Zadośćuczynienie i odszkodowanie za złamanie ręki


Moja małżonka jest listonoszem i pewnego styczniowego dnia poślizgnęła się na nie odśnieżonych i oblodzonych schodach Urzędu Miejskiego. Po tym zdarzeniu przebywała 28 dni na zw. lekarskim. Czy można uzyskać odszkodowanie od Urzędu za doznane urazy? Jeżeli istnieją możliwość to prosiłbym o paradę, gdzie składać dokumentację.

Odpowiedź prawnika:

Do obowiązków właściciela terenu (w tym przypadku do Miasta) należy utrzymywanie porządku i odśnieżanie. Również przyległa do terenu Urzędu Miasta ulica powinna być odśnieżana. Obowiązek utrzymywania czystości w najbliższym sąsiedztwie nieruchomości wynika z przepisów ustawy dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. W art. 5 ust. 1 tej ustawy stwierdzono, iż właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku min. przez „…uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości; właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych”.

Skoro Miasto nie wykonało tego obowiązku, to ciąży na nim odpowiedzialności za jego następstwa.

Należałby zatem wysłać do urzędu miasta wezwanie do zapłaty zadośćuczynienia za doznaną krzywdę (złamanie) oraz odszkodowania (np. koszty opieki, zakupu lekarstw, rehabilitacji, dojazdów na zabiegi medyczne). Jednostka samorządu jaką jest gmina lub miasto ma osobowość prawną i może być pozwana do sądu o zapłatę. Jeśli więc władze miasta odmówią dokonania wypłaty i nie dojdziecie Państwo do żadnego porozumienia, to jedynym sposobem na uzyskanie zadośćuczynienia jest pozwanie miasta do sądu.

Miasto z pewnością jest ubezpieczone – jeśli więc zostanie wysłanie wezwanie do zapłaty, to urząd zapewne zgłosi szkodę firmie ubezpieczeniowej (np. PZU, Warta, Hestia itp.). Firma przeprowadzi postępowanie likwidacyjne i wskaże Państwu jakie dokumenty należy przedstawić. Z pewnością będą to dokumenty z leczenia, ewentualnie rachunki na zakup lekarstwa, zabiegi rehabilitacyjne itd. Na podstawie zgromadzonych materiałów firma ubezpieczeniowa podejmie decyzję czy wypłacać odszkodowanie czy nie.

Jeśli nie będziecie zadowoleni z decyzji ubezpieczyciela, to pozostaje wniesienie pozwu do sądu. Tylko w ten sposób można uzyskać zadośćuczynienie – jeśli sąd uzna Państwa roszczenia za zasadne, to wyda wyrok zasadzający, które będzie można przekazać do egzekucji komornikowi. 

Jeśli okaże się Miasto jest ubezpieczone, to można pozwać od razu firmę ubezpieczeniową. Miasto – jeśli zostanie pozwane –  i tak wezwie do udziału w sprawie ubezpieczyciela.