Sygnatura:
6014 Rozbiórka budowli lub innego obiektu budowlanego, dokonanie oceny stanu technicznego obiektu, doprowadzenie obiektu do s
Hasła tematyczne:
Wstrzymanie wykonania aktu
Skarżony organ:
Inspektor Nadzoru Budowlanego
Data:
2010-10-20
Sąd:
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie
Treść wyniku:
Odmówiono wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji
Sędziowie:
Mirosława Kowalska /przewodniczący sprawozdawca/
Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Mirosława Kowalska po rozpoznaniu w dniu 16 listopada 2010 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi Spółdzielni Budowlano-Mieszkaniowej […] w […] na decyzję […] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia […] sierpnia 2010 r. nr […] w przedmiocie nałożenia obowiązku usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości postanawia odmówić wstrzymania wykonania decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego […] z dnia […] maja 2010 r. nr […]
Uzasadnienie wyroku
Do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie wpłynęła skarga Spółdzielni Budowlano-Mieszkaniowej […] w […] na decyzję […] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia […] sierpnia 2010 r. nr […].W skardze zawarto wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego […] z dnia […] maja 2010 r. nr […].Powyższą decyzją organ nałożył na Spółdzielnię Budowlano-Mieszkaniową […] w […] obowiązek usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości poprzez remont tarasów przynależnych do lokali mieszkalnych nr […] i nr […] oraz wykonaniu nowej izolacji wodoszczelnej.We wniosku strona skarżąca wskazała, że wykonanie decyzji nakazującej usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości – przed rozpoznaniem wniesionej do Sądu skargi – mogłoby narazić Spółdzielnię na powstanie szkód, w postaci konieczności finansowania prac budowlanych, których strona skarżąca nie powinna, w myśl obowiązujących przepisów prawa, prowadzić ani finansować.Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zważył, co następuje:Stosownie do treści art. 61 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2002r., nr 153, poz. 1270 ze zm.) wniesienie skargi nie wstrzymuje wykonania aktu lub czynności.Jednakże, na podstawie § 3 omawianego artykułu, po przekazaniu sądowi skargi sąd może na wniosek skarżącego wydać postanowienie o wstrzymaniu wykonania w całości lub w części aktu lub czynności, o których mowa w § 1, o ile w sprawie występuje jedna z wymienionych we wskazanym przepisie przesłanek. Zaznaczyć bowiem trzeba, że instytucja wstrzymania wykonania ma charakter wyjątkowy i jej zastosowanie może mieć miejsce wyłącznie w sytuacji stwierdzenia, iż zachodzi niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków, gdyby akt lub czynność zostały wykonane. Warunkiem wydania postanowienia o wstrzymaniu wykonania aktu lub czynności jest więc wykazanie przez skarżącego we wniosku okoliczności uzasadniających możliwość wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków. Przy czym zauważyć należy, iż w omawianym przepisie chodzi o taką szkodę (majątkową, a także niemajątkową), która nie będzie mogła być wynagrodzona przez późniejszy zwrot spełnionego lub wyegzekwowanego świadczenia, ani też nie będzie możliwe przywrócenie rzeczy do stanu pierwotnego.Rozpoznając wniosek skarżącej Spółdzielni, w świetle powołanego wyżej przepisu, Sąd uznał, iż nie został on w dostatecznym stopniu uzasadniony i nie zasługuje na uwzględnienie.Jednocześnie Sąd zauważa, iż negatywne rozpoznanie wniosku o wstrzymanie wykonania ma charakter tymczasowy i nie przesądza o końcowym wyniku sprawy, i o dalszym losie przedmiotowego w sprawie obowiązku usunięcia nieprawidłowości, tj. o jego ewentualnym wykonaniu bądź nie. Katalog przesłanek warunkujących wstrzymanie wykonania zaskarżonego aktu jest zamknięty, co oznacza, że Sąd nie bada zasadności samej skargi na etapie rozpoznania wniosku o wstrzymanie wykonania zaskarżonego rozstrzygnięcia lub czynności. Kontroli zgodności z prawem zaskarżonej decyzji, a więc prawidłowości zastosowania przez organy administracji państwowej przepisów obowiązującego prawa oraz trafności ich wykładni, Sąd dokona dopiero po przeprowadzeniu rozprawy.Z wymienionych powodów, na podstawie art. 61 § 3 i 5 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2002r., nr 153, poz. 1270 ze zm.), Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie orzekł, jak w sentencji.