II SA/Gd 493/09 – Postanowienie WSA w Gdańsku


Sygnatura:
6014 Rozbiórka budowli lub innego obiektu budowlanego, dokonanie oceny stanu technicznego obiektu, doprowadzenie obiektu do s
Hasła tematyczne:
Prawo pomocy
Sygn. powiązane: II OZ 987/09
Skarżony organ:
Inspektor Nadzoru Budowlanego
Data:
2009-08-26
Sąd:
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku
Treść wyniku:
Pozostawiono wniosek o przyznanie prawa pomocy bez rozpoznania
Sędziowie:
Mariola Jaroszewska /przewodniczący sprawozdawca/

Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Mariola Jaroszewska po rozpoznaniu w dniu 18 lutego 2010 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy wniosku G. L. o przyznanie prawa pomocy w sprawie ze skargi G. L. na decyzję Wojewódzkiego Inspektora nadzoru Budowlanego z dnia 23 czerwca 2009 r. Nr […] w przedmiocie rozbiórki obiektów budowlanych postanawia pozostawić wniosek G. L. z dnia 5 października 2009 r. o przyznanie prawa pomocy bez rozpoznania.

Uzasadnienie wyroku

Wnioskiem z dnia 5 października 2009 r. zawartym w zażaleniu na zarządzenie o wezwaniu do uiszczenia wpisu, G. L. wniósł o przyznanie prawa pomocy poprzez zwolnienie odkoszów sądowych. W dniu 15 grudnia 2009 r. doręczono skarżącemu urzędowy formularz PPF wraz z wezwaniem do dokładnego i czytelnego wypełnienia wszystkich rubryk przez skarżącego oraz jego przesłania do Sądu w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania (vide: potwierdzenie odbioru k. 38).
Zakreślony siedmiodniowy termin upłynął bezskutecznie. Zarządzeniem referendarza sądowego z dnia 14 stycznia 2010 r. pozostawiono wniosek G. L. z dnia 5 października 2009 r. o przyznanie prawa pomocy bez rozpoznania.
Na powyższe zarządzenie G. L. wniósł sprzeciw w ustawowo przewidzianym terminie, twierdząc, że wysłał wypełniony formularz do Sądu i domagając się wyznaczenia drugiego terminu na złożenie formularza.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku zważył, co następuje:
Zgodnie z dyspozycją art. 260 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.), dalej p.p.s.a., zarządzenie, od którego wniesiono sprzeciw utraciło moc, a sprawa podlega rozpatrzeniu przez Sąd na posiedzeniu niejawnym. Na postanowienie przysługuje zażalenie.
Stosownie do treści art. 257 p.p.s.a. wniosek o przyznanie prawa pomocy, który nie został złożony na urzędowym formularzu lub którego braków strona nie uzupełniła w zakreślonym terminie, pozostawia się bez rozpoznania. Zatem w myśl powołanego przepisu warunkiem koniecznym rozpoznania wniosku o przyznanie prawa pomocy przez Sąd jest złożenie go na urzędowym formularzu.
Jak wynika z okoliczności sprawy, skarżący wnioskiem z dnia 5 października 2010 r., zwrócił się o przyznanie pomocy w zakresie całkowitym, wobec czego doręczono mu urzędowy formularz PPF, stosowany w postępowaniu przed sądami administracyjnymi, zobowiązując do jego wypełnienia i zwrócenia do sądu w terminie 7 dni, pod rygorem pozostawienia wniosku o przyznanie prawa pomocy bez rozpoznania.
W zakreślonym terminie skarżący nie wykonał zobowiązania, co oznacza, że nie złożył wniosku w wymaganej prawem formie. Twierdzenie strony, że wysłała wypełniony formularz do sądu nie zostało poparte żadnym dowodem.
Wobec powyższego wniosek skarżącego z dnia 5 października 2009 r. należało pozostawić bez rozpoznania, na podstawie art. 257 p.p.s.a.