Sygnatura:
6139 Inne o symbolu podstawowym 613
Hasła tematyczne:
Inne
Skarżony organ:
Samorządowe Kolegium Odwoławcze
Data:
2010-01-11
Sąd:
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie
Treść wyniku:
Odrzucono skargę
Sędziowie:
Tomasz Wykowski /przewodniczący sprawozdawca/
Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA – Tomasz Wykowski po rozpoznaniu w dniu 18 lutego 2010 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi S. B. na działalność Wójta Gminy Z. postanawia: odrzucić skargę.
Uzasadnienie wyroku
W dniu 11 stycznia 2010 r. do Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego w Warszawie wpłynęło pismo S. B. z dnia 4 grudnia 2009 r., przekazane przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w O. w trybie art. 54 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.), jako skarga na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O. z dnia […] listopada 2009 r. nr […], uchylające postanowienie Starosty […] nr […] z dnia […] października 2009 r. w przedmiocie przekazania Wójtowi Gminy Z., celem rozpatrzenia według właściwości sprawy dotyczącej wprowadzenia ścieków do studni. W przekazanej do Sądu "skardze" S. B. nie sformułował zarzutów w stosunku do postanowienia Samorządowego Kolegium Odowławczego z dnia […] listopada 2009 r. a jako "pozwanego" wskazał Urząd Gminy w Z. Skarżący zarzucił Wójtowi Gminy Z. nieprawidłowości w zakresie usuwania nieczystości z terenu Gminy.
W związku z powyższym skarżący został wezwany do sprecyzowania skargi poprzez wskazanie, czy przedmiotem skargi jest omawiane postanowienie Samorządowego Kolegium Odowławczego z dnia […] listopada 2009 r.
S. B. w piśmie z dnia 25 stycznia 2010 r. oświadczył, iż pismo z dnia 4 grudnia 2009 r. nie stanowi skargi na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O., stanowi natomiast "odwołanie" w sprawie zanieczyszczania środowiska przez sąsiadów. Z treści wyjaśnień wynika, że skarżący zarzuca Wójtowi Gminy w Z. stronniczość i brak stosownych działań w tej sprawie.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zważył, co następuje:
Skarga jest niedopuszczalna.
Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.), zwanej dalej P.p.s.a., sądy administracyjne sprawują kontrolę działalności administracji publicznej i stosują środki określone w ustawie. Kontrola działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne obejmuje orzekanie w sprawach skarg na :
1) decyzje administracyjne;
2) postanowienia wydane w postępowaniu administracyjnym, na które służy zażalenie albo kończące postępowanie, a także na postanowienia rozstrzygające sprawę co do istoty;
3) postanowienia wydane w postępowaniu egzekucyjnym i zabezpieczającym, na które służy zażalenie;
4) inne niż określone w pkt 1-3 akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa;
4a) pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach;
5) akty prawa miejscowego organów jednostek samorządu terytorialnego i terenowych organów administracji rządowej;
6) akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków, inne niż określone w pkt 5, podejmowane w sprawach z zakresu administracji publicznej;
7) akty nadzoru nad działalnością organów jednostek samorządu terytorialnego;
8) bezczynność organów w przypadkach określonych w pkt 1-4a.
Sądy administracyjne orzekają także w sprawach, w których przepisy ustaw szczególnych przewidują sądową kontrolę i stosują środki określone w tych przepisach.
Rozpoznając przedmiotową sprawę, Sąd uznał, iż przedmiot skargi nie należy do wskazanej wyżej kategorii spraw podlegających kontroli sądów administracyjnych. W ocenie sądu skarga S. B. została wniesiona w trybie określonym w dziale VIII Kodeksu postępowania administracyjnego na działalność (czy też brak stosownych działań) Wójta Gminy Z. w przedmiocie zgłaszanych przez skarżącego nieprawidłowości w zakresie usuwania nieczystości z terenu sąsiedniej działki.
Zgodnie z art. 227 kpa, przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw. W przypadku, gdy skarga dotyczy zadań lub działalności wójta (burmistrza lub prezydenta miasta), organem właściwym do rozpatrzenia skargi jest rada gminy (art. 229 pkt 3 kpa). Po zapoznaniu się ze skargą, właściwy organ winien zawiadomić wnoszącego skargę o sposobie jej załatwienia (art. 237 kpa).
Należy podkreślić, że opisane postępowanie skargowe ma charakter odformalizowanego środka społecznej kontroli działania administracji i w jego wyniku, nie wydaje się żadnych rozstrzygnięć, a jedynie zawiadamia się o sposobie załatwienia skargi, tj. o podjętych działaniach zmierzających do wyjaśnienia okoliczności będących przyczyną skargi, bądź o przyczynach uznania skargi za bezzasadną.
Wobec powyższego należy stwierdzić, że do rozpatrzenia skargi wniesionej w trybie art. 227 kpa właściwa jest rada gminy, a nie sąd administracyjny, a zatem taka skarga podlega odrzuceniu na podstawie art. 58 § 1 pkt 6 P.p.s.a.