Kto jest pracodawcą dla np. likwidatora przedsiębiorstwa państwowego i kto powinien mu wystawić świadectwo pracy, którego żąda ZUS przy wniosku o rentę? Likwidatora powołuje organ założycielski, jednak jest on wynagradzany ze środków przedsiębiorstwa a nie organu założycielskiego. Organ założycielski wydaje tylko decyzję administracyjną o powołaniu i odwołaniu likwidatora. W razie konieczności uzupełnienia informacji służę natychmiast.
Odpowiedź prawnika:
Świadectwo pracy wystawić należy tylko po ustaniu stosunku pracy i w związku ze stosunkiem pracy. Likwidator przedsiębiorstwa państwowego nie musi wcale pozostawać w stosunku pracy. Likwidator taki będzie pozostawał w stosunku pracy tylko wtedy, gdy organ powołujący (minister, wojewoda) zawrze z nim umowę o pracę. Tak więc pracodawcą w takim przypadku będzie organ założycielski (minister, wojewoda) i to ten organ powinien wydać niezwłocznie po ustaniu stosunku pracy świadectwo pracy, zgodnie z przepisami prawa pracy.
Taką interpretację przepisów ustawy o przedsiębiorstwach państwowych wywieść można z uchwały SN z dnia 17 maja 2000 r., I KZP 10/2000 oraz krytycznej do niej glosy M. Surkonta ( OSP 2000/11/171 – t.1). Sąd stwierdził w uchwale, że:
Likwidator przedsiębiorstwa wyznaczony przez organ założycielski – na podstawie art. 21 pkt. 1 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (jedn. tekst: Dz. U. z 1991 r. Nr 18, poz. 80 ze zm.) – nie jest funkcjonariuszem publicznym w rozumieniu art. 115 § 13 pkt 4 k.k.
Natomiast glosator (M. Surkont) wyraził pogląd, że:
W wypadku, gdy z likwidatorem [przebsiębiorstwa państwowego] nawiązał stosunek pracy organ założycielski [przedsiębiorstwa] – minister bądź wojewoda – likwidator, który tym samym stał się pracownikiem administracji, uzyskał na tej drodze status funkcjonariusza publicznego [w rozumieniu art. 115 § 13 pkt 4 k.k.].