Czy w Urzad Gminy moze wydac zaswiadczenie o wpisie do ewidencji dzialalnosci gospodarczej osobie zameldowanej na pobyt staly lecz nie bedacej wlascicielem budynku-tylko lokatorem, bez wyraznej zgody wlasciciela budynku tj. bez umowy dzierzawy czy najmu?
Odpowiedź prawnika:
Do uzyskania wpisu do ewidencji działalności gospodarczej nie potrzeba ani zameldowania w miejscu wykonywania działalności, ani żadnego przedstawiania tytułu prawnego do lokalu. Nie trzeba też być nigdzie zameldowanym. We wniosku o wpis należy zawrzeć oznaczenie przedsiębiorcy (a więc imię i nazwisko oraz ewentualnie dodatkowe oznaczenie) jego miejsce zamieszkania i adres (niekoniecznie miejsce zameldowania) oraz, jeśli działalność będzie prowadzona w innym miejscu niż miejsce zamieszkania, adres prowadzenia działalności.
Prawo działalności gospodarczej stanowi:
Art. 88a. 1. Do dnia 31 grudnia 2003 r. podjęcie działalności gospodarczej przez osoby fizyczne, w tym również wykonujące działalność gospodarczą na podstawie koncesji i zezwoleń, wymaga zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej.
2. Ewidencja działalności gospodarczej jest jawna.
3. Ewidencję działalności gospodarczej prowadzą gminy jako zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej.
4. Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej podlega opłacie stałej w kwocie 100 zł, a jeżeli wniosek dotyczy zmiany wpisu, opłata stała wynosi 50 zł. Pobrane opłaty stanowią dochód budżetu gminy prowadzącej ewidencję. Rada gminy może wprowadzić zwolnienie od opłat.
Art. 88b. 1. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta, zwany dalej "organem ewidencyjnym", dokonuje wpisu do ewidencji działalności gospodarczej.
2. Zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej powinno zawierać:
1) oznaczenie przedsiębiorcy,
2) oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy, a jeżeli stale wykonuje działalność poza miejscem zamieszkania – również wskazanie siedziby i adresu zakładu głównego, oddziału lub innego miejsca, o którym mowa w art. 11 ust. 1,
3) określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej,
4) wskazanie daty rozpoczęcia działalności gospodarczej.
4. Organ ewidencyjny doręcza z urzędu przedsiębiorcy zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, nie później niż w terminie 14 dni od dnia zgłoszenia.
Art. 88c. Organ ewidencyjny wydaje decyzję o odmowie wpisu, gdy:
1) zgłoszenie dotyczy działalności gospodarczej nieobjętej przepisami ustawy,
2) zgłoszenie zawiera braki formalne, które mimo wezwania nie zostały usunięte w wyznaczonym terminie,
3) prawomocnie orzeczono zakaz wykonywania określonej w zgłoszeniu działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę.
Art. 88d. Przedsiębiorca jest obowiązany zgłaszać organowi ewidencyjnemu zmiany stanu faktycznego i prawnego odnoszące się do przedsiębiorcy i wykonywanej przez niego działalności gospodarczej, objęte danymi zawartymi w zgłoszeniu, o którym mowa w art. 88b ust. 2, i powstałe po dniu dokonania wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, w terminie 14 dni od dnia powstania tych zmian. Do zgłoszenia zmian stosuje się odpowiednio przepisy art. 88b i 88c.
Art. 88e. 1. Wpis do ewidencji działalności gospodarczej podlega wykreśleniu w przypadku:
1) zawiadomienia o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej,
2) o którym mowa w art. 88c pkt 1 lub 3.
2. Wpis do ewidencji działalności gospodarczej podlega wykreśleniu także w przypadku, gdy organ ewidencyjny dokonał go z naruszeniem prawa. W tym przypadku stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego dotyczące wznowienia postępowania i stwierdzenia nieważności decyzji.
3. Wykreślenie z ewidencji działalności gospodarczej następuje w drodze decyzji administracyjnej.