Czy zarząd i komisja rewizyjna w stowarzyszeniu no profit może sobie ustalić wynagrodzenia?


Powstałe stowarzyszenie ma na celu zbudowanie infrastruktury osiedla dla ok. 90 działek.

Odpowiedź prawnika:

Ustawa – prawo o stowarzyszeniach przewiduje, że stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Żadne więc stowarzyszenie nie może mieć na celu pomnażanie majątku (a więc wszystkie stowarzyszenia to organizacje non profit).
Biorąc pod uwagę cel działalności stowarzyszenia (prace budowlane na szerszą skalę) zakładam, że wspomniane stowarzyszenie zostało zarejestrowane (tzw. stowarzyszenie rejestrowe), a nie jest stowarzyszeniem zwykłym, które nie może prowadzić żadnej działalności gospodarczej.

Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków, a do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników. Tak więc ewentualne wynagrodzenie dla członków zarządu czy rady nadzorczej albo komisji rewizyjnej stowarzyszenia należałoby rozpatrywać z uwzględnieniem tego rozwiązania ustawowego. Jeżeli jest to uzasadnione nakładem pracy, stowarzyszenie może odpowiednio wynagradzać członków swych organów. Nie może to jednak prowadzić do obchodzenia zakazu wypłacania dochodu z działalności pomiędzy członków stowarzyszenia, co jest zakazane.