II SA/Gl 774/09 – Postanowienie WSA w Gliwicach


Sygnatura:
6014 Rozbiórka budowli lub innego obiektu budowlanego, dokonanie oceny stanu technicznego obiektu, doprowadzenie obiektu do s
Hasła tematyczne:
Prawo pomocy
Skarżony organ:
Inspektor Nadzoru Budowlanego
Data:
2009-09-04
Sąd:
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach
Treść wyniku:
Oddalono wniosek o przyznanie prawa pomocy
Sędziowie:
Łukasz Strzępek /przewodniczący sprawozdawca/

Sentencja

Referendarz sądowy w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Gliwicach – Łukasz Strzępek po rozpoznaniu w dniu 17 listopada 2009 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi M.P. na decyzję […] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. z dnia […] Nr […] w przedmiocie wykonania określonych robót budowlanych w kwestii wniosku skarżącego o przyznanie prawa pomocy w zakresie zwolnienia od kosztów sądowych postanawia: oddalić wniosek o przyznanie prawa pomocy
Uzasadnienie: W rozpoznawanej sprawie wpis od skargi ustalono na kwotę 500 zł, zgodnie z treścią § 2 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów, z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad pobierania wpisu w postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 221, poz. 2193 ze zm.). W odpowiedzi na wezwanie do jego uiszczenia, skarżący w piśmie procesowym z dnia […] wystąpił o zwolnienie "z opłat sądowych" powołując się na krytyczną sytuację materialno – rodzinną. Wnioskodawca wyjaśnił, że wszyscy czterej członkowie jego rodziny są bezrobotni. Sam skarżący jest po operacji, co uniemożliwia mu podjęcie jakiegokolwiek zatrudnienia. Jedynym źródłem utrzymania się jego rodziny jest świadczenie rentowe syna skarżącego, uzyskiwane w kwocie […] zł miesięcznie. Oprócz tego rodzina M.P. korzysta ze wsparcia krewnych.
Na wezwanie Sądu wniosek o przyznanie prawa pomocy został złożony na druku urzędowego formularza. W jego treści wnioskodawca powtórzył co do zasady wskazaną wyżej argumentację. Oprócz tego, z informacji zawartych w formularzu wynika, że czteroosobowa rodzina skarżącego zamieszkuje w budynku mieszkalnym o pow. […] m2. Zarazem wskazano, że nie dysponuje żadnymi oszczędnościami, papierami wartościowymi ani też przedmiotami o wartości przekraczającej 3.000 euro.
Ponieważ informacje zawarte we wniosku okazały się niewystarczające dla jego rozpoznania, pismem z dnia […] referendarz sądowy wezwał skarżącego do:
– udokumentowania kosztów utrzymania domu, tj. wydatków na energię elektryczną, dostawy wody, odprowadzanie ścieków, wywóz nieczystości, usługi telekomunikacyjne itp.,
– wskazania imion, nazwisk i adresów osób udzielających rodzinie skarżącego wsparcia materialnego wraz z określeniem rozmiarów i formy (pieniężna, w naturze) tego wsparcia,
– nadesłania kserokopii decyzji o przyznaniu renty socjalnej dla syna wnioskodawcy i wskazania przyczyn, dla których osoba ta nie podejmuje zatrudnienia,
– wskazania powodów, dla których rodzina skarżącego nie korzysta ze świadczeń pomocy społecznej.
Wezwanie to doręczono M.P., który jednakże nie udzielił na nie odpowiedzi.
Rozpoznając wniosek o przyznanie prawa pomocy zważono co następuje:
Możliwość przyznania stronie postępowania sądowoadministracyjnego prawa pomocy jest uzależniona od tego, czy wykaże ona w przekonujący sposób, iż jej sytuacja materialna jest rzeczywiście na tyle ciężka, aby uzasadnione było uczynienie wyjątku od przyjętej w art. 199 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz.1270 ze zm. – zwanej dalej P.p.s.a.) zasady odpłatności postępowania.
Osobie fizycznej, która wystąpiła o zwolnienie od kosztów sądowych (co ma miejsce w niniejszej sprawie) prawo pomocy może być przyznane wówczas, gdy wykaże, że nie jest w stanie ponieść kosztów postępowania sądowego bez uszczerbku w utrzymaniu swoim i swojej rodziny (art. 246 § 1 pkt 2 P.p.s.a.).
Okoliczności powołane przez skarżącego nie pozwoliły stwierdzić, że jego wniosek zasługuje na uwzględnienie.
W pierwszej kolejności trzeba wskazać, że niezrozumiałym jest powód, dla którego wnioskodawca dobrowolnie zrezygnował z ubiegania się o wsparcie pomocy społecznej. Zgodnie bowiem z treścią art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jednolity: Dz. U. z 2008 r. Nr 115, poz. 728 ze zm.) pomoc społeczna jest instytucja polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. W opisywanej przez M.P. sytuacji, ubiegania się o taką pomoc wydaje się jak najbardziej uzasadnione. Z tego też względu istotne jest pytanie o powód, dla którego skarżący z tego rodzaju wsparcia nie korzysta.
Dalej zauważyć przyjdzie, że brak jest jakichkolwiek informacji na temat stałych, miesięcznych kosztów związanych z utrzymaniem się rodziny skarżącego (wydatki na energię elektryczną, wodę, wywóz śmieci itp.). Ustalenie tej okoliczności ma zaś istotny wpływ na ocenę wniosku o przyznanie prawa pomocy, gdyż poziom tych wydatków pozwala stwierdzić, czy stanowią one znaczącą pozycję w budżecie domowym. To z kolei przekłada się bezpośrednio na ocenę, czy i w jakim zakresie osoba składająca wniosek jest w stanie pokryć koszty postępowania sądowego.
Brak jest również jakichkolwiek informacji na temat rodzaju i charakteru wsparcia, jakiemu skarżącemu udziela jego rodzina. Kwestia ta ma niewątpliwie istotne znaczenie dla oceny możliwości finansowych strony.
Ponieważ w rozpoznawanej sprawie istnieje zbyt wiele niejasności dotyczących stanu majątkowego rodziny skarżącego, które mimo wezwania nie zostały usunięte, w oparciu o art. 245 § 1 i § 3 P.p.s.a. w zw. z art. 246 § 1 pkt 2 tej ustawy, działając na podstawie art. 258 § 1 i § 2 pkt 7 P.p.s.a. w związku z § 3 tego przepisu orzeczono jak w sentencji postanowienia.

Uzasadnienie wyroku