględnić w instrukcji bhp -tzw. "Instruktażu…", w zakresie bezpiecznej obsługi krajarki eksploatowanej na terenie hali ciągu technologicznego do produkcji papieru informacje zawarte w karcie charakterystyki szkła wodnego, wykorzystywanego na ww. urządzeniu do przyklejania końcówek papieru do tulei papierowej, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności stosowania środka ochrony indywidualnej w postaci rękawic ochronnych. Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
60. Wstrzymać prace polegające na ręcznym przetaczaniu zwoi z miejsca magazynowania na -podajnik bobiniarki, ręcznym odbieraniu gotowego wyrobu oraz ustawianiu go w pozycji pionowej przez kobiety zatrudnione na stanowisku operatora bobiniarki, w związku z przekroczeniem dopuszczalnych norm przenoszenia ciężarów. Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
61. Zastosować na stanowiskach krajacza zwoi oraz operatora bobiniarki odpowiednie rozwiązania organizacyjne i techniczne, zwłaszcza w zakresie wyposażenia technicznego, w celu wyeliminowania konieczności ręcznego wykonywania prac transportowych polegających na:
-przetaczaniu zwoi z krajarki na wagę znajdującą się w odległości kilku metrów od ww. maszyny -na hali ciągu technologicznego produkcji papieru,
oraz
-przetaczaniu zwoi z miejsca magazynowania na podajnik bobiniarki,
-odbieraniu z bobiniarki gotowego wyrobu oraz ustawianiu go w pozycji pionowej -na hali przetwórstwa, celem dalszego transportu z użyciem wózka ręcznego tzw. "paleciaka".
Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
62. Wywiesić na metalowych regałach znajdujących się w magazynie technicznym czytelne informacje o ich dopuszczalnej nośności. Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
63. Zapewnić pokrycie ścian pomieszczenia higieniczno -sanitarnego, przy hali ciągu technologicznego do produkcji papieru do wysokości, co najmniej 2 m materiałami gładkimi, nienasiąkliwymi i odpornymi na działanie wilgoci. Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
64. Zapewnić pokrywę oprawy oświetleniowej w pomieszczeniu higieniczno -sanitarnym, przy hali ciągu technologicznego do produkcji papieru. Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
65. Zapewnić właściwy stan techniczny baterii regulującej dopływ wody przy umywalce zabudowanej w ścianie pomieszczenia higieniczno -sanitarnego, przy hali ciągu technologicznego do produkcji papieru. Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
66. Opracować instrukcję bezpieczeństwa i higieny pracy przy ręcznych pracach związanych z transportem wewnątrzzakładowym, określającą szczegółowe zasady bezpiecznego postępowania przy przemieszczaniu przedmiotów mających bezpośredni związek ze specyfiką .wykonywanej działalności pracodawcy -nieporęcznych, niestabilnych, ze zmiennym środkiem ciężkości, które z powodu swej masy i kształtu mogą powodować zagrożenie wypadkowe. Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
67. Wyposażyć bobiniarkę eksploatowaną na hali przetwórstwa w odpowiednie urządzenie ochronne powodujące wyłączenie maszyny po otwarciu górnej osłony zabezpieczającej przed dostępem w obszar cięcia noży. Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
68. Dokonać potwierdzonej stosownymi protokołami kontroli maszyn eksploatowanych na gali przetwórstwa: bobiniarki i przekrawacza poprzecznego, celem dokonania oceny dostosowania ww. urządzeń do wymagań minimalnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy. Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
69. Zaprzestać wyrzutu strumienia powietrza wraz z silnym strumieniem wody z wału ssącego ponad zadaszenie hali ciągu technologicznego do produkcji papieru, celem zapewnienia możliwości utrzymania dachu budynku, obszaru przyległego, w tym drogi wewnątrzzakładowej w dobrym stanie technicznym. Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
70. Zapewnić sprawne oświetlenie światłem elektrycznym w pomieszczeniu ustępu damskiego znajdującym się w wydzielonym budynku higieniczno -sanitarnym. Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
71. Zapewnić pokrycie ścian pomieszczeń: ustępu damskiego oraz umywalni damskiej i męskiej znajdujących się w wydzielonym budynku higieniczno -sanitarnym, do wysokości, co najmniej 2 m materiałami gładkimi, nienasiąkliwymi i odpornymi na działanie wilgoci. Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
72. Zapewnić w pomieszczeniach umywalni damskiej i męskiej znajdujących się w wydzielonym budynku higieniczno -sanitarnym, w miejscach mycia się osób podkładki izolujące w kabinach natryskowych oraz pełne nieuszkodzone podesty na całej długości rzędu umywalek zabudowanych przy ścianach. Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
73. Zapewnić w pomieszczeniu szatni męskiej znajdującym się w wydzielonym budynku higieniczno -sanitarnym właściwy stan techniczny szaf przeznaczonych do przechowywania odzieży własnej i roboczej pracowników. Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
74. Zapewnić w pomieszczeniu szatni damskiej znajdującym się w wydzielonym budynku higieniczno -sanitarnym właściwy stan techniczny ławy przewidzianej, jako miejsca siedzące. Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
75. Zapewnić właściwy stan techniczny uszkodzonej baterii regulującej dopływ wody przy jednej z umywalek zabudowanej w ścianie umywalni damskiej, znajdującej się wydzielonym budynku higieniczno -sanitarnym. Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
76. Zapewnić mozliwość bezpiecznego i higienicznego korzystania ze wszystkich trzech pisuarów, w tym jednego aktualnie wyłączonego z użytkowania, znajdujących się pomieszczeniu ustępu męskiego, w wydzielonym budynku higieniczno -sanitarnym. Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
77. Zapewnić możliwość bezpiecznego i higienicznego korzystania z umywalek pozbawionych zabrudzeń i rdzawych zacieków, zabudowanych w pomieszczeniu umywalni, znajdującym się w wydzielonym budynku higieniczno -sanitarnym. Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
78. Zabezpieczyć przed uruchomieniem przez osoby nieupowaznione następujące środki transportu:
-suwnicę nr rej.: 8409008460, nr fabr. 278990 na hali hydropulperów, przy rozwłókniaczu HC 20M,
-suwnicę nr rej.: 3309032451, nr fabr.: 2422 na warsztacie mechanicznym,
-suwnicę nr rej.: 8409010887, nr fabr. 908897, na hali ciągu technologicznego do produkcji papieru, przy nawijaku,
-suwnicę nr rej.: 84090145119, nr fabr. 89100422 na hali przetwórstwa, przy przekrawaczu
poprzecznym,
poprzez usunięcie z paneli sterowania ww. urządzeń kluczyków umożliwiających ich natychmiastowy rozruch, a w przypadku suwnicy nr fabr. 89100422 części złamanego kluczyka pozostałej w stacyjce panelu sterowania. Określił, że decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
79. Opracować i przekazać pracownikom za pisemnym potwierdzeniem do stałego korzystania
instrukcje bezpiecznego obchodzenia się ze stosowanymi na terenie zakładu czynnikami
chemicznymi, w sposób zrozumiały wskazujące:
-czynności, które należy wykonać przed rozpoczęciem danej pracy,
-zasady i sposoby bezpiecznego wykonywania pracy,
-czynności do wykonania po jej zakończeniu,
-zasady postępowania w sytuacjach awaryjnych stwarzających zagrożenia dla życia lub zdrowia pracowników,
-informacje zawarte w kartach charakterystyki niebezpiecznych substancji i preparatów chemicznych.
Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
80. Opracować odrębny wykaz niebezpiecznych substancji i niebezpiecznych preparatów chemicznych stosowanych w zakładzie. Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
81. Dokonać aktualnych pomiarów parametrów charakteryzujących hałas na stanowiskach
-operatora sita i filców,
-operatora urządzeń rozwłókniających,
-operatora bobiniarki
na których w trakcie ostatnich pomiarów z dnia […] stwierdzono przekroczenie wartości 0,5 Najwyższego Dopuszczalnego Natężenia
oraz na stanowiskach:
-operatora przekrawacza,
-operatora urządzeń nawęglających,
-operatora uzdatniania wody,
-ślusarza -spawacza na warsztacie mechanicznym,
na których w trakcie ostatnich pomiarów z dnia […] stwierdzono wartości poniżej 0,5 Najwyższego Dopuszczalnego Natężenia.
Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
82. Dokonać aktualnych pomiarów czynników chemicznych oraz pyłu całkowitego i respirabilnego – na stanowiskach, na których w trakcie ostatnich pomiarów z dnia […] stwierdzono wartości poniżej 0,5 Najwyższego Dopuszczalnego Stężenia. Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
83. Umieścić na stanowiskach pracy, na których dokonano badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia wyniki tych pomiarów. Określił, że decyzja podlega wykonaniu do dnia […]
Organ przy każdej z 83 decyzji wchodzących w skład opisanego wyżej nakazu zamieścił szczegółowy opis podstawy prawnej na której oparł swoje rozstrzygnięcie.
W odwołaniu od tego nakazu firma "A" Sp.z o.o. w B. domagała się ponownego rozważenie części zastrzeżeń dotyczących ciągu technologicznego, a w szczególności sposobu zaprowadzania wstęgi papieru w ciągu technologicznym i w krajarce zwoi PH-25, oraz wydłużenia terminu realizacji pozostałych poleceń zawartych w Nakazie. Odwołujący wskazał, że odnośnie sposobu zaprowadzania wstęgi papieru nie zgadza się z nakazem mówiącym o wyeliminowaniu konieczności ręcznego zaprowadzania wstęgi podczas ruchu ciągu technologicznego, gdyż działające na polskim rynku wolnoobrotowe maszyny papiernicze takie jak przedmiotowa, a nawet szybsze nie posiadają układu zaprowadzania wstęgi papieru, który bez pomocy rąk maszynisty przeprowadza wstęgę przez poszczególne sekcje prasowe i suszące. Podniósł nadto, iż nie zgadza się z uwagami dotyczącymi sposobu ręcznego zaprowadzania wstęgi w krajarce zwoi PH-25, ponieważ rozwiązania technologiczne w podobnych spotykanych urządzeniach nie umożliwiają przewinięcia papieru przez wszystkie wałki krajarki, w tym wały nożowe, bez pomocy i użycia rąk operatora. Dlatego też wcześniejsze kontrole Państwowej Inspekcji Pracy, które miały miejsce w latach, kiedy […] Zakłady Papiernicze w M. były przedsiębiorstwem państwowym, jak również trzy kontrole po prywatyzacji, nie zgłosiły żadnych zastrzeżeń dotyczących wyżej wymienionej technologii produkcji. Wskazano nadto, że w chwili obecnej istnieją nowe rozwiązania technologiczne wykorzystywane w nowoczesnych papierniach pracujących na szerszych i dużo szybszych maszynach, jednakże są one poza zasięgiem finansowym naszej spółki, gdyż przykładowo koszt tylko samej krajarki zwoi polskiego producenta maszyn papierniczych, firmy "B" z J. wynosi około 1 mln Euro. Zaznaczono, że inni producenci papieru w naszym kraju, pracujący na podobnych urządzeniach tęchnicznych tzn. z ręcznym zaprowadzaniem wstęgi mogą bez problemów produkować papier i nie otrzymały zastrzeżeń Państwowej Inspekcji Pracy, ponadto nawet nowe urządzenia do przewijania i rozkrawania papieru, o których mowa nie eliminują zupełnie użycia rąk operatora podczas zaprowadzania wstęgi. Odwołujący wskazał, że prosi o ponowne przeprowadzenie kontroli lub powołanie biegłego, który oceni, czy nasze powyższe zastrzeżenia są zasadne, albowiem "uchylenie wyżej wymienionych zastrzeżeń jest sprawą bardzo dużej wagi, gdyż konieczność przeprowadzenia nakazanych przez Inspektora Państwowej Inspekcji Pracy zmian i modernizacji w ciągu technologicznym i krajarce zwoi postawi (…) zakład w sytuacji finansowej bez wyjścia. Nadto odwołujący wnosił o wydłużenie terminu realizacji pozostałych poleceń zawartych w nakazie, gdyż zaproponowane terminy są niemożliwe do zrealizowania.
Decyzją Nr […] z dnia […] wydaną na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.) oraz art. 19 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. z 2007 r. Nr 89, poz. 589) Okręgowy Inspektor Pracy w K. orzekł:
– utrzymać w mocy zaskarżone decyzje nr […] nakazu z dnia […]
-uchylić zaskarżone decyzje nr […] nakazu z dnia […] w części dotyczącej terminu wykonania wymienionych decyzji i w tym zakresie orzec co do istoty sprawy poprzez ustalenie nowego terminu wykonania decyzji na dzień […]
-uchylić zaskarżone decyzje nr […] nakazu z dnia […] w całości i umorzyć postępowanie pierwszej instancji.
W uzasadnieniu organ odwoławczy wskazał ,że po przeprowadzonej kontroli w firmie "A" Sp. z o. o. w B. – Zakład Produkcyjny w M. inspektor pracy wydał nakaz obejmujący w swej treści 83 decyzje nakazowe. Podniesiono, że zakład złożył odwołanie od nakazu, jednakże w związku z faktem, iż w treści odwołania nie wskazano decyzji, których odwołanie to dotyczy, przesłano pismo z prośbą o uzupełnienie ww. informacji. W odpowiedzi, pismem z dnia […] pracodawca poinformował, że zostanie przesłana pełna informacja, jednak wymaga to dokładnego przejrzenia zakresu prac oraz zrobienie planu zakupu potrzebnych materiałów przez dział remontowo- warsztatowy Nadmieniono, że w dniu […] przeprowadzono postępowanie wyjaśniające w związku z wniesionym odwołaniem, w trakcie którego sprawdzono sposób realizacji decyzji. Wskazano, że w toku postępowania odwoławczego Okręgowy Inspektor Pracy w K. zbadał, czy istniały formalnoprawne podstawy do wydania wyżej wymienionych decyzji nakazowych.
Organ podkreślił, że podstawą prawną decyzji nakazowej mogą być akty prawne będące źródłem prawa, jak również zasady bhp. Uregulowania zawarte w aktach prawnych i zasadach bhp mogą stanowić podstawę wydania decyzji nakazowej, jeżeli przedmiot regulacji ma na celu szeroko pojętą ochronę życia i zdrowia pracowników. Wydając zaskarżone decyzje nakazowe inspektor pracy kierował się zasadą celowości, w szczególności zaś miał na względzie usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości, skutkujących naruszeniem przepisów prawa pracy. Organ zaznaczył, że zakres przedmiotowych decyzji dotyczy nie tylko przepisów, ale również zasad bezpieczeństwa pracy. Tak więc unormowania zawarte w aktach prawnych i zasady bhp stanowią podstawę wydania decyzji, jeżeli przedmiot regulacji ma na celu szeroko rozumianą ochronę życia i zdrowia pracowników. Jedną z podstawowych zasad wynikających z art. 15 kodeksu pracy jest zapewnienie pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.
Odnośnie decyzji nr 1 wskazał, że zgodnie § 25 rozporządzenia Ministrów Pracy i Opieki Społecznej oraz Zdrowia z dnia 19 marca 1954 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy obsłudze przenośników (Dz. U. Nr 13, poz. 51) przenośniki powinny posiadać automatyczne urządzenia ochronne, służące do zatrzymywania przenośnika. W trakcie postępowania wyjaśniającego ustalono, że przenośniki taśmowe uruchamiane są tylko jeden raz na zmianę roboczą, tj. podczas załadunku kotłów miałem węglowym. Przenośniki taśmowe nie pracują w sposób ciągły, zaś czynności związane z ich uruchomieniem wykonuje operator przy użyciu przycisków sterowniczych w pomieszczeniu sterowni. Stąd też – zdaniem organu w tej sytuacji zachodzą przesłanki do zmiany terminu wykonania decyzji i ustalenia nowego terminu ich realizacji na dzień […]
Odnośnie decyzji nr […] wskazano, że decyzjom tym nadano rygor natychmiastowej wykonalności na podstawie art. 108 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego. Jako podstawę prawną wskazano rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 30 października 2002 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy (Dz. U. Nr 191, poz. 1596 ze zm.). Zaznaczono, że zachodziły przesłanki do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w trybie natychmiastowym. Pracodawca ma obowiązek zapewnić, aby maszyny używane przez jego pracowników były bezpieczne. Stąd też wymaga to utrzymywania pewnego minimalnego poziomu bezpieczeństwa maszyn, będących w eksploatacji. Poziom ten jest określany w przepisach jako minimalne wymagania bezpieczeństwa. Wskazano, że w wyżej wymienionym rozporządzeniu w rozdziale 6 "Przepisy przejściowe i końcowe", jest zawarte stwierdzenie, że maszyny nabyte przed dniem […] powinny były, w terminie do dnia […] zostać dostosowane do minimalnych wymagań (bezpieczeństwa) dotyczących maszyn. Z powyższego zapisu wynika jednoznacznie, że należało dokonać oceny stanu bezpieczeństwa wszystkich maszyn pracujących w polskich zakładach przed dniem […] i jeżeli wypadła ona niezadowalająco, konieczne było wykonanie czynności modernizacyjnych, które pozwolą na osiągnięcie stanu bezpieczeństwa spełniającego wymagania. Minimalny stan bezpieczeństwa powinien być nie tylko osiągnięty, lecz również utrzymywany w czasie dalszej eksploatacji. Brak osłon części wirujących maszyn stanowi bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia pracowników i w tej sytuacji brak jest podstaw do zmiany terminu wykonania tych decyzji.
Odnośnie decyzji nr[…] wskazano, że rodzaj i zakres prowadzonych prac wymaga, aby w hali makulatury posadzki były odporne na ścieranie i łatwe do utrzymania czystości. Mając jednak na względzie fakt, że zakres robót jest znaczny postanowiono zmienić termin wykonania tej decyzji na dzień […]
Odnośnie decyzji nr […] wskazano, że poziome i pionowe przejścia dla pracowników stwarzają zagrożenia upadkiem lub poślizgnięciem, co może spowodować urazy takie jak złamania, zwichnięcia, itp. Stąd też przemieszczanie pracowników związanych z dojściem do stanowisk pracy w celu wykonywania czynności roboczych wymaga zastosowania odpowiednich uchwytów. Poręczy, balustrad, itp. zgodnie z PN-EN ISO 14122-1 Maszyny. Bezpieczeństwo. Stałe środki dostępu do maszyn i w tej sytuacji brak jest podstaw do zmiany terminu realizacji przedmiotowych decyzji.
Odnośnie decyzji nr […] podniesiono, że mając na względzie fakt, że zakres robót jest znaczny postanowiono zmienić termin wykonania tych decyzji na dzień […]
Odnośnie decyzji nr […] zauważono, że zgodnie z § 15 ust 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 30 października 2002 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy (Dz. U. Nr 191, poz. 1596 ze zm.), w przypadku wystąpienia ryzyka bezpośredniego kontaktu z ruchomymi częściami maszyn, mogącego powodować wypadki, należy stosować osłony lub inne urządzenia ochronne, które zapobiegałyby dostępowi do strefy zagrożenia lub zatrzymywałyby ruch części niebezpiecznych.
Osłony i urządzenia ochronne:
1) powinny mieć mocną (trwałą) konstrukcję;
2) nie mogą stwarzać zagrożenia;
3) nie mogą być łatwo usuwane lub wyłączane ze stosowania;
4) powinny być usytuowane w odpowiedniej odległości od strefy zagrożenia;
5) nie powinny ograniczać pola widzenia cyklu pracy urządzenia;
6) powinny umożliwiać wykonywanie czynności mających na celu zamocowanie lub wymianę części oraz umożliwiać wykonywanie czynności konserwacyjnych, pozo- stawiając jedynie ograniczony dostęp do obszaru, gdzie praca ma być wykonywana, w miarę możliwości bez zdejmowania osłon i urządzeń zabezpieczających;
7) powinny ograniczać dostęp tylko do niebezpiecznej strefy pracy maszyny.
Zatem – zdaniem organu odwoławczego -osłony stałe lub ruchome powinny mieć niezawodne blokady uniemożliwiające ich przypadkowe otwarcie. Jeżeli istnieje możliwość pracy na obrabiarce z otwartą osłoną, to osłona powinna być wyposażona w urządzenie blokujące, uniemożliwiające jej otwarcie bez zatrzymania pracy obrabiarki. Wskazano, iż w trakcie postępowania wyjaśniającego ustalono, że pracodawca podjął stosowne działania mające na celu usuniecie stwierdzonych nieprawidłowości oraz wstrzymał prace na przedmiotowych maszynach. W tej sytuacji brak jest podstaw do zmiany terminu wykonania decyzji.
Odnośnie decyzji nr […] wskazano, że substancje chłodząco-smarujące pozwalają minimalizować opory skrawania oraz skutecznie odprowadzać ze strefy skrawania wytworzone ciepło. Ma to korzystny wpływ na stan warstwy wierzchniej i strukturę geometryczną powierzchni elementów obrabianych. Ponadto substancje chłodzące, w tym różnego rodzaju emulsje, są zalecane w czasie długich cykli produkcyjnych w celu przedłużenia żywotności narzędzi. Zaznaczono, że decyzja administracyjna nakładająca na stronę określonego rodzaju obowiązek powinna ten obowiązek precyzować bez niedomówień interpretacyjnych. W przepisach bezpieczeństwa i higieny pracy brak jest regulacji prawnych zobowiązujących pracodawcę do stosowania rozwiązań technicznych w zakresie substancji chłodząco-smarujacych. Stąd też postanowiono uchylić tą decyzję.
Odnośnie decyzji nr […] wskazano, że rozdziale 6 "Przepisy przejściowe i końcowe", rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 30 października 2002 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy (Dz. U. Nr 191. poz. 1596 ze zm.) w sposób jednoznaczny określono, że maszyny nabyte przed dniem […] były. w terminie do dnia […] zostać dostosowane do minimalnych wymagań (bezpieczeństwa) dotyczących maszyn. Z powyższego zapisu wynika, że należało dokonać oceny stanu bezpieczeństwa wszystkich maszyn przed dniem […] Jeżeli ocena wypadła niezadowalająco, konieczne jest wykonanie czynności modernizacyjnych, które pozwolą na osiągnięcie stanu bezpieczeństwa spełniającego wymagania. Minimalny stan bezpieczeństwa powinien być nie tylko osiągnięty, lecz również utrzymywany w czasie dalszej eksploatacji. W tej mierze wskazano, iż w trakcie postępowania wyjaśniającego ustalono, że pracodawca podjął stosowne działania mające na celu usuniecie stwierdzonych nieprawidłowości oraz wstrzymał prace na przedmiotowej maszynie i w tej sytuacji postanowiono zmienić terminu wykonania przedmiotowej decyzji i ustalić nowy na dzień […]
Odnośnie decyzji nr […] wskazano, że wskazane decyzje nakazowe zobowiązują pracodawcę do wyposażenia maszyn, znajdujących się w ciągu technologicznym do produkcji papieru, w urządzenia ochronne. Takimi urządzeniami ochronnymi są osłony lub takie urządzenia, które spełniają jedną lub więcej z niżej wymienionych funkcji:
-zapobiegają dostępowi do stref niebezpiecznych,
-powstrzymują ruchy elementów niebezpiecznych, zanim pracownik znajdzie się w strefie niebezpiecznej,
-nie pozwalają na włączenie ruchu elementów niebezpiecznych, jeśli pracownik znajduje się w strefie niebezpiecznej,
-zapobiegają naruszeniu normalnych warunków pracy maszyn i innych urządzeń technicznych,
-nie pozwalają na uaktywnienie innych czynników niebezpiecznych lub szkodliwych.
Podniesiono, iż p pojęcie osłony zostało zdefiniowane w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (tekstjedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650 z późno zm.). Zatem osłona -to element lub zestaw elementów konstrukcyjnych służący do ochrony człowieka przed niebezpiecznymi lub uciążliwymi wpływami pracujących części, mechanizmów i układów roboczych maszyny lub innego urządzenia technicznego. Natomiast zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 21 października 2008 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla maszyn (Dz. U. Nr 199, poz. 1228) -osłona, to część maszyny, w postaci bariery materialnej, przeznaczona specjalnie do zapewnienia ochrony. Podobną rolę pełni "urządzenie ochronne", czyli urządzenie, zgodnie z definicją -inne niż osłona, zmniejszające ryzyko niezależnie albo w połączeniu z osłoną. Organ zaznaczył, że ruchome elementy maszyny powinny być zaprojektowane i wykonane tak, aby za- pobiec ryzyku zetknięcia mogącego być przyczyną wypadku, a gdy ryzyko to nadal istnie- je, ruchome elementy maszyny powinny być wyposażone w osłony lub urządzenia ochronne. Osłony i inne urządzenia ochronne, zabezpieczające przed ryzykiem związanym z ruchomymi elementami maszyny powinny być dobierane odpowiednio do rodzaju zagrożenia. Nadmieniono ponadto, iż osłony i urządzenia ochronne powinny mieć wytrzymałą konstrukcję, być stabilnie zamocowane na swoim miejscu oraz umieszczone w odpowiedniej odległości od strefy niebezpiecznej, a ponadto umożliwiać, w miarę możliwości bez konieczności de- montażu osłon lub wyłączenia urządzeń ochronnych, dostęp konieczny do wykonywania prac związanych z mocowaniem lub wymianą narzędzi oraz konserwacją. Dostęp ten powinien być ograniczony tylko do obszaru niezbędnego do wykonywania tych prac.
W przypadku maszyn do produkcji mas włóknistych, papieru i tektury oraz wyrobów z papieru wymagania w tym względzie zostały określone w § 18 i 19 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 29 maja 2001 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy produkcji masy celulozowej, papieru i wyrobów z papieru (Dz. U. Nr 64, poz. 651), z których wynika, że:
-walce odwadniarek mas włóknistych, maszyn papierniczych, tekturniczych i przetwórczych powinny być wyposażone w osłony,
-pomosty i zabezpieczenia przy odwadniarkach mas włóknistych, maszynach papierniczych i maszynach do produkcji tektury powinny być wykonane zgodnie z PN- EN ISO 14122-1 Maszyny. Bezpieczeństwo. Stałe środki dostępu do maszyn. Przy pomostach poprzecznych dopuszczalne jest jednostronne zabezpieczenie poręczami.
W tej sytuacji – zdaniem organu – brak było podstaw do zmiany terminu przedmiotowych decyzji.
Odnośnie decyzji nr 50 organ wskazał, że zgodnie z art. 207 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.) pracodawca jest obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki, w tym między innymi organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Dodatkowo w myśl art. 215 § 1 k.p., pozostającego w związku z art. 216 § 1 i § 2 k.p. pracodawca jest obowiązany zapewnić, aby stosowane maszyny i inne urządzenia techniczne zapewniały bezpieczne i higieniczne warunki pracy, w szczególności zabezpieczały pracownika przed urazami. W ramach realizacji ww. obowiązku pracodawca wyposaża w odpowiednie zabezpieczenia maszyny i inne urządzenia techniczne, które nie spełniają tych wymagań. W przypadku, gdy konstrukcja zabezpieczenia jest uzależniona od warunków lokalnych, wyposażenie maszyny lub innego urządzenia technicznego w odpowiednie zabezpieczenia należy do obowiązków pracodawcy. Nadmieniono, iż kwestie działań pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa przy eksploatacji maszyn reguluje także rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650 ze zm.). Zgodnie z § 39 ust. 1 i 2 pkt 4+6 tego rozporządzenia pracodawca realizuje obowiązek zapewnienia pracownikom bezpieczeństwa i higieny pracy, w szczególności przez zapobieganie zagrożeniom związanym z wykonywaną pracą, właściwą organizację pracy, stosowanie koniecznych środków profilaktycznych oraz informowanie i szkolenie pracowników. Obowiązek, o którym mowa powyżej, powinien być realizowany na podstawie ogólnych zasad dotyczących zapobiegania wypadkom i chorobom związanym z pracą, w szczególności przez: .dostosowanie warunków i procesów pracy do możliwości pracownika, w szczególności przez:
– odpowiednie projektowanie i organizowanie stanowisk pracy, dobór maszyn i innych urządzeń technicznych oraz narzędzi pracy, a także metod produkcji i pracy -z uwzględnieniem zmniejszenia uciążliwości pracy, zwłaszcza pracy monotonnej i pracy w ustalonym z góry tempie oraz ograniczenia negatywnego wpływu .takiej pracy na zdrowie pracowników;
-.stosowanie nowych rozwiązań technicznych;
-.zastępowanie niebezpiecznych procesów technologicznych, urządzeń, substancji i innych materiałów -bezpiecznymi lub mniej niebezpiecznymi.
Podkreślono, że w oparciu o § 45 ust. 3 przytoczonego aktu stanowiska pracy, na których wykonywane prace powodują występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia lub niebezpiecznych, powinny być tak usytuowane i zorganizowane, aby pracownicy zatrudnieni na innych stanowiskach nie byli narażeni na te czynniki. Zaznaczono, iż bardziej szczegółowo problem właściwego zabezpieczenia maszyn reguluje rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 30 października 2002 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy (Dz. U. Nr 191, poz. 1596 ze zm.). W oparciu o § 2 ust. 1 i ust. 3 ww. aktu pracodawca powinien podjąć działania mające na celu zapewnienie, by maszyny udostępnione pracownikom na terenie zakładu pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę były właściwe do wykonywania pracy lub odpowiednio przystosowane do jej wykonywania oraz by mogły być użytkowane bez pogorszenia bezpieczeństwa lub zdrowia pracowników. Oprócz tego pracodawca powinien zastosować odpowiednie rozwiązania mające na celu zminimalizowanie ryzyka związanego z użytkowaniem maszyn, jeżeli maszyny nie mogą być użytkowane bez ryzyka dla bezpieczeństwa lub zdrowia pracowników. Zauważono, że zgodnie z § 15 ust. 3 rozporządzenia w przypadku wystąpienia ryzyka bezpośredniego kontaktu z ruchomymi częściami maszyn, mogącego powodować wypadki, stosuje się osłony lub inne urządzenia ochronne, które zapobiegałyby dostępowi do strefy zagrożenia lub zatrzymywałyby ruch części niebezpiecznych, zaś wymagania dla osłon i urządzeń ochronnych określono w ust. 4 przytoczonego przepisu. Organ odwoławczy wskazał, że według § 18 ust. 2 powołanego rozporządzenia powinny być zastosowane rozwiązania zapewniające bezpieczny dostęp i przebywanie pracowników w obszarach produkcyjnych oraz strefach ustawiania i konserwowania maszyn. Wskazane zaś przez pracodawcę argumenty przeciwko realizacji ww. decyzji dotyczą funkcjonowania na polskim rynku maszyn podobnych do maszyny papierniczej (ciągu technologicznego do produkcji papieru), eksploatowanej na terenie zakładu, a nawet szybszych, bez układu zaprowadzania wstęgi papieru, umożliwiającego "bez pomocy rąk maszynisty" przeprowadzenie wstęgi przez poszczególne sekcje prasowe.
Podniesiono, iż pomimo, że § 20 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 29 maja 2001 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy produkcji masy celulozowej, papieru i wyrobów z papieru (Dz. U. Nr 64, poz. 651) stanowi, że niedopuszczalne jest ręczne zaprowadzanie wstęgi papieru w maszynie papierniczej, dopiero jeżeli prędkość maszyny przekracza 90 m/min, a odległość wałków prowadzących suszniki od cylindrów suszących w miejscach wejścia wynosi mniej niż 0,12 m., to jednak w ocenie inspektora pracy, przy niesprawnym technicznie systemie monitorującym prędkość przesuwu wstęgi ręczny sposób jej zaprowadzania stwarza realne zagrożenia powstania wypadku, co potwierdza analiza dokumentacji powypadkowych sporządzanych w zakładzie za okres od […] do […] organ odwoławczy zauważył, że przy eksploatacji ciągu technologicznego do produkcji papieru w okresie od […] do dnia rozpoczęcia kontroli w dniu […] miało miejsce 5 wypadków, z czego 3 dotyczyły ręcznego przeprowadzania wstęgi przez poszczególne etapy urządzenia.
W tej sytuacji – zdaniem organu odwoławczego – celu ograniczenia zagrożeń wypadkowych niezbędne jest podjęcie działań zarówno technicznych i organizacyjnych eliminujących konieczność ręcznego zaprowadzania wstęgi podczas ruchu maszyn w ciągu technologicznym do produkcji papieru. Mając jednak na względzie fakt że wymaga to zastosowania rozwiązań technicznych w oparciu o zasadę dobrych praktyk konstrukcyjnych i zastosowania środków spełniających wymagania w pełni akceptowalne, Okręgowy Inspektor Pracy w K. uznał, że zachodzą przesłanki do zmiany terminu wykonania tej decyzji i w związku z tym ustalił nowy termin realizacji decyzji na dzień […]
Odnośnie decyzji nr […] organ odwoławczy wskazał, że przeprowadzone postępowania wyjaśniające wykazało. że brak jest podstaw do zmiany terminu wykonania przedmiotowej decyzji.
Odnośnie decyzji nr […] podniesiono, że mając na względzie znaczy zakres robót związanych z powyższej realizacją decyzji Okręgowy Inspektor Pracy w K. postanowił zmienić termin wykonania decyzji i ustalić nowy na dzień […]
Odnośnie decyzji nr […] wskazano, że pracą na wysokości w rozumieniu rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r., nr 169, poz. 1650) jest praca wykonywana na powierzchni znajdującej się na wysokości co najmniej 1,0 m nad poziomem podłogi lub ziemi. Na powierzchniach wzniesionych na wysokość powyżej 1,0 m nad poziomem podłogi lub ziemi, na których w związku z wykonywaną pracą mogą przebywać pracownicy lub służących jako przejścia, powinny być zainstalowane balustrady składające się z poręczy ochronnych umieszczonych na wysokości co najmniej 1,1 m i krawężników o wysokości co najmniej 0,15 m. Pomiędzy poręczą i krawężnikiem powinna być umieszczona w poło- wie wysokości poprzeczka. Przestrzeń ta powinna być wypełniona w sposób uniemożliwiający wypadnięcie osób. Jeżeli ze względu na rodzaj i warunki wykonywania prac na wysokości zastosowanie tego typu balustrad jest niemożliwe, należy stosować inne skuteczne środki ochrony pracowników przed upadkiem z wysokości, odpowiednie do rodzaju i warunków wykonywania pracy. W tej sytuacji – zdaniem organu odwoławczego – brak było podstaw do zmiany terminu realizacji wyżej wymienionych decyzji.
Odnośnie decyzji nr[…] wskazano, że w odwołaniu od decyzji dotyczącej krajarki zwoi PH-25 pracodawca wskazał, iż rozwiązania technologiczne w podobnych urządzeniach nie umożliwiają przewinięcia papieru przez wszystkie wałki krajarki, w tym wały nożowe, bez pomocy i użycia rąk operatora. Podkreślono, iż w uzasadnieniu odwołania przytoczono argument ekonomiczny, z którego wynikać ma, że na polskim rynku istnieją nowe rozwiązania technologiczne stosowane na szerszych i dużo szybszych maszynach, ale są one poza zasięgiem finansowym Spółki. Organ wskazał w tej mierze, iż z analizy przedstawionych dokumentacji powypadkowych, obejmujących okres od […] do dna rozpoczęcia kontroli w dniu […] wynika, że przy obsłudze krajarki zwoi miało miejsce łącznie 6 wypadków, w tym 3 ściśle związane z ręcznym sposobem przeprowadzania wstęgi papieru. Postępowanie wyjaśniające wykazało, że ręczne zaprowadzanie przez pracowników wstęgi przez wały rozprowadzające fałdy i wał nożowy, a także przez tuleję założoną na drążku nawijającym, nie odbywa się w trakcie ruchu maszyny. W tej sytuacji brak było podstaw do wydania decyzji nakazowej zobowiązującej pracodawcę do zastosowania rozwiązań technicznych, eliminujących konieczność wykonywania tego typu prac podczas ruchu wyżej wymienionej maszyny. Ocena zebranego w sprawie materiału dowodowego wskazuje, iż w trakcie wykonywanych prac jednym z zagrożeń występujących na stanowisku pracy są przecięcia, przekłucia kończyn górnych -rąk. Do ochrony przed tego typu urazami mechanicznymi należy stosować rękawice, zaliczane do drugiej kategorii środków ochrony indywidualnej. Mogą to być rękawice służące do ochrony przed czynnikami mechanicznymi o skutkach poważniejszych niż powierzchniowe. Tak wiec podczas wykonywania tego rodzaju prac, pracodawca powinien wyposażyć pracowników w rękawice spełniające wymagania normy PN-EN 388:2006 i oznaczonych znakiem graficznym, wskazujących rodzaj zagrożeń. Tak więc, mając na względzie występujące zagrożenia oraz ich skutki, należy dobrać takie rękawice, które będą się charakteryzowały odpowiednim poziomem skuteczności w zakresie danego czynnika materialnego. W ocenie Okręgowego Inspektora Pracy w K. argumenty te stanowiły podstawę do uchylenia tej decyzji nakazowej inspektora pracy.
Odnośnie decyzji nr[…] wskazano, że decyzja ta ma na celu wyeliminowania zagrożeń wypadkowych i jest w pełni zasadna. Okręgowy Inspektor Pracy w K. postanowił jednak uwzględnić wniosek pracodawcy i zmienić termin wykonania tej decyzji na dzień […]
Odnośnie decyzji nr […] podkreślono, iż w trakcie przeprowadzonej kontroli inspektor pracy stwierdził, że pracownice zatrudnione na stanowiskach operatora bobiniarki wykonują ręczne prace, transportowe polegające na unoszeniu, podnoszeniu, układaniu, pchaniu, ciągnięciu, przenoszeniu, przesuwaniu, przetaczaniu lub przewożeniu zwoi tektury. Wymagania w zakresie prawidłowego sposobu podnoszenia i przenoszenia oraz zasady zapobiegania ryzyku zawodowemu przy ręcznych pracach transportowych, określone zostały w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 marca 2000 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy ręcznych pracach transportowych (Dz. U. 2000 nr 26 poz. 313 ze zm.). Natomiast w przypadku kobiet ograniczenia dotyczące wykonywania ręcznych prac transportowych zostały określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 września 1996 r. w sprawie wykazu prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet (Dz. U. 1996 nr 114 poz. 545 ze zm). Z przepisów tych wynika, że pracodawca jest obowiązany dokonać oceny ryzyka zawodowego oraz stosować odpowiednie rozwiązania techniczne i organizacyjne, zmierzające do wyeliminowania ręcznych prac transportowych. Organ zaznaczył, że wielkość obciążenia fizycznego podczas pracy zależy bezpośrednio od rodzaju wysiłku fizycznego, jego intensywności i czasu trwania. W przypadku kobiet, wydatek energetyczny netto jest podstawowym kryterium oceny obciążenia fizycznego. Prace fizyczne, w których wydatek energetyczny przekracza 5000 kJ (1200kcal), są kobietom zabronione. Przedmiotowe decyzje byłyby prawidłowe pod warunkiem jednak, że w trakcie postępowania kontrolnego inspektor pracy ustaliby i udokumentował fakt przekroczone normy przy wykonywania ręcznych prac transportowych. Mając powyższe na względzie uchylono ww. decyzje.
Odnośnie decyzji nr […] wskazano, że w trakcie postępowania wyjaśniającego pracodawca zwrócił się o zmianę terminu wykonania wskazanych wyżej decyzji. Decyzje te dotyczyły w szczególności doprowadzenia pomieszczeń higieniczno-sanitarnych do stanu zgodnego z obowiązującymi przepisami. Organ odwoławczy podniósł, że pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom odpowiednie pomieszczenia i urządzenia higieniczno-sanitarne, do których zalicza się m.in. szatnie, umywalnie, ustępy oraz pomieszczenia do spożywania posiłków. Pomieszczenia te muszą być dostosowane do liczby zatrudnionych pracowników, stosowanych technologii i rodzajów pracy oraz warunków, w jakich ta praca jest wykonywana oraz, co wynika z § 2 ust 1 zał. nr 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, maja być utrzymywane w stanie zapewniającym bezpieczne i higieniczne korzystanie z nich przez pracowników. Stąd też mając powyższe na względzie Okręgowy Inspektor Pracy w K. postanowił zmienić terminy wykonania tych decyzji i ustalić nowy na dzień […]
Organ odwoławczy zaznaczył, że w trakcie postępowania wyjaśniającego stwierdzono, że decyzje […] zostały wykonane, natomiast w przypadku decyzji[…] pracodawca nie wniósł odwołania, potwierdzając, iż zostaną one wykonane w ustalonych terminach.
Reasumując Okręgowy Inspektor Pracy w K. stwierdził, że uwzględnił wszystkie aspekty sprawy w tym fakt, że jest to "stary" zakład, w którym zarówno obiekty budowlane jak i maszyny i urządzenia techniczne wykazują wysoki stopień zużycia. Wychodząc naprzeciw przedstawionym przez stronę argumentom, uwzględniono wnioski pracodawcy w zakresie prolongaty terminu wykonania niektórych decyzji, celem dostosowania ich do wymagań obowiązujących przepisów, w tym w zakresie spełnienia wymagań minimalnych dla maszyn.
W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego skarżąca firma "A" Sp.z o.o. w B. zaskarżyła decyzję Okręgowego Inspektora Pracy w K. z dnia w części uchylającej decyzję nr […] nakazu z dnia […] w części dotyczącej terminu wykonania decyzji.
Skarżąca wniosła o stwierdzenie nieważności powyższych decyzji lub ich uchylenie w całości oraz zasądzenie kosztów postępowania sądowego.
Zaskarżonym decyzji zarzucił naruszenie:
– art. 156 k.p.a. poprzez wydanie decyzji, która w dniu jej wydania miała charakter decyzji niewykonalnej i jej niewykonalność ma charakter trwały,
– art. 7, 75, 77, 84 k.p.a. poprzez nie zebranie w sposób wyczerpujący całego materiału dowodowego, w szczególności całkowite pominięcie dowodu z opinii biegłego na okoliczność ustalenia, czy działające w ciągu technologicznym inne urządzenie pomiarowe, jak również stosowana przez skarżącego metoda zwalniania prędkości maszyny są wystarczające i spełniają wymagania stawiane pracodawcy w zakresie obowiązku ochrony zdrowia i życia pracownika przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki,
– art. 80 k.p.a. przez przekroczenia granicy swobodnej oceny dowodów,
– § 39 ust. 1 i 2 pkt. 4-6 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 2003r. Nr 169, poz. 1650) poprzez przyjęcie, iż skarżący nie wykonuje obowiązku zapewnienia pracownikom bezpieczeństwa i higieny pracy,
– § 2 ust. 1, 3 oraz § 15 ust. 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 30 października 2002 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy (Dz. U. 2002, Nr 191, poz. 1596) przez przyjęcie, że skarżący nie podejmuje działań mających na .::elu zapewnienie, że maszyny udostępnione pracownikom są właściwe do wykonywania pracy lub przystosowane do wykonywania pracy oraz, że skarżący nie stosuje odpowiednich rozwiązań mającyc

Uzasadnienie wyroku