II FZ 365/09 – Postanowienie NSA


Sygnatura:
6112 Podatek dochodowy od osób fizycznych, w tym zryczałtowane formy opodatkowania
Hasła tematyczne:
Wstrzymanie wykonania aktu
Sygn. powiązane: I SA/Gd 164/09
Skarżony organ:
Dyrektor Izby Skarbowej
Data:
2009-08-24
Sąd:
Naczelny Sąd Administracyjny
Treść wyniku:
Oddalono zażalenie
Sędziowie:
Ludmiła Jajkiewicz /przewodniczący sprawozdawca/

Sentencja

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Sędzia del. WSA: Ludmiła Jajkiewicz po rozpoznaniu w dniu 25 września 2000r. na posiedzeniu niejawnym w Wydziale II Izby Finansowej zażalenia G. R. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 26 maja 2009 r., sygn. akt . I SA/Gd 164/09 oddalające wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji w sprawie ze skargi G. R. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w G. z dnia 15 grudnia 2008 r., nr […] w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2001 r. z tytułu przychodów nieznajdujacych pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych postanawia: oddalić zażalenie.
Uzasadnienie: Postanowieniem z dnia 26 maja 2009 r., sygn. akt. I SA/Gd 164/09, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku oddalił wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji.
Sąd wskazał, iż wniosek nie wskazywał okoliczności, wymienionych w art. 61 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm. – dalej: p.p.s.a.), warunkujących pozytywne jego rozpoznanie. Sąd wskazał również, iż G. R. (dalej: skarżący) nie wykazał, aby wykonanie zaskarżonej decyzji wiązało się dla skarżącej z niebezpieczeństwem wyrządzenia znacznej szkody lub też spowodowania trudnych do odwrócenia skutków. Poza tym okoliczność, że zaskarżona decyzja jest merytorycznie niesłuszna i narusza prawo nie stanowi przesłanki do wstrzymania jej wykonania.
Skarżący wniósł zażalenie na wskazane powyżej postanowienie, w którym zarzucił naruszenie art. 61 § 3 p.p.s.a. i wniósł o uchylenie i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania.
W uzasadnieniu podniósł, iż sam fakt prowadzenia "nierównej walki" z organami podatkowymi oraz przed sądem administracyjnym wskazuje na niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody w przypadku wykonania decyzji.
Podniósł nadto, że wykonanie decyzji narazi skarżącego nie tylko na uszczerbek finansowy ale także stratę moralną, ponieważ zaskarżona decyzja jest niesłusznie wydana i narusza prawo.
Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:
Zażalenie skarżącego nie zasługuje na uwzględnienie.
W myśl art. 61 § 1 p.p.s.a. wniesienie skargi nie wstrzymuje wykonania aktu lub czynności. Sąd na wniosek skarżącego, po przekazaniu skargi przez organ, może wydać postanowienie o wstrzymaniu wykonania w całości lub w części aktu lub czynności, jeżeli zachodzi niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków (…) (§ 3).
Warunkiem wydania postanowienia o wstrzymaniu wykonania aktu lub czynności jest wykazanie przez stronę we wniosku zaistnienia okoliczności, o jakich mowa w § 3 powołanego przepisu. Nie wystarczy więc, wbrew twierdzeniom skarżącego, samo złożenie wniosku i ewentualne powtórzenie treści przepisu. Uzasadnienie wniosku winno odnosić się do konkretnych zdarzeń (okoliczności) świadczących o tym, że w stosunku do wnioskodawcy wstrzymanie wykonania zaskarżonego aktu lub czynności jest uzasadnione.
Zatem wniosek pozbawiony uzasadnienia uniemożliwia jego merytoryczną ocenę. Nie można bowiem utożsamiać, jak to uczynił skarżący, obowiązku Sądu dokonania oceny argumentów przedstawianych przez stronę postępowania z obowiązkiem poszukiwania przesłanek wstrzymania wykonania przedmiotu zaskarżenia. Należy bowiem pamiętać, że postępowanie to jest wszczynane na wniosek skarżącego, a więc chociażby z tego względu wypadałoby wskazać powód uzasadniający jego złożenie. Po drugie, orzeczenie dotyczące wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji ma fakultatywny charakter, co oznacza, że sąd nawet w wypadku, gdy występują w sprawie przesłanki przewidziane w powołanym wyżej przepisie, od zaistnienia których ustawodawca uzależnia wstrzymanie wykonania zaskarżonego aktu lub czynności może, lecz nie musi wstrzymać wykonanie zaskarżonego aktu lub czynności. Dlatego też pozbawione racji byłoby poszukiwanie z urzędu przesłanek uzasadniających wstrzymanie zaskarżonego aktu lub czynności, a następnie podjęcie postanowienia o odmowie wstrzymania.
Mając powyższe na uwadze Naczelny Sąd Administracyjny w oparciu o art. 184, w związku z art. 197 § 1 i § 2 p.p.s.a. postanowił zażalenie oddalić.

Uzasadnienie wyroku