Sygnatura:
6559
Hasła tematyczne:
Inne
Skarżony organ:
Inne
Data:
2010-07-30
Sąd:
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie
Treść wyniku:
Pozostawić bez rozpatrzenia skargę na dofinansowanie projektu
Sędziowie:
Irena Jakubiec-Kudiura /przewodniczący sprawozdawca/
Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Irena Jakubiec-Kudiura po rozpoznaniu w dniu 25 sierpnia 2010r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi J. sp. z o. o. z siedzibą w L. na informację Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości z dnia […] lipca 2010r. nr […] w przedmiocie oceny wniosku o dofinansowanie realizacji projektu postanawia: pozostawić skargę bez rozpatrzenia.
Uzasadnienie wyroku
Spółka z o.o. J. z siedzibą w L. złożyła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie na informację Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (w skrócie: PARP) zawartą w piśmie z […] lipca 2010r., w przedmiocie oceny merytorycznej wniosku o dofinansowanie realizacji projektu pn. "[…]" nr […].PARP udzielając odpowiedzi na skargę, wniósł o jej oddalenie, gdyż w opinii organu ocena projektu został przeprowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności zgodnie z ustawą z 6 grudnia 2006r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tj. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712), rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z 7 kwietnia 2008r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 (Dz.U. nr 68 poz. 414 ze zm.).Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zważył, co następuje:Zgodnie z art. 30c ust. 1 ustawy z 6 grudnia 2006r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tj. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712), po wyczerpaniu środków odwoławczych przewidzianych w systemie realizacji programu operacyjnego i po otrzymaniu informacji o negatywnym wyniku procedury odwoławczej przewidzianej w systemie realizacji programu operacyjnego, o której mowa w art. 30b ust. 4, wnioskodawca może w tym zakresie wnieść skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego, zgodnie z art. 3 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270, ze zm.), dalej: p.p.s.a. Jednocześnie, w myśl art. 30e ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, w zakresie nieuregulowanym w ustawie do postępowania przed sądami administracyjnymi stosuje się odpowiednio przepisy p.p.s.a. z wyłączeniem określonych przepisów ustawy procesowej.Przechodząc do uzasadnienia podjętego rozstrzygnięcia – pozostawienia skargi bez rozpatrzenia – wyjaśnienia wymagają regulacje ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju dotyczące trybu składania skargi do sądu administracyjnego oraz wymogów jakim winna ona czynić zadość.Zauważyć należy, iż omawiana ustawa wprowadziła szczególny tryb składania skargi do sądu administracyjnego, odmienny od trybu uregulowanego w p.p.s.a. Stosownie do przepisu art. 30c ust. 2 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, skarga wnoszona jest przez wnioskodawcę w terminie 14 dni od dnia otrzymania informacji, o której mowa w art. 30b ust. 4, bezpośrednio do właściwego wojewódzkiego sądu administracyjnego wraz z kompletną dokumentacją w sprawie, obejmującą wniosek o dofinansowanie wraz z informacją w przedmiocie oceny projektu, kopie wniesionych środków odwoławczych oraz informacji, o której mowa w art. 30b ust. 4.Jednocześnie w myśl art. 30c ust. 5 pkt 2 ustawy, wniesienie skargi niekompletnej powoduje pozostawienie jej bez rozpatrzenia.W niniejszej sprawie skarżąca spółka wniosła skargę, do której załączyła wniosek o dofinansowanie, Biznes Plan dla projektów współfinansowanych w ramach działania 4.2, kopię wyniku protestu z […] kwietnia 2010r., kopię pisma PARP z […] lipca 2010r. Natomiast nie złożono wraz ze skargą kopii wniesionych środków odwoławczych, odpisu KRS oraz odpisu skargi, co było obowiązkiem strony zgodnie z przywołanym wyżej przepisem zawierającym wyliczenie wymaganych dokumentów.W dniu […] sierpnia 2010r. złożone zostało do Sądu potwierdzenie uiszczenia wpisu sądowego w kwocie 200 zł., zaś w odpowiedzi na zarządzenie Przewodniczącego Wydziału z […] lipca 2010r. skarżąca spółka w dniu […] sierpnia 2010r. złożyła odpis pełny z krajowego rejestru sądowego.Jak już wyżej podkreślono, tryb skłaniania skargi do sądu administracyjnego, przewidziany w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, jest trybem szczególnym. Jednym z odstępstw od ogólnych zasad (unormowanych w p.p.s.a) jest pominięcie przy składaniu skargi organu administracyjnego i wniesienie skargi przez stronę skarżącą bezpośrednio do sądu, a nie za pośrednictwem organu. Przepis art. 30e ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju wprowadził odstępstwo nie tylko od powyższej reguły, ale co więcej wyłączył obowiązek organu wynikający z art. 54 § 2 p.p.s.a, tj. obowiązek przekazania skargi wraz z aktami administracyjnymi sprawy. W konsekwencji oznacza to, iż sąd administracyjny rozpoznaje sprawę wyłącznie w oparciu o złożoną przez stronę skarżącą dokumentację i nie ma podstawy by żądać od organu złożenia dokumentacji gromadzonej w toku toczącego się przed nim postępowania (akt administracyjnych sprawy, czy też poszczególnych dokumentów z tych akt).Jednocześnie podnieść należy, iż braku dokumentacji, o której mowa w art. 30c ust. 2 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, nie można utożsamiać z brakami formalnymi skargi, podlegającymi uzupełnieniu na wezwanie sądu. Zaznaczyć również należy, iż Sąd – mając na uwadze przepis art. 30d ust. 3 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju i określony w art. 30b ust. 1 i 4 sposób zaskarżenia rozstrzygnięcia – dokonał analizy pouczenia zawartego w zaskarżonym piśmie z […] lipca 2010r., które uznał za wystarczające, bowiem znalazła się w nim informacja o prawie wniesienia skargi wraz z kompletną dokumentacją w sprawie, obejmującą wniosek o dofinansowanie wraz z informacją w przedmiocie oceny projektu, kopie wniesionych środków odwoławczych oraz kopie informacji o wynikach procedury odwoławczej. Skarżący nie dostosował się do pouczenia, ponieważ nie dołączył do skargi kopii protestu.Tymczasem z orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego wynika, że jakkolwiek skarga jako pismo procesowe naruszające wymagania określone w art. 46, 47 i 57 § 1 p.p.s.a. podlega w tym zakresie uzupełnieniu, to nie dotyczy to dokumentów o jakich mowa w treści art. 30c ust. 2 ww. ustawy. Zatem możliwe jest uzupełnienie skargi co do złożenia odpisu z krajowego rejestru sądowego oraz złożenia odpisu skargi, natomiast niemożliwe jest, jak wcześniej Sąd nadmienił uzupełnienie dokumentacji skargi o kopię wniesionego do organu protestu.W tym stanie rzeczy, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, na podstawie art. 30c ust. 5 pkt 2 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, orzekł jak w sentencji postanowienia.