Jestem dyrektorem Przedszkola Samorządowego, chcę przeprowadzić remont łazienki zakres robót obejmuje:
wymiana dwóch okien, położenie płytek ściennych oraz terakoty, posiadam zakupione w ubiegłym roku płytki oraz materiały do ich ułożenia(klej, fuga) za pieniądze z budżetu przedszkola, wymiana muszli klozetowych, umywalek, baterii do wody, zmiana odpływu od umywalek, – materiał zakupiłam samodzielnie po wskazaniu przez fachowca, malowanie sufitów, krycie rur wodno-kanalizacyjnych płytami gipsowo-kartonowymi, – materiały malarskie i płyty zakupiłam po wskazaniu przez fachowca, wykonanie drzwi do kabin wraz z okuciami – materiał fachowca.
Wszystkie wymienione prace wykonywać będzie inny fachowiec.
Czy w świetle przepisów ustawy o zamówieniach publicznych, przy stosowaniu trybu zapytania o cenę oferta, która wpłynęła od oferenta, do którego to zapytanie nie zostało skierowane podlega odrzuceniu?
Odpowiedź prawnika:
Przepis art. 67. ustawy o zamówienia publicznych z dnia 10 czerwca 1994 r. Dz.U.02.72.664 ustanawia tryb udzielania zmówienia tzw. zapytanie o cenę , w którym to zamawiający kieruje pytanie o cenę dostaw rzeczy lub usług do takiej liczby dostawców lub wykonawców, która zapewnia wybór najkorzystniejszej oferty, konkurencję i sprawny przebieg postępowania, nie mniej niż do czterech” Zwrot najkorzystniejsza oferta oznacza ofertę z najniższą ceną albo ofertę, która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny oraz innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia, w szczególności kosztów eksploatacji, parametrów technicznych, funkcjonalności oraz terminu wykonania. Warunkiem zastosowania tego trybu jest spełnienie przesłanek Art. 68. 1., czyli: przedmiotem zamówienia są dostawy rzeczy lub usługi powszechnie dostępne o ustalonych standardach jakościowych, a wartość zamówienia nie przekracza równowartości kwoty 130.000 euro. Zapytanie w formie pisemnej powinno precyzyjnie określać przedmiot zmówienia, czyli zakres i termin wykonania prac oraz wymagania techniczne. Wykonawcy, do których skierowano zapytanie, nie mogą zostać określeni w sposób przypadkowy. Zamawiający musi wybrać takich wykonawców, którzy są potencjalnie najlepsi, oraz w odniesieniu, do których można zasadnie przypuszczać, że złożą w danych okolicznościach najkorzystniejsze oferty. Formułując zapytanie o cenę, zamawiający powinien na tyle jednoznacznie i ściśle określić przedmiot zamówienia oraz warunki jego realizacji, aby jedynym elementem odpowiedzi oferentów była cena. Dlatego też przedmiotem zamówienia w trybie zapytania o cenę winny być wyroby gotowe, a standardy przedmiotu zamówienia powszechnie znane, określone już w czasie rozpoczęcia postępowania o udzielenie zamówienia. Art. 16 wprowadza zasadę równego traktowania wszystkich podmiotów ubiegające się o zamówienie publiczne oraz wyznacza sposób prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia jako gwarantujący zachowanie uczciwej konkurencji. Gwarancją realizacji tych zasad jest istnienie obowiązku wyłączenia od udziału w postępowaniu osób, które:
1) pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z oferentem, jego zastępcą prawnym lub członkami władz osób prawnych ubiegających się o udzielenie zamówienia,
2) przed upływem trzech lat od daty wszczęcia postępowania pozostawały w stosunku pracy lub zlecenia z oferentem albo były członkami władz osób prawnych ubiegających się o udzielenie zamówienia,
3) pozostają z dostawcą lub wykonawcą w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości, co do ich bezstronności.
Każdy z dostawców lub wykonawców może zaproponować tylko jedną cenę i nie może jej zmienić. Nie prowadzi się żadnych negocjacji w sprawie ceny. Następnie zamawiający udziela zamówienia dostawcy lub wykonawcy, który zaoferował najniższą cenę. Jeżeli nie można dokonać wyboru najkorzystniejszej oferty ze względu na to, że zostały złożone oferty o takiej samej cenie, zamawiający wzywa oferentów, którzy złożyli te oferty, do złożenia ofert dodatkowych. Formalnym skutkiem udzielenia zamówienia publicznego jest zawarcie umowy. Zawarcie umowy z wykonawcą, do którego nie zostało skierowane zapytanie o cenę powoduje nieważności jej nieważność z mocy prawa gdyż została ona zawarta z naruszeniem przepisów ustawy. Powinna być to pisemna umowa z precyzyjnym oznaczeniem stron, informacją, iż została zawarta w trybie udzielenia zamówienia publicznego, precyzująca zakres zleconych prac, termin ich realizacji, inne prawa i obowiązki stron oraz inne kwestie np. sposób i termin zapłaty. Zakazuje się zmian postanowień zawartej umowy oraz wprowadzania nowych postanowień do umowy, niekorzystnych dla zamawiającego, jeżeli przy ich uwzględnieniu należałoby zmienić treść oferty, na podstawie, której dokonano wyboru oferenta, chyba, że konieczność wprowadzenia takich zmian wynika z okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy.