Sygnatura:
6031 Uprawnienia do kierowania pojazdami
Hasła tematyczne:
Ruch drogowy
Skarżony organ:
Komendant Policji
Data:
2010-06-17
Sąd:
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy
Treść wyniku:
Oddalono skargę
Sędziowie:
Elżbieta Piechowiak /przewodniczący sprawozdawca/Małgorzata WłodarskaWojciech Jarzembski
Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia WSA Elżbieta Piechowiak (spr.) Sędziowie: sędzia WSA Wojciech Jarzembski sędzia WSA Małgorzata Włodarska Protokolant: Magdalena Tambelli po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 17 sierpnia 2010 r. sprawy ze skargi W. S. na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji w B. z dnia […] nr […] w przedmiocie skierowania na badania psychologiczne oddala skargę.
Uzasadnienie wyroku
Decyzją nr […] z dnia […] r. Komendant Powiatowy Policji w[…], działając na podstawie art. 124 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r., Nr 58, poz. 515 z póżn. zm.), orzekł o skierowaniu W. S. na badania psychologiczne z powodu przekroczenia liczby 24 punktów otrzymanych przez niego na podstawie art. 130 ust. 1 ustawy – Prawo o ruchu drogowym.W odwołaniu od powyższej decyzji W. S. wniósł o zmianę zaskarżonej decyzji organu i instancji, podnosząc, iż nie przekroczył limitu 24 punktów, ponieważ w sierpniu 2009 r. uprawomocnił się niekorzystny dla niego wyrok sądowy i punkty "tymczasowe" (8), stały się punktami ostatecznymi w związku z czym liczenie punktów cofa się do momentu pierwszego wykroczenia, czyli września 2007 r. i ustala, czy w ciągu pełnego roku od tej daty popełniono inne wykroczenia. W ocenie odwołującego się, liczba jego punktów wynosiła 14, a nie 24 i tylko w całym okresie od września 2007 r. do 4 kwietnia 2009 r. uzyskał 24 punkty (bez zawieszonych do sierpnia 2009 r. ośmiu punktów tymczasowych).Komendant Wojewódzkie Policji w […] po rozpatrzeniu odwołania, decyzją z dnia […] r. nr […] utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję. Uzasadniając rozstrzygnięcie organ odwoławczy wskazał, że z zebranego materiału dowodowego wynika, że W. S. w okresie od dnia 1 lipca 2008 r. do dnia 4 kwietnia 2009 r. wielokrotnie naruszył przepisy ruchu drogowego tj.:1. w dniu 1.07.2008 r. Łubianka – Toruńska – przekroczenie prędkości od 41 do 50 km/h – punkty – 8,2. w dniu 10.11.2008 r. Szczutowo – Gójsk – przekroczenie prędkości od 41 do 50 km/h – punkty – 8,3. w dniu 9.02.2009 r. Bydgoszcz – Fordońska – przekroczenie prędkości od 31 do 40 km/h – punkty 6,4. w dniu 4.04.2009 r. Włocławek – Toruńska – przekroczenie prędkości od 21 do 30 km/h – punkty 4.za które łącznie kierowca otrzymał 26 punktów.W związku z powyższym podniesiono, że w okresie od 1 lipca 2009 r. do dnia 4 kwietnia 2009 r. W. S. wielokrotnie naruszył przepisy ruchu drogowego, co w konsekwencji spowodowało przekroczenie limitu 24 punktów, w związku z czym Komendant Wojewódzki Policji w […] w dniu […] r. skierował wniosek o kontrolne sprawdzenie kwalifikacji do kierowania pojazdami na podstawie art. 114 ust. 1 pkt 1 lit. b – ustawy – Prawo o ruchu drogowym, wskazując przy tym, iż bezspornym jest fakt, że w okresie jednego roku kierowca przekroczył liczbę 24 punktów za naruszenie przepisów cyt. ustawy. Ponadto organ wskazał, że podnoszona przez stronę kwestia "liczenia punktów, które cofają się do pierwszego wykroczenia, czyli września 2007 roku" nie znajduje potwierdzenia w obowiązującym stanie prawnym, podkreślając, że jeżeli kierowca nie przekroczył w ciągu roku 24 punktów, zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie postępowania z kierowcami naruszającymi przepisy ruchu drogowego (Dz.U. nr 236, poz. 1998 ze zm.), organ prowadzący ewidencję usuwa przypisane punkty. Jeżeli zaś punkty zgodnie z prawem usunięto z sytemu, to nie jest możliwe ich przywrócenie, co podnosi strona w złożonym odwołaniu.W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy W. S. zarzucił, iż decyzja nr […] zawiera nieprawdziwe dane w części dotyczącej uzasadnienia co do wielokrotnego naruszenia przepisów ruchu drogowego w okresie od 1 lipca 2009 r. do dnia 4 kwietnia 2009 r. Zdaniem skarżącego nie przekroczył on w terminie jednego roku 24 punktów karnych, ponieważ ustawa – Prawo o ruchu drogowym wyraźnie stwierdza, że po uprawomocnieniu się wyroku Sądu rozpatrującego ewentualne naruszenie przepisów, jeśli nawet nastąpiło to po okresie wygaśnięcia niektórych wykroczeń (ponad jeden rok), to system komputerowy i tak cofnie się do okresu, kiedy wykroczenie popełniono, szukając wykroczeń, które już wygasły, zaczynając od pierwszego. Ponadto skarżący podniósł, iż z rozporządzenia w sprawie postępowania z kierowcami naruszającymi przepisy ruchu drogowego z dnia 20 grudnia 2002 r. wynika, że wpis tymczasowy (a takim był wpis z 1 lipca 2008 r.), usuwany jest z ewidencji, jeśli od momentu naruszenia przepisów minął rok, natomiast w rozpatrywanym przypadku wpis tymczasowy nie został usunięty, a usunięto wpisy ostateczne z 10 i 31 października 2007r. Skarżący zaznaczył również, że w okresie gdy 1 lipca 2008r. popełnił wykroczenia i otrzymał punkty tymczasowe, a na swoim koncie posiadał aktywne punkty za wykroczenia z 10 i 31 października 2007r., więc 1 lipca 2008r. był w rocznym ciągu tych wykroczeń i ten okres skończył się 10 października 2008r., a w nim nie uzyskał 24 punktów.W uzupełniającym skargę piśmie z dnia 19 lipca 2010r. Skarżący ponadto wskazał na przedawnienie wykonania kary za wykroczenie popełnione w dniu 1 lipca 2008r.W odpowiedzi na skargę organ, nie znajdując podstaw do jej uwzględnienia wniósł o jej oddalenie powołując się na szczegółowe, merytoryczne uzasadnienie swojego stanowiska zawarte w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji. Podkreślono również, że w ewidencji punktów karnych funkcjonuje system "kroczący", polegający na sukcesywnym usuwaniu punktów karnych, a nie automatycznym oczyszczaniu jednym posunięciem całej kartoteki.Wojewódzki Sąd Administracyjny zważył, co następuje:Skarga nie jest zasadna, gdyż rozstrzygając sprawę dotyczącą skierowania na badania psychologiczne z powodu przekroczenia liczby 24 punktów otrzymanych na podstawie art. 130 ust. 1 ustawy – Prawo o ruchu drogowym, zarówno organ I jak i II instancji, nie dopuścił się naruszenia przepisów prawa materialnego, ani też przepisów postępowania administracyjnego w stopniu mogącym mieć wpływ na wynik sprawy.Punktem wyjścia dla ustalenia prawidłowości postępowania orzekających w sprawie organów uczynić należy regulację zawartą w art. 124 ust. 1 pkt 2b ustawy – Prawo o ruchu drogowym, zgodnie z którym badaniu psychologicznemu przeprowadzanemu w celu orzeczenia istnienia lub braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem podlega kierujący pojazdem silnikowym skierowany, w drodze decyzji, przez organ kontroli ruchu drogowego, jeżeli przekroczył liczbę 24 punktów otrzymanych na podstawie art. 130 ust. 1 cyt. ustawy. Przepis ten upoważnia Policję do prowadzenia ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego, przy czym określonemu naruszeniu przypisuje się odpowiednią liczbę punktów w skali od 0 do 10 i wpisuje do tej ewidencji. Z powyższego wynika, że punkty karne mają służyć poprawie bezpieczeństwa ruchu przez eliminowanie z udziału w nim na pewien czas kierujących często naruszających przepisy. Czasowa eliminacja z udziału w ruchu drogowym w przypadku wykroczeń, za których popełnienie orzeczono ponad 24 punkty karne jest uzasadniona uporczywością naruszania przepisów ruchu drogowego, co może wskazywać na istnienie przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem (Komentarz do art. 124 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, [w:] R.A. Stefański, Prawo o ruchu drogowym. Komentarz, Dom Wydawniczy ABC, 2005, wyd. II).O ile więc w niniejszej sprawie jako bezsporne uznać należy okoliczności związane z ustaleniem poszczególnych wykroczeń w ruchu drogowym przez skarżącego, to istota sporu dotyczy technicznej strony prowadzenia stosownej ewidencji punktów karnych, w tym także zasad obowiązujących przy wpisywaniu jak i usuwaniu tych punktów. Regulujące te zagadnienia rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie postępowania z kierowcami naruszającymi przepisy ruchu drogowego w swym zał. nr 1 precyzyjnie określa sposób punktowania i liczbę punktów odpowiadających naruszeniu przepisów ruchu drogowego, bez możliwości jakiejkolwiek negocjacji w tym zakresie. Jak wynika bowiem z treści § 2 ust. 1 i 3 cyt. rozporządzenia, do ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego, zwanej dalej "ewidencją", wpisuje się kierowcę, który kierując pojazdem dopuścił się naruszenia przepisów ruchu drogowego, zgodnie z wykazem stanowiącym załącznik nr 1 do rozporządzenia.Jednoznaczna w swej treści jest również regulacja prawna dotycząca sposobu prowadzenia ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego, co potwierdza interpretacja przepisu § 4 ust. 5 rozporządzenia w sprawie postępowania z kierowcami naruszającymi przepisy ruchu drogowego, zgodnie z którym organ wydający prawomocne rozstrzygnięcie, o którym mowa w ust. 1, niezwłocznie przekazuje informację właściwemu organowi prowadzącemu ewidencję na właściwym formularzu. Jakkolwiek ustawodawca redagując powyższy przepis użył pojęcia nieprecyzyjnego, to jednak posiadającego wystarczające znaczenie normatywne dla regulowania okresu wymaganego dla naniesienia stosownych zmian w rejestrze punktów karnych. Dodatkowym wsparciem dla powyższego twierdzenia jest analiza przepisu § 6 ust. 1 pkt 3 cyt. rozporządzenia, który normuje sposób postępowania związany z usuwaniem punktów karnych z ewidencji w przypadku gdy od dnia popełnienia naruszenia upłynął rok, chyba że przed upływem tego okresu kierowca dopuścił się naruszeń, za które liczba punktów ostatecznych i wpisanych tymczasowo przekroczyła 24 punkty, a w przypadku kierowców, o których mowa w art. 140 ust. 1 pkt 3 ustawy – 20 punktów. Oznacza to, że funkcjonuje system "kroczący", polegający na sukcesywnym usuwaniu punktów karnych, a nie automatycznym oczyszczaniu jednym posunięciem całej kartoteki. Tak więc miarodajne znaczenie dla określenia upływu okresu 1 roku wymaganego dla usunięcia punktów ma data popełnienia naruszenia, w związku z którym nałożono określoną liczbę tych punktów. Oznacza to, że punkty przyznane skarżącemu za wykroczenie popełnione w dniu 1 lipca 2008r. nie mogły być usunięte, ponieważ w ciągu roku od tej daty skarżący uzyskał ponad 24 punkty. Z tego powodu nie ma w sprawie żadnego znaczenia fakt, że zgodnie z art. 46§ 1 Kodeksu wykroczeń ukaranie uważa się za niebyłe po upływie dwóch lat od wykonania, darowania lub przedawnienia wykonania kary.Wobec powyższych ustaleń Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy uznając, że zaskarżona decyzja nie narusza prawa, na mocy art. 151 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) orzekł jak w sentencji wyroku.