Sygnatura:
6132 Kary pieniężne za naruszenie wymagań ochrony środowiska
Hasła tematyczne:
Wstrzymanie wykonania aktu
Skarżony organ:
Inspektor Ochrony Środowiska
Data:
2010-07-29
Sąd:
Naczelny Sąd Administracyjny
Treść wyniku:
Wstrzymano wykonanie zaskarżonej decyzji
Sędziowie:
Wiesław Kisiel /przewodniczący sprawozdawca/
Sentencja
Dnia 8 września 2010 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Sędzia NSA Wiesław Kisiel po rozpoznaniu w dniu 8 września 2010 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Przedsiębiorstwa […] sp. z o.o. z siedzibą w H. o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji w sprawie ze skargi kasacyjnej Przedsiębiorstwa […] sp. z o.o. z siedzibą w H. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 kwietnia 2010 r., IV SA/Wa 1855/09 oddalającego skargę Przedsiębiorstwa […] sp. z o.o. z siedzibą w H. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia […] września 2009 r., nr […] w przedmiocie wymierzenia kary administracyjnej za wprowadzanie do środowiska ścieków postanawia: wstrzymać wykonanie zaskarżonej decyzji
Uzasadnienie wyroku
Przedsiębiorstwo […] sp. z o.o. z siedzibą w H. (dalej "Spółka") wniosła od Naczelnego Sądu Administracyjnego skargę kasacyjną od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 kwietnia 2010 r., IV SA/Wa 1855/09 oddalającego jej skargę na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (dalej "GIOŚ") z dnia […] września 2009 r., nr […] w przedmiocie wymierzenia kary administracyjnej za wprowadzanie do środowiska ścieków w kwocie 698 823 zł.Pismem z dnia 23 czerwca 2010 r. skarżąca wniosła o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji. W uzasadnieniu wniosku postawiono zarzut sprzeczności z Konstytucją i z prawem unijnym tych przepisów Prawa ochrony środowiska, które regulują wymierzanie administracyjnych kar pieniężnych.. Spółka poniosła w I. kwartał 2010 r. straty w wysokości około 400 000 zł. Dla prowadzonej obecnie rozbudowy infrastruktury wodno-ściekowej na terenie miasta H. Spółka musi zaangażować środki trwałe o wartości 11 967 770,87 zł., gdy tymczasem plan finansowy Spółki na rok 2009 zamknął się kwotą 7 400 000 zł.Obciążenia finansowe spółki zawiązane z realizacją inwestycji oraz wysokość wymierzonej administracyjnej kary pieniężnej spowoduje zachwianie płynności finansowej skarżącej, co doprowadzi w konsekwencji do ogłoszenia upadłości. Ponadto GIOŚ decyzją z dnia […] maja 2010 r. utrzymał w mocy decyzję Podlaskiego Inspektora Ochrony Środowiska w Białymstoku wymierzającą Spółce karę administracyjną w wysokości 1 414 929 zł.Do wniosku skarżąca Spółka dołączyła sprawozdanie o przychodach, kosztach i wyniku finansowym oraz o nakładach na środki trwałe za 2009 r. oraz decyzję GIOŚ z dnia 20 maja 2010 r.Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uwzględnił analogiczny wniosek strony.Naczelny Sąd Administracyjny zważył co następuje:Po oddaleniu skargi, skarżący, który wniósł skargę kasacyjną może wystąpić z wnioskiem o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji (por. uchwała składu siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 kwietnia 2007 r., I GPS 1/07, ONSAiWSA z 2007 r., nr 4, poz.77).Sąd może na wniosek skarżącego wstrzymać wykonanie zaskarżonego aktu, jeżeli zachodzi niebezpieczeństwo, że wykonanie aktu mogłoby wyrządzić znaczną szkodę lub spowodować trudne do odwrócenia skutki (art.61 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, Dz.U. nr 153 poz.1270, ze zm. zwanej dalej P.p.s.a.). Wniosek o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji jest jednym ze środków procesowych dla obrony interesów własnych wnioskodawcy (art.50 P.p.s.a. ).W rozpoznawanej sprawie przytoczone przez skarżącą okoliczności uzasadniają wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji.Sąd oceniając, czy może powstać znaczna szkoda lub trudne do odwrócenia skutki, gdyby skarga została uwzględniona i należna obecnie kara stała się nienależną, bierze pod uwagę całokształt sytuacji finansowej strony wnoszącej o wstrzymanie wykonania decyzji nakładającej karę pieniężną. Istotne znaczenie ma okoliczność, iż skarżąca zobowiązana jest do uiszczenia kar w łącznej wysokości 2 113 752 zł. W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, mając na uwadze wysokość tych kar oraz przedstawione dokumenty dotyczące sytuacji finansowej Spółki, uiszczenie kary wynikającej z zaskarżonej decyzji (698 823 zł.) przed prawomocnym rozpoznaniem sprawy może spowodować niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody. Na ocenę zasadności wniosku wpływ ma również prowadzona przez Spółkę inwestycja polegająca na budowie sieci wodno-kanalizacyjnej w H. i związana z tym konieczność zaangażowania przez Spółkę znacznych środków finansowych.Celem instytucji wstrzymania wykonania zaskarżonego aktu administracyjnego jest zapobieżenie powstaniu znacznej szkody lub trudnym do odwrócenia skutkom, a nie ocena legalności tego aktu.Z tego względu Naczelny Sąd Administracyjny orzekł jak w sentencji na podstawie art.61 § 3 w związku z art.193 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.