II OSK 810/11 – Postanowienie NSA


Sygnatura:
6136 Ochrona przyrody
Hasła tematyczne:
Wstrzymanie wykonania aktu
Skarżony organ:
Samorządowe Kolegium Odwoławcze
Data:
2011-04-13
Sąd:
Naczelny Sąd Administracyjny
Treść wyniku:
Wstrzymano wykonanie zaskarżonej decyzji
Sędziowie:
Paweł Miładowski /przewodniczący sprawozdawca/

Sentencja

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Paweł Miładowski, , , po rozpoznaniu w dniu 13 maja 2011 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku E. P. o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji w sprawie ze skargi E. P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi z dnia […] sierpnia 2010 r., nr […] w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej za usunięcie bez zezwolenia drzewa postanawia wstrzymać wykonanie zaskarżonej decyzji.

Uzasadnienie wyroku

Wyrokiem z dnia 10 grudnia 2010 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi oddalił skargę E. P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi z dnia […] sierpnia 2010 r., nr […] w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej za usunięcie bez zezwolenia drzewa.Skargę kasacyjna od powyższego orzeczenia wniosła E. P. wnosząc jednocześnie o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji. W uzasadnieniu wniosku skarżąca kasacyjnie podniosła, że nie jest w stanie bez narażenia się na egzekucję z posiadanej nieruchomości ergo utratę dorobku życiowego zapłacić tak wysokiej należności pieniężnej. Wskazała, że nie posiada oszczędności i nie dysponuje środkami finansowymi na zapłacenie orzeczonej kary. Uzyskiwane dochody pozwalają jej jedynie na zaspokojenie niezbędnych potrzeb.Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:Po oddaleniu skargi, skarżący, który wniósł skargę kasacyjną może wystąpić z wnioskiem o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji (por. uchwała składu siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 kwietnia 2007 r., sygn. akt I GPS 1/07, ONSAiWSA z 2007 r., Nr 4, poz. 77). Uwzględnienie takiego wniosku jest możliwe, jeżeli spełnione są przesłanki określone w art. 61 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).Przesłanki w postaci wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków, o których mowa w art. 61 § 3 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi należy wiązać z sytuacją, która może powstać, gdy zaskarżony do sądu akt administracyjny zostanie wykonany, a następnie na skutek uwzględnienia skargi akt ten zostanie wzruszony. O takim potencjalnym niebezpieczeństwie jest mowa w art. 61 § 3 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi i z tą sytuacją należy wiązać możliwość wyrządzenia szkody lub trudnych do odwrócenia skutków. W przypadku nałożenia kary pieniężnej za usunięcie drzew bez wymaganego zezwolenia, nie chodzi o ocenę, czy kara została zasadnie nałożona ani czy w prawidłowej wysokości, ale o ocenę, czy może powstać znaczna szkoda lub trudne do odwrócenia skutki wywołane wykonaniem zaskarżonej decyzji, jeżeli okazałoby się, że w wyniku uwzględnienia skargi kara nałożona tą decyzją nie powinna być uiszczona.W rozpoznawanej sprawie przytoczone przez skarżącą okoliczności uzasadniają wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji. We wniosku o wstrzymanie wykonania decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia […] sierpnia 2010 r. utrzymującej w mocy decyzję Prezydenta Miasta Łodzi z dnia […] maja 2010 r., nr […] w przedmiocie nałożenia kary w wysokości […] zł za wycięcie bez wymaganego zezwolenia organu gminy jednej sztuki klonu jesionolistnego, znajdującego się na terenie nieruchomości należącej do skarżącej.Należy wskazać, iż Sąd oceniając, czy może powstać znaczna szkoda lub trudne do odwrócenia skutki, jeżeli okazałoby się, że w wyniku uwzględnienia skargi należna kara nie powinna zostać pobrana, bierze pod uwagę wysokość nałożonej kary pieniężnej oraz całokształt sytuacji finansowej strony wnoszącej o wstrzymanie wykonania decyzji nakładającej karę pieniężną. Mając na uwadze wysokość kary, którą skarżąca zobowiązana jest uiścić oraz znajdujące się w aktach sprawy dokumenty dotyczące jej sytuacji finansowej uiszczenie tych należności przed prawomocnym rozpoznaniem sprawy może spowodować niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody.Należy także podkreślić, że celem instytucji wstrzymania wykonania aktu administracyjnego jest ukształtowanie stosunków do czasu prawomocnego rozpoznania sprawy w zakresie zapobieżenia znacznej szkodzie lub trudnym do odwrócenia skutkom, a nie ocena legalności tego aktu.W tym stanie rzeczy Naczelny Sąd Administracyjny, na podstawie art. 61 § 3 w związku z art. 193 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, orzekł jak w sentencji postanowienia.