IV SA/Gl 727/08 – Wyrok WSA w Gliwicach


Sygnatura:
6320 Zasiłki celowe i okresowe
Hasła tematyczne:
Pomoc społeczna
Sygn. powiązane: I OZ 859/09
Skarżony organ:
Samorządowe Kolegium Odwoławcze
Data:
2008-10-02
Sąd:
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach
Treść wyniku:
Uchylono decyzję I i II instancji
Sędziowie:
Beata Kalaga-Gajewska
Szczepan Prax /przewodniczący sprawozdawca/
Wiesław Morys

Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia NSA Szczepan Prax (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Wiesław Morys Sędzia WSA Beata Kalaga-Gajewska Protokolant st.sekr.sąd. Alicja Sadowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 grudnia 2009 r. sprawy ze skargi D.B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia […] nr […] w przedmiocie zasiłku celowego i okresowego uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji

Uzasadnienie wyroku

Decyzją z dnia […]r. Prezydent Miasta G. w trybie art. 105 kpa umorzył postępowanie w sprawie przyznania D.B. świadczeń z pomocy społecznej. Rozstrzygnięcie to oparto na ustaleniu, że wnioskodawca uniemożliwił przeprowadzenie wywiadu środowiskowego. Tymczasem według art. 106 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm.) przyznanie świadczeń następuje po przeprowadzeniu takiego wywiadu. Brak wywiadu powoduje bezprzedmiotowość postępowania administracyjnego.
Takie samo stanowisko zajęło Samorządowe Kolegium Odwoławcze w zaskarżonej decyzji, wydanej na skutek odwołania wnioskodawcy, a utrzymującej w mocy decyzję I instancji. Zdaniem Kolegium bezprzedmiotowość postępowania wyraża się w tym, że niemożliwe stało się ustalenie stanu faktycznego w zakresie aktualnej sytuacji życiowej strony z przyczyn niezależnych od organu administracyjnego. W motywach swej decyzji Kolegium przedstawiło też uwagi dotyczące zasad przyznawania świadczeń socjalnych oraz ocenę postępowania wnioskodawcy.
W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego D.B. wniósł o uchylenie zaskarżonej decyzji uważając, że została ona wydana z naruszeniem prawa.
Odpowiadając na skargę organ odwoławczy postulował jej oddalenie, podtrzymując swoje dotychczasowe stanowisko
Sąd zważył, co następuje:
Skarga zasługuje na uwzględnienie, bowiem wydane w sprawie decyzje rzeczywiście nie spełniają wymogów legalności. Otóż na gruncie obecnie obowiązującej ustawy o pomocy społecznej orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego ukształtowało pogląd, że odmowa współdziałania strony z pracownikiem socjalnym, także wówczas, gdy polega na uniemożliwieniu przeprowadzenia rodzinnego wywiadu środowiskowego, wymaganego przez art. 106 ust. 4 tej ustawy, nie powoduje bezprzedmiotowości postępowania w rozumieniu
art. 105 § 1 kpa (por. wyrok NSA z 23.09.2008 r., sygn. akt I OSK 1765/07, zbiór LEX nr 489094). Okoliczność taka nie może zatem prowadzić do umorzenia postępowania. Sąd w niniejszym składzie przychyla się do tej linii orzeczniczej. Dlatego też decyzje obu instancji wynikające z przyjęcia odmiennego stanowiska winne być uchylone. Ponieważ mają one charakter formalny, to dla zachowania dwuinstancyjności orzekania merytorycznego konieczne jest uchylenie również decyzji I instancji.
W tym stanie rzeczy, skoro doszło do naruszenia art. 105 kpa, mającego istotny wpływ na wynik sprawy, na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. c Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153 z 2002 r., poz. 1270 ze zm.) orzeczono, jak w sentencji.
SW