Konsekwencje porzucenia pracy


Jakie są konsekwencje prawne dla pracownika w przypadku porzucenia pracy? Czy pracownik porzucający pracę ma prawo do ekwiwalentu za niewykorzystany ubiegłoroczny i proporcjonalną część bieżącego urlopu?

Odpowiedź prawnika:

Porzucenie pracy oznacza ciężkie naruszenie przez pracownika podstawowych obowiązków pracowniczych. Zasadniczym obowiązkiem pracownika jest wykonywanie pracy określonej w umowie o pracę, więc oczywistym jest, że jeśli pracownik nie pojawia się w pracy i nie usprawiedliwia swojej nieobecności, stanowi to ciężkie naruszenie jego obowiązków. W takim razie pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika (art. 52 kodeksu pracy). Jeśli u pracodawcy działa związek zawodowy, należy skonsultować z nim rozwiązanie umowy.

Jeśli chodzi o niewykorzystany urlop, przytoczyć należy art. 171 kodeksu pracy. Według niego, jeśli urlop został niewykorzystany z powodu m.in. rozwiązania stosunku pracy, pracownikowi przysługuje ekwiwalent pieniężny. Wysokość ekwiwalentu pieniężnego należy obliczyć zgodnie z wytycznymi zawartymi w rozporządzeniu ministra pracy wydanym na podstawie art. 173 kodeksu pracy.