Redakcja serwisu
radca prawny
Kwestię tę reguluje art. 8 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego z dnia 27 lipca 2002. W przepisie tym stwierdzono, że:
„1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia.
2. Nieodpłatność naprawy i wymiany w rozumieniu ust. 1 oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.
3. Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie określone w ust. 1, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione.
4. Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać naprawy ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy; od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia.
Zatem sprzedający powinien naprawić towar, a jeśli nie zrobi tego, konsument może odstąpić od umowy. Wówczas strony powinny zwrócić sobie wzajemnie świadczenia. Ustawa nie określa w jakim dokładnie terminie powinna nastąpić naprawa – w ustawie stwierdzono jedynie, że w „odpowiednim” zatem termin ten zależy od okoliczności (skomplikowania urządzenia, charakteru uszkodzenia itp.)
Dopiero po odstąpieniu od umowy można domagać się zwrotu świadczenia. Można więc wysłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy i jedocześnie w tym samym piśmie wezwać do zwrotu świadczenia i wyznaczyć w tym celu termin na spełnienie tego obowiązku.