II OZ 1304/10 – Postanowienie NSA


Sygnatura:
6313 Cofnięcie zezwolenia na broń
Hasła tematyczne:
Wstrzymanie wykonania aktu
Skarżony organ:
Komendant Policji
Data:
2010-12-03
Sąd:
Naczelny Sąd Administracyjny
Treść wyniku:
Oddalono zażalenie
Sędziowie:
Arkadiusz Despot – Mładanowicz /przewodniczący sprawozdawca/

Sentencja

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Sędzia NSA Arkadiusz Despot-Mładanowicz po rozpoznaniu w dniu 4 stycznia 2011 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia T. R. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 października 2010 r., sygn. akt II SA/Wa 1428/10 o odmowie wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji w sprawie ze skargi T. R. na decyzję Komendanta Głównego Policji z dnia […] lipca 2010 r., nr […] w przedmiocie cofnięcia pozwolenia na broń palną myśliwską postanawia: oddalić zażalenie

Uzasadnienie wyroku

T. R. w skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie na decyzję Komendanta Głównego Policji z dnia […] lipca 2010 r. nr […] w przedmiocie cofnięcia pozwolenia na broń palną myśliwską zawarł wniosek o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji. Motywując swoje żądanie, podniósł, iż wykonanie tej decyzji spowoduje wyrządzenie mu szkody oraz trudne do odwrócenia skutki, związane z koniecznością sprzedania broni oraz wykluczenia z koła łowieckiego i następstwami z tego wynikającymi.Postanowieniem z dnia 27 października 2010 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie odmówił wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji. Jak wskazał Sąd analiza powołanych przez T. R. we wniosku okoliczności nie daje podstaw do stwierdzenia, iż w niniejszej sprawie zachodzą przesłanki wskazane w art. 61 § 3 p.p.s.a., umożliwiające wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji Komendanta Głównego Policji. Skarżący, poza ogólnikowymi stwierdzeniami dotyczącymi obowiązku sprzedaży broni i wykluczenia z koła łowieckiego, nie wykazał bowiem, iż wykonanie decyzji wyrządzi mu znaczną szkodę lub spowoduje trudne do odwrócenia skutki. Zdaniem Sądu, podkreślenia wymaga, iż ewentualna niekorzystna dla skarżącego różnica w cenie nabycia i zbycia broni nie może być kwalifikowana w kategoriach znacznej szkody, ani też okoliczności, która spowoduje trudne do odwrócenia skutki. Ponadto, osoba, której cofnięto pozwolenie na broń, może – w przypadku gdy nie dokona jej zbycia – złożyć broń do depozytu policyjnego, o czym skarżący został w sposób szczegółowy poinformowany pismem Naczelnika Wydziału Postępowań Administracyjnych KWP w Kielcach z dnia 7 czerwca 2010 r. nr AZ-DJ-643-52/212/10.Na powyższe postanowienie skarżący wniósł zażalenie podnosząc, że szkoda w tym przypadku nie ma charakteru materialnego sensu stricto lecz jest związana z wykluczeniem z koła łowieckiego i koniecznością wyzbycia się broni.Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:Zgodnie z art. 61 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm., dalej p.p.s.a.) sąd może na wniosek skarżącego wydać postanowienie o wstrzymaniu wykonania w całości lub w części aktu lub czynności, jeżeli zachodzi niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków. Dotyczy to także aktów wydanych lub podjętych we wszystkich postępowaniach prowadzonych w granicach tej samej sprawy. Z konstrukcji tej normy prawnej wynika, iż to na skarżącym spoczywa ciężar wykazania przesłanek zawartych w cytowanym przepisie, zaś sąd może wstrzymać wykonanie zaskarżonego aktu jeżeli jest spełniona ustawowa przesłanka określona jako potencjalna możliwość wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków, gdy akt lub czynność zostanie wykonana.Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że skarżący nie wykazał w przekonujący sposób, że wykonanie decyzji o cofnięciu pozwolenia na broń palną myśliwską może spowodować trudne do odwrócenia skutki lub wyrządzić znaczną szkodę. Takich skutków nie może wywołać bowiem wykluczenie z koła łowieckiego, które nie jest nieodwracalne ani też podniesiona przez skarżącego konieczność sprzedaży broni, jak bowiem trafnie zauważył Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, skarżący został pouczony przez organ Policji o możliwości złożenia broni do depozytu Policji, zatem może on uniknąć również szkody materialnej związanej z jej ewentualną sprzedażą. W takiej sytuacji należy uznać, że Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zasadnie zaskarżonym postanowieniem z dnia 27 października 2010 r. odmówił wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji Komendanta Głównego Policji z dnia […] lipca 2010 r., w przedmiocie cofnięcia pozwolenia na broń palną myśliwską.Mając powyższe na uwadze Naczelny Sąd Administracyjny w oparciu o art. 184 w związku z art. 197 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) postanowił zażalenie oddalić.

Powr