Sygnatura:
6117 Ulgi płatnicze (umorzenie, odroczenie, rozłożenie na raty itp.)
Hasła tematyczne:
Skarżony organ:
Samorządowe Kolegium Odwoławcze
Data:
2009-03-27
Sąd:
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie
Treść wyniku:
Oddalono wniosek o zwolnienie od kosztów sądowych i ustanowienie adw. z urzędu
Sędziowie:
Michał Śmiałowski /przewodniczący sprawozdawca/
Sentencja
Referendarz sądowy Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie: Michał Śmiałowski po rozpoznaniu w dniu 22 czerwca 2009r. na posiedzeniu niejawnym wniosku W. F. o zwolnienie od kosztów sądowych i ustanowienie adwokata w sprawie skargi na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 22.12.2008r. nr […] w przedmiocie odmowy umorzenia zaległości z tytułu opłaty skarbowej w kwocie 17 zł. postanawia: wniosek oddalić
Uzasadnienie wyroku
Do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie wpłynął wniosek W. F. o przyznanie prawa pomocy w zakresie zwolnienia od kosztów sądowych i ustanowienia adwokata, w sprawie skargi na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 22.12.2008r. nr […] w przedmiocie odmowy umorzenia zaległości z tytułu opłaty skarbowej w kwocie 17 zł.
Jak wynika z uzasadnienia wniosku, zawartego w nim "oświadczenia
o stanie rodzinnym , majątku i dochodach" oraz nadesłanych dokumentów W. F. prowadzi gospodarstwo domowe wspólnie z mężem W. F. ur. w 1950 r. , córką E. Ł. ur. w 1974r. , zięciem G. Ł. ur. w 1970r. oraz wnuczkami A. Ł. ur. w 1994r. i K. Ł. ur. w 1996r. Rodzina mieszka w domu o pow. 72 m2
W. F. otrzymuje rentę w wysokości 538 zł. miesięcznie i nie posiada oszczędności.
G. Ł. z tytułu umowy o pracę uzyskuje natomiast wynagrodzenie
w wysokości 1200 zł. miesięcznie
W. F. z kolei, jest właścicielem gospodarstwa o pow. 158 ha stanowiącego nieużytki.
Zdaniem orzekającego wniosek nie zasługuje na uwzględnienie.
Zgodnie z art. 245 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo
o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z dnia 20 września 2002r.
Nr 153, poz. 1270) prawo pomocy może być przyznane w zakresie całkowitym lub częściowym. Prawo pomocy w zakresie całkowitym obejmuje zwolnienie od kosztów sądowych oraz ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego ( § 2). Natomiast prawo pomocy w zakresie częściowym obejmuje zwolnienie tylko od opłat sądowych w całości lub w części albo tylko od wydatków albo od opłat sądowych i wydatków lub obejmuje tylko ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego (§ 3).
Przyznanie prawa pomocy osobie fizycznej na podstawie art. 246§1 w/w ustawy przysługuje, gdy osoba ta wykaże, że nie jest w stanie ponieść jakichkolwiek kosztów postępowania (prawo pomocy w zakresie całkowitym) lub gdy wykaże, że nie jest w stanie ponieść pełnych kosztów postępowania, bez uszczerbku utrzymania koniecznego dla siebie i rodziny (prawo pomocy w zakresie częściowym).
Udzielenie stronie prawa pomocy w postępowaniu przed sądem administracyjnym jest więc formą jej dofinansowania z budżetu państwa
i przez to powinno się sprowadzać do wypadków, w których zdobycie przez stronę środków na sfinansowanie udziału w postępowaniu sądowym jest rzeczywiście, obiektywnie niemożliwe. Ubiegający się o taką pomoc winien więc w każdym wypadku poczynić oszczędności we własnych wydatkach, do granic zabezpieczenia koniecznych kosztów utrzymania siebie i rodziny. Dopiero gdyby poczynione w ten sposób oszczędności okazały się niewystarczające – może zwrócić się o pomoc państwa.
Warto też zauważyć, iż zwolnienie od kosztów sądowych jest odstępstwem od ogólnej zasady przewidzianej w art. 199 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo
o postępowaniu przed sądami administracyjnymi , zgodnie z którą strony ponoszą koszty postępowania związane ze swym udziałem w sprawie (…)
W przedmiotowej sprawie zasadnicze znaczenie dla rozstrzygnięcia ma
jednak analiza przesłanek przyznania prawa pomocy stronie skarżącej wymienionych w art. 246§1 w/w ustawy. Wskazuje ona, iż to na wnioskodawcy ciąży obowiązek wykazania, że strona nie jest w stanie ponieść jakichkolwiek kosztów postępowania lub że nie jest w stanie ponieść pełnych kosztów postępowania, bez uszczerbku utrzymania koniecznego dla siebie i rodziny.
Zdaniem orzekającego dane przedstawione we wniosku były niewystarczające do oceny stanu majątkowego i możliwości płatniczych W. F.. Stąd też została ona wezwana do przedłożenia szeregu dokumentów. Z nałożonego obowiązku strona skarżąca nie wywiązała się jednak w pełni – praktycznie rzecz biorąc nie wywiązała się wcale. Przysłana kserokopia przekazu renty dotyczyła bowiem świadczenia za listopad 2003r. ! a pismo z dnia 02.06.2009r. zawierało jedynie informację , iż W. F. nie posiada gospodarstwa rolnego ani lokat bankowych a W. F., G. Ł. i E. Ł. nie upoważnili strony skarżącej do ujawniania ich danych.
W. F. nie nadesłała natomiast :
– spisu miesięcznych wydatków rodziny związanych
z bieżącymi potrzebami, popartego odpowiednimi rachunkami,
– wyciągów z kont bankowych W. F. , G. Ł., obejmujących operację z ostatnich trzech miesięcy,
– wyciągów z lokat bankowych w/w osób,
– zeznań podatkowych W. F. , W. F., Grzegorza Łukasika za 2008r.
– oświadczenia określającego czy E. Ł. pobiera jakieś świadczenia lub zasiłek dla bezrobotnych,
– zaświadczenia z zakładu pracy G. Ł.
o wysokości jego wynagrodzenia,
Zwrócić trzeba uwagę, iż Sąd dokonując oceny możliwości płatniczych danej strony musi przeprowadzić pewnego rodzaju symulację finansową określającą relację wydatków gospodarstwa domowego do jego dochodów (biorąc pod uwagę dochody wszystkich domowników !) z uwzględnieniem ewentualnych oszczędności
i posiadanych dóbr. Symulacja ta opiera się jednak na danych liczbowych, które są niezbędne do jej dokonania. Strona skarżąca wezwana o te dane zbagatelizowała wezwanie . Tak więc nie jest wiadome ile rodzina wydaje na wyżywienie, opłaty , itp. Nie jest znana też zasobność pozostałych członków rodziny , z którymi strona skarżąca prowadzi gospodarstwo domowe. Sytuacja ta powoduje w konsekwencji, iż nie jest możliwa rzeczywista ocena kondycji finansowej strony skarżącej i jej rodziny. Nie można bowiem określić i ocenić relacji wydatków do dochodów.
Biorąc więc pod uwagę fakt, iż to właśnie na stronie skarżącej spoczywa obowiązek wykazania niemożności ponoszenia kosztów związanych z procesem stwierdzić należy iż, W. F. nie wykazała przesłanek warunkujących przyznanie jej prawa pomocy w zakresie całkowitym.
W związku z tym żądanie przyznania prawa pomocy w zakresie zwolnienia od kosztów sądowych i ustanowienia adwokata nie zasługuje na uwzględnienie
a rozpatrywany wniosek, zgodnie z przyjętą linią orzeczniczą (por. postanowienie NSA z dnia 08.11.2006r. sygn. akt II OZ 1112/2006, II OZ 1113/2006 , ONSAiWSA 2007/4, poz. 79) należało oddalić na podstawie art.244§1, art.245, art. 246§1 pkt. 1, w zw. z art. 258 § 2, pkt 7) ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z dnia 20 września 2002r. Nr 153, poz.1270).