Sygnatura:
6180 Wywłaszczenie nieruchomości i odszkodowanie, w tym wywłaszczenie gruntów pod autostradę
Hasła tematyczne:
Wstrzymanie wykonania aktuInne
Skarżony organ:
Wojewoda
Data:
2010-08-13
Sąd:
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu
Treść wyniku:
Uchylono postanowienie SąduWstrzymano wykonanie zaskarżonego aktu
Sędziowie:
Barbara Drzazga /przewodniczący sprawozdawca/
Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Drzazga po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 23 grudnia 2010 r. zażalenia strony skarżącej na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 25 listopada 2010 r. sygn. akt II SA/Po 553/10 oddalające wniosek o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji w sprawie ze skargi Burmistrza O. na decyzję Wojewody Wielkopolskiego z dnia […] czerwca 2010 r. Nr […] w przedmiocie odszkodowania za grunt przejęty pod drogę oraz z tytułu wygaśnięcia prawa użytkowania wieczystego postanawia 1. uchylić postanowienie tutejszego Sądu z dnia 25 listopada 2010 r. sygn. akt II SA/Po 553/10, 2. wstrzymać wykonanie zaskarżonej decyzji. /-/B. Drzazga
Uzasadnienie wyroku
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu postanowieniem z dnia 25 listopada 2010 r. sygn. akt II SA/Po 553/10, oddalił wniosek strony o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji, którą Wojewoda Wielkopolski utrzymał w mocy decyzję Starosty […] z dnia […] 2010 r. w przedmiocie ustalenia odszkodowania na rzecz Spółdzielni A za przejęcie na rzecz Gminy O. prawa własności działki nr […], bliżej opisanej w decyzji, w kwocie […] zł oraz z tytułu wygaszenia prawa użytkowania wieczystego działki nr […], bliżej opisanej w decyzji, w kwocie […] zł, bowiem strona skarżąca w żaden sposób nie wykazała, że wykonanie decyzji wyrządzi Gminie znaczną szkodę lub może spowodować trudne do odwrócenia skutki. Zażalenie na powyższe postanowienie złożył Burmistrz O. podnosząc, iż tutejszy Sąd nie rozważył wszystkich argumentów podniesionych we wniosku o wstrzymanie wykonania decyzji, w szczególności faktu, że Gmina O. jako jednostka samorządu terytorialnego wydatkuje środki w oparciu o uchwalony budżet, na którego stronę dochodową, w części pobieranej i przekazywanej przez urzędy skarbowe, Gmina nie ma wpływu. Skarżący podał, iż w 2009 r. wykonanie planu udziału w podatku od osób fizycznych było niższe o […] zł od zaplanowanego. Podobnie w roku bieżącym, w którym "wykonanie planu ustalonego przez Ministerstwo Finansów jest zagrożone o około 400.000 zł". Strona podniosła, iż podobnie jest z udziałem w podatku dochodowym od osób prawnych; Gmina w 2009 r. otrzymała nadpłatę w wysokości 4[…] […] zł, którą spłaca w 2010 r., a wykonanie to na dzień 30 września 2010 r. wyniosło kwotę – 195 […] zł. Skarżąca powołała się również na konieczność zwrotu nadpłaconych dochodów z podatku od czynności cywilno-prawnych w kwocie 259 […] zł, jak również niższe przychody ze sprzedaży majątku od planowanych i przesunięcie wpływów na rok 2011 r. Zdaniem skarżącego Sąd nie wziął pod uwagę, iż obowiązkiem Gminy w pierwszym rzędzie jest realizacja tzw. wydatków sztywnych mających na celu zapewnienie bezpiecznego funkcjonowania jednostek organizacyjnych Gminy, jak świadczenia z zakresu pomocy społecznej, wynagrodzenia dla pracowników samorządowych, w tym pracowników oświaty. Nieterminowe wypłaty tych świadczeń i ich pochodnych powodują odpowiedzialność z tytułu odsetek oraz odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Ponadto skarżący powołał się na zaangażowanie Gminy w inwestycje publiczne współfinansowane ze środków unijnych, co wymaga wcześniejszego wyłożenia środków pochodzących głównie z pożyczek i kredytów. Podniósł również, iż Gmina ma zaplanowane wydatki z tytułu umów podpisanych z wykonawcami. W przekonaniu strony, na sfinansowanie spornego odszkodowania Gmina musiałaby zaciągnąć kredyt.Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu zważył, co następuje.Podniesione przez Gminę okoliczności uzasadniają zastosowanie w sprawie art. 195 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153 poz. 1270 ze zm., dalej: p.p.s.a.) i uwzględnienie wniesionego zażalenia, jako oczywiście uzasadnionego, bez potrzeby przesyłania akt Naczelnemu Sądowi Administracyjnemu.Zgodnie z treścią art. 61 § 3 p.p.s.a. po przekazaniu sądowi skargi sąd może na wniosek skarżącego wydać postanowienie o wstrzymaniu wykonania w całości lub części aktu lub czynności, jeżeli zachodzi niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków. Na wnioskodawcy spoczywa obowiązek przedstawienia okoliczności, które pozwolą sądowi na dokonanie oceny, czy spełnione są przesłanki uzasadniające udzielenie ochrony tymczasowej. Co do przesłanki niebezpieczeństwa wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenie skutków w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego wskazuje się, że chodzi o szkodę (majątkową, a także niemajątkową), która nie będzie mogła być wynagrodzona przez późniejszy zwrot spełnionego świadczenia lub jego wyegzekwowanie, ani też nie będzie możliwe przywrócenie rzeczy do stanu pierwotnego (post. NSA z dnia 20 grudnia 2004 r., sygn. akt GZ 138/04, dostępne w Centralnej Bazie Orzeczeń pod adresem http://orzeczenia.nsa.gov.pl).Rozpoznając sprawę na nowo Sąd uwzględnił przedstawioną w zażaleniu sytuację finansową Gminy, strukturę i charakter dochodów oraz wydatków w porównaniu do kwoty odszkodowania łącznie przekraczającej […] 000 zł, która przy tym znacznie odbiega od wysokości odszkodowania pierwotnie ustalonego przez organ I instancji w 2008 r.W tych okolicznościach uznać należy, iż Burmistrz O. wykazał, że zostały spełnione przesłanki uzasadniające wstrzymanie wykonania decyzji. Wykonanie decyzji przed podjęciem przez tutejszy Sąd rozstrzygnięcia co do zasadności wniesionej skargi może prowadzić do wyrządzenia Gminie znacznej szkody lub powstania trudnych do odwrócenia skutków. Konieczność zapłacenia przez stronę odszkodowania w wysokości ponad […] 000 zł wiąże się z realnym niebezpieczeństwem utraty środków finansowych na cele wcześniej przewidziane w budżecie Gminy, co w konsekwencji mogłoby doprowadzić do niezrealizowania tegoż celu (por. postanowienie NSA z dnia 16 kwietnia 2009 r., sygn. akt I OSK 382/09, dostępne w internetowej bazie orzeczeń pod adresem: http://orzeczenia.nsa.gov.pl). Skutki wykonania zaskarżonej decyzji wykraczają w stosunku do Gminy poza proste pozbawienie podmiotu określonej sumy pieniężnej, bowiem dotyczą struktury wydatków zaplanowanych w danym roku budżetowym (na które składają się między innymi inwestycje, których współfinansowanie ze środków unijnych polega na częściowym refinansowaniu realizowanych inwestycji) i relacji Gminy jako dłużnika z innymi podmiotami (pracownikami, świadczeniobiorcami, kontrahentami).Reasumując stwierdzić należy, iż podane przez wnioskodawcę okoliczności mogły stanowić podstawę do uzyskania ochrony tymczasowej w sprawie, bowiem strona wykazała w sposób dostateczny zasadność wniosku, podając okoliczności wskazujące na istnienie przesłanek z art. 61 § 3 p.p.s.a.W tym stanie rzeczy Sąd na podstawie art. 195 § 2 oraz art. 61 § 3 i § 5 p.p.s.a. oraz orzekł jak w sentencji./-/B. Drzazga