Sygnatura:
6119 Inne o symbolu podstawowym 611
Hasła tematyczne:
Wstrzymanie wykonania aktu
Skarżony organ:
Dyrektor Izby Skarbowej
Data:
2009-07-31
Sąd:
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie
Treść wyniku:
Odmówiono wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji
Sędziowie:
Leszek Kobylski /przewodniczący sprawozdawca/
Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym; Przewodniczący: Sędzia WSA Leszek Kobylski po rozpoznaniu w dniu 11 września 2009r., na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi Z. N. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia […] maja 2009 roku znak […] w przedmiocie odpowiedzialności podatkowej członka zarządu za zaległości podatkowe postanawia: odmówić wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji.
Uzasadnienie: Pismem z dnia […] czerwca 2009 roku skarżący złożył skargę na powołaną wyżej decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. w przedmiocie określenia skarżącemu, jako członkowi zarządu, odpowiedzialność za zaległości podatkowe spółki z o.o […] / poprzednia nazwa […] sp z o.o / z siedzibą w W. ul. B. […] z tytułu podatku od towarów i usług, podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu pobranych a nie wpłaconych zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń pracowników oraz w podatku dochodowym od osób prawnych. W wywiedzionej skardze, skarżący wniósł jednocześnie o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zważył co następuje:
Zgodnie z art.61 § 1 ustawy z dn. 30 sierpnia 2002r,- Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi / Dz.U nr. 153 poz. 1270 z póź. zm. dalej p.p.s.a / , zasadą jest, że wniesienie skargi nie wstrzymuje wykonania aktu lub czynności. Sąd natomiast może, na wniosek strony, wydać postanowienie o wstrzymaniu zaskarżonego aktu lub czynności jeżeli zachodzi niebezpieczeństwo wyrządzenia skarżącemu znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków / art.61 § 3 p.p.s.a /.
Powodem wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji może być prawdopodobieństwo wyrządzenia stronie skarżącej niepowetowanej szkody na skutek wykonania decyzji, który to akt następnie przez tenże Sąd zostałby wzruszony.
Wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji poprzedzić należy analizą przedstawionego uzasadnienia pod kątem spełnienia przesłanek wskazanych
w powołanym przepisie ustawy p.p.s.a. Ocena ta jest możliwa i w dużym stopniu zależy od argumentacji przedstawionej we wniosku złożonym przez stronę. Oznacza to, że wniosek powinien być wnikliwie uzasadniony.
Uznaniu Sądu ustawodawca pozostawił ocenę przytoczonych przez stronę okoliczności, przemawiających jej zdaniem, za wydaniem postanowienia
o wstrzymaniu wykonania zaskarżonej decyzji / por. postanowienia NSA z dn.7 listopada 2008r. sygn. I FSK 1648/08, z dn. 9 października 2008r. sygn, II FZ 357/08, dotychczas niepublikowane /.
Skarżący w wywiedzionej skardze w żaden sposób nie uzasadnił wniosku o wstrzymanie wykonania decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w W., co uniemożliwia jego merytoryczną ocenę, W szczególności skarżący nie wykazał, że znaczna szkoda lub trudne do odwrócenia skutki określone w art.61 § 3 p.p.s.a mogą zaistnieć w sytuacji gdy nie zostanie wstrzymane wykonanie zaskarżonej decyzji / por. postanowienie NSA z dn. 5 września 2008r. sygn. akt SI FSK 1439/08, dotychczas niepublikowane /.
Zasada dyspozycyjności w postępowaniu sądowoadministracyjnym przejawia się przyznaniem stronom tego postępowania kompetencji między innymi do rozporządzania przysługującymi im uprawnieniami procesowymi wynikającymi z ustawy p.p.s.a. Do tych uprawnień należy też występowanie z wnioskiem o przyznanie ochrony tymczasowej na podstawie art.61 § 3 p.p.s.a.
Skoro ustawodawca przyznaje stronie prawo do wystąpienia do sądu z wnioskiem o wstrzymanie wykonania aktu lub czynności organu administracji, ograniczając jednocześnie możliwość udzielenia ochrony tymczasowej od wystąpienia choć jednej z dwóch przesłanek wymienionych w art.61 § 3 p.p.s.a , to obowiązkiem strony jest wskazanie we wniosku okoliczności na poparcie spełnienia choć jednej z nich. Decyzja o skorzystaniu z możliwości ubiegania się o udzielenie przez Sąd ochrony tymczasowej należy do strony, a jej podjęcie wiąże się z obowiązkiem uzasadnienia wniosku poprzez poparcie twierdzeniami, tezami oraz stosownymi dokumentami na okoliczność spełnienia ustawowych przesłanek udzielenia ochrony tymczasowej / por. postanowienia NSA : z dn. 22 grudnia 20Q8r. sygn. akt li FZ 530708, z dn.26 listopada 2007r. sygn. akt II FZ. 399/07, dotychczas niepublikowane /.
Mając powyższe na względzie, na podstawie art.61 § 3 i § 5 p.p.s.a, Sąd orzekł jak w sentencji postanowienia,
Uzasadnienie wyroku