Kodeks drogowy. Znak zakazu B18. (ograniczenia tonażu pojazdów).
Czy pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej (wraz z ładunkiem) 3,0 t , mający ciężar własny 1900kg, jadąc bez ładunku na skrzyni
ładunkowej ma prawo poruszać się drogą z ustawionym znakiem zakazu
B18 z wyszczególnionym tonażem 2,5t.
Samochód dostawczy Deawoo typ 3554 Lublin II, rok prod. 1977,
poruszając się z nadmierną prędkością (co najmniej 62 km/h) zabił
dwoje ludzi na drodze klasy G z ograniczeniem prędkości do 40km/h i
ustawionym znakiem zakazu B18 określającym tonaż do 2,5t.
Wg zeznań oskarżonego samochód jechał bez ładunku (nie istnieją
żadne dowody aby to podważyć).
Czy taki samochód miał prawo w ogóle poruszać się tą drogą?
Czy ograniczenie tonażu odnosi się do tonażu dopuszczalnego
zarejestrowanego dla tegoż pojazdu, czy też do rzeczywistego
ciężaru pojazdu w chwili wypadku. Czy jest gdzieś wykładnia tego
przepisu.
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z §20 ust. 4 rozporządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 czerwca 1999r. (Dz. U. nr 58, poz. 622 z późn. zm.) znak zakazu B-18 oznacza „zakaz wjazdu pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej ponad…” określoną na znaku wartość. Pojęcie „rzeczywistej masy całkowitej” jest z kolei prawnie zdefiniowane w art. 2 pkt. 55 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. nr 98, poz. 602 z późn. zm.). Jest to więc, na mocy tej regulacji, masa pojazdu łącznie z masą znajdujących się w nim rzeczy i osób. Tonaż i dopuszczalna masa pojazdu nie jest więc w takiej sytuacji istotna, a rzeczony znak zakazu ma zastosowanie do pojazdów, które rzeczywiście ważą więcej, niż wartość podana na tym znaku. Jeśli więc samochód istotnie jechał bez ładunku, to nie złamał on tego zakazu i miał prawo znaleźć się na tej drodze.