II OZ 669/10 – Postanowienie NSA


Sygnatura:
6010 Pozwolenie na budowę, użytkowanie obiektu lub jego części,  wykonywanie robót budowlanych innych niż budowa obiektu, prz
Hasła tematyczne:
Prawo pomocy
Skarżony organ:
Inspektor Nadzoru Budowlanego
Data:
2010-06-16
Sąd:
Naczelny Sąd Administracyjny
Treść wyniku:
Oddalono zażalenie
Sędziowie:
Andrzej Jurkiewicz /przewodniczący sprawozdawca/

Sentencja

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz (spr.) po rozpoznaniu w dniu 9 lipca 2010 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia J.L. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 maja 2010 r. sygn. akt VII SA/Wa 36/09 o pozostawieniu bez rozpoznania wniosku Jana Lorenc o przyznanie prawa pomocy wskutek nie nadesłania wniosku na przesłanym urzędowym formularzu w wyznaczonym terminie w sprawie ze skargi E. L., J.L. i J. L. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia (…) marca 2006 r. znak (…) w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę postanawia: oddalić zażalenie.

Uzasadnienie wyroku

Pismem z dnia 18 lutego 2010 r. (data nadania) J. L. wystąpił z wnioskiem o przyznane prawa pomocy w sprawie ze skargi E. L., J. L. i J. L. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia (…) marca 2006 r. znak (…) w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę.W związku z powyższym, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie pismem z dnia 8 kwietnia 2010 r. przesłał J. L. urzędowy formularz wniosku o przyznanie prawa pomocy osobie fizycznej PPF, celem jego uzupełnienia i odesłania do Sądu w terminie 7 dni od daty doręczenia, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.Ze zwrotnego potwierdzenia odbioru wynika, że wnioskodawca odebrał w/w pismo w dniu 12 kwietnia 2010 r. (karta 729 – akt sądowych).Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie na postanowieniem z dnia 6 maja 2010 r. sygn. akt VII SA/Wa 36/09 orzekł o pozostawieniu wniosku J. L. bez rozpoznania.W uzasadnieniu postanowienie wskazano, że termin do nadesłania uzupełnionego formularza wniosku o przyznanie prawa pomocy upłynął w dniu 19 kwietnia 2010 r., zaś z akt sprawy wynika, że wnioskodawca w wyznaczonym terminie wniosku takiego nie nadesłał. A zatem stosowanie do treści art. 257 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) – zwanej dalej P.p.s.a wniosek J. L. jako nie złożony na urzędowym formularzu i którego braków strona nie uzupełniła w zakreślonym terminie należało pozostawić bez rozpoznania.Powyższe postanowienia stało się przedmiotem zażalenia J. L. do Naczelnego Sądu Administracyjnego, w którym stwierdził, że skoro wniosek taki został przez niego uprzednio złożony, to żądanie aby wypełnił i przesłał kolejny wniosek jest w tej sytuacji niezasadne.Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:Zażalenie nie zasługuje na uwzględnienie.Stosownie do art. 252 § 2 P.p.s.a. wniosek o przyznanie prawa pomocy składa się na urzędowym formularzu według ustalonego wzoru. Natomiast w myśl art. 257 powołanej ustawy wniosek o przyznanie prawa pomocy, który nie został złożony na urzędowym formularzu lub którego braków strona nie uzupełniła w zakreślonym terminie, pozostawia się bez rozpoznania.W niniejszej sprawie bezsporne jest, że Jan Lorenc pomimo stosownego wezwania i przesłania mu urzędowego formularza wniosku o przyznanie prawa pomocy, w przypisanej prawem formie w/w wniosku nie złożył. Okoliczność ta obliguje Sąd do pozostawienia wniosku o przyznanie prawa pomocy bez rozpoznania. Za prawidłowe uznać zatem należy postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 maja 2010 r. sygn. akt VII SA/Wa 36/09.Ubocznie wyjaśnić należy, że w przedmiotowej sprawie skarżący złożył wprawdzie wniosek o przyznanie prawa pomocy na urzędowym formularzu, jednakże wszczęte na skutek tego wniosku postępowanie w zakresie przyznania prawa pomocy został już prawomocnie rozstrzygnięte postanowieniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 26 listopada 2009 r. sygn. akt VII SA/Wa 36/09. A zatem złożenie przez skarżącego ponownego wniosku o przyznanie pomocy, inicjuje nowe postępowanie w tym zakresie i wymaga zachowania formy określonej w art. 252 § 2 P.p.s.a.Z powyższych przyczyn Naczelny Sąd Administracyjny, na podstawie art. 184 w związku z art. 197 § 2 P.p.s.a., orzekł jak w sentencji postanowienia.