Sygnatura:
645 Sprawy nieobjęte symbolami podstawowymi 601 644 oraz od 646-6526392 Skargi na uchwały rady powiatu w przedmiocie … (art. 87 i 88 ustawy o samorządzie powiatowym)
Hasła tematyczne:
Odrzucenie skargi
Skarżony organ:
Rada Powiatu
Data:
2010-10-12
Sąd:
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi
Treść wyniku:
Odrzucono skargę
Sędziowie:
Małgorzata Łuczyńska /przewodniczący sprawozdawca/
Sentencja
Dnia 1 grudnia 2010 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Łuczyńska po rozpoznaniu w dniu 1 grudnia 2010 roku na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi M. S. na uchwałę Rady Powiatu […] z dnia […] Nr […] w przedmiocie rozstrzygnięcia skargi na działania Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Z. p o s t a n a w i a : odrzucić skargę.
Uzasadnienie wyroku
W dniu 5 września 2010 roku M. S. wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi pismo zatytułowane "Skarga i wniosek o uznanie nieważności uchwały Przewodniczącego Rady Powiatu […] J. K. […]".W sprawie ustalono, że w dniu 21 grudnia 2009 roku M. S. wniosła do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej wniosek i prośbę o pomoc w sprawie odebrania jej przez Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Z. W. W., środków wziętych na działalność gospodarczą. Powyższe pismo zostało przekazane do Rady Powiatu […] w trybie art. 231 w związku z art. 229 pkt 4 Kpa. W dniu 27 sierpnia 2010 roku Rada Powiatu […] działając na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym oraz art. 229 pkt 4 Kpa, podjęła uchwałę Nr LIII/76/10 uznającą za niezasadną skargę M. S. na działanie Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Z.W dniu 5 września 2010 roku M. S. wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi pismo zatytułowane "Skarga i wniosek o uznanie nieważności uchwały Przewodniczącego Rady Powiatu […] J. K. […]". W odpowiedzi na skargę Rada Powiatu […] wniosła o odrzucenie skargi z uwagi na niewyczerpanie środków zaskarżenia, o których mowa w art. 52 § 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) lub jej oddalenie.Zarządzeniem z dnia 13 października 2010 roku Przewodniczący Wydziału III Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi wezwał skarżącą do wskazania numeru i daty zaskarżonej uchwały w terminie siedmiu dni, pod rygorem uznania, że wniesiona w dniu 5 września 2010 roku skarga dotyczy uchwały Rady Powiatu […] z dnia […], Nr […]Powyższe zarządzenie doręczono skarżącej w dniu 19 października 2010 roku.Pomimo prawidłowo doręczonego wezwania, skarżąca nie udzieliła odpowiedzi na wezwanie Sądu.Zarządzeniem z dnia 19 listopada 2010 roku Sąd potraktował skargę M. S. z dnia 5 września 2010 roku jako skargę na uchwałę Rady Powiatu […] z dnia […] Nr […].Wojewódzki Sąd Administracyjny zaważył, co następuje:Skarga jest niedopuszczalna.Zakres właściwości rzeczowej Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wyznaczają przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).Zgodnie z art. 3 powołanej ustawy kontrola obejmuje orzekanie w sprawach skarg na:1) decyzje administracyjne;2) postanowienia wydane w postępowaniu administracyjnym, na które służy zażalenie albo kończące postępowanie, a także na postanowienia rozstrzygające sprawę co do istoty;3) postanowienia wydane w postępowaniu egzekucyjnym i zabezpieczającym, na które służy zażalenie;4) inne niż określone w pkt 1-3 akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa;4a) pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach;5) akty prawa miejscowego organów jednostek samorządu terytorialnego i terenowych organów administracji rządowej;6) akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków, inne niż określone w pkt 5, podejmowane w sprawach z zakresu administracji publicznej;7) akty nadzoru nad działalnością organów jednostek samorządu terytorialnego;8) bezczynność organów w przypadkach określonych w pkt 1 – 4a.Pismo M. S. na działanie Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Z. została przekazane przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej do rozpoznania Radzie Powiatu […] w trybie art. 231 w związku z art. 229 pkt 4 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.). Przepisy te znajdują się w dziale VIII Kpa regulującym tzw. postępowanie skargowe. Zgodnie z art. 227 k.p.a., przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw. Skarga, która została w tym trybie wniesiona, uruchamia jednoinstancyjne postępowanie administracyjne uproszczone, które kończy się nie decyzją administracyjną w sposób władczy kształtującą sytuację prawną adresata, lecz czynnością materialno-techniczną, tj. zawiadomieniem o sposobie załatwienia sprawy.W myśl zaś przepisu art. 229 pkt 4 k.p.a., jeżeli przepisy szczególne nie określają innych organów właściwych do rozpatrywania skarg, organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności zarządu powiatu oraz starosty, a także kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2 – jest rada powiatu. W przedmiotowej sprawie organem właściwym do rozpoznania skargi w trybie przepisów działu VIII k.p.a. była Rada Powiatu […], która podjęła uchwałę z dnia […], Nr […] uznającą skargę M. S. za niezasadną.W orzecznictwie sądów administracyjnych panuje niekwestionowany pogląd, w pełni akceptowany również przez Sąd orzekający w niniejszej sprawie, zgodnie z którym, w sprawach dotyczących postępowania skargowego nie przysługuje skarga do sądu administracyjnego (por. postanowienie NSA z dnia 1 lutego 2007 roku, sygn. akt I OSK 395/06 LEX nr 362475; postanowienie WSA w Lublinie z dnia 31 grudnia 2007 roku, sygn. akt III SA/Lu 586/07 Wspólnota 2008/3/47; postanowienie WSA w Warszawie z dnia 24 listopada 2006 roku, sygn. akt III SA/Wa 948/06 LEX nr 295005).Poglądu tego w żaden sposób nie zmienia fakt, że zaskarżona czynność przybrała formę uchwały – wynika to bowiem tylko i wyłącznie z faktu, że uchwała jest właściwą formą dla działania organu kolegialnego, jakim jest rada powiatu. Uchwała podjęta przez radę powiatu w trybie postępowania skargowego regulowanego przepisami k.p.a. nie może być w żadnym wypadku kwalifikowana jako akt podlegający zaskarżeniu na podstawie art. 101 ustawy z 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.).W tym stanie rzeczy skarga na czynność niemieszczącą się w zakresie właściwości sądu administracyjnego jako niedopuszczalna podlega odrzuceniu.Mając powyższe na uwadze Wojewódzki Sąd Administracyjny na podstawie art. 58 § 1 pkt 1 i § 3 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skargę odrzucił.a.ł.